- mån 30 maj 2011, 15:03
De rika exploaterar de fattiga därför att de kan det, och du är ok med det?
Det kallas för Social Darvinism, och är ett av människans vidrigaste påhitt.
torbjorn_75 skrev:Tycker du att det är rättvist?Camel skrev:Här får du helt enkelt bakläxa. Om du på allvar påstår att system för rättvis fördelning globalt redan finns på plats så lever du i en drömvärld. Då vill jag ändå påpeka att jag bekänner mig själv till marknadsläran.Det är en bra bekännelse, men då förstår jag inte problemet.
Det är ju de rika länderna som lägger beslag på naturresurser och annat, helt enligt marknadsläran.
De rika exploaterar de fattiga därför att de kan det, och du är ok med det?
Det kallas för Social Darvinism, och är ett av människans vidrigaste påhitt.
Det är inte så enkelt. Tillgången styrs av de som äver resurserna, dvs den rikaste procenten av jordens befolkning; de som är i den positionen att de inte påverkas av priserna. De kan alltså strypa tillgången för att driva upp priserna. Och resten av jordens befolkning blir lidande av det. Dessa männsikor är inte styrda av filantropi utan av egenintresse. Med tillräckligt med pengar kan de köpa sig en framtid för sina barn och barnbarn oavsett hur åt helvete det går med jordens klimat och ekosystem. Det ligger inte i deras intresse att bryta status quo. Enda sättet attt göra något åt det är att handgripligen tvinga resurserna ur deras händer. Antingen politiskt eller fysiskt, och tyvärr är det för lite folk som är medvetna om vad som behöver göras för att kunna rätta till det politiskt just nu. Det fysiska kommer att komma senare när det är för sent att göra något, och folk vaknar upp och inser att de blivit rövknullade av den ekonomiska makteliten.Camel skrev:Och som jag tidigare påverkat kommer vårt ekonomiska system som vi känner det idag inte matematiskt fungera om sådant läge uppstår.Vad är det som strular med matematiken? Priserna styrs av två ord: tillgång och efterfrågan. Det är en mycket enkel matematisk formel, den fungerar i alla väder.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...