- ons 25 aug 2010, 11:40
Det jag kan störa mig på i svensk politik är det odemokratiska motståndet mot SD, och att det accepteras av så många. SD finns av en anledning, och den anledningen är att ganska många är missnöjda med den invandrarpolitik som förts i Sverige sen 80-talet. Vi kan inte på något sätt föra en sansad diskussion kring invandringen och dess olika följder utan att på något sätt anklagas för rasism, främlingsfientlig eller 2000 andra lika nedsättande skällsord.Helt sant. Men högst personliga uppfattning är att alla med främlingsfientliga och odemokratiska åsikter skall få göra sin röst hörd. Inte minst för att folk skall få höra hur fel de har. Att tiga och utfrysa dom är att ta till samma metoder som många av dessa högerextremister förespråkar. Detta är den klassiska paradoxen: skall en demokrati acceptera de som är emot demokrati?
Vi har politiskt målat in oss i ett hörn angående detta problem, och det är svårt att se en väg ut ur det också.
Jag kan också tycka att man lägger för stor vikt på småsaker som HBT-frågor, feminism, utanförskap och en rad andra liknande saker. Politik ska omfatta i stort sett allt, utan att för den skull lägga köra ner sig i småsaker som jag tycker dessa är, det finns andra viktiga saker som måste göras istället. Som miljö, energilösningar, välstånd, ekonomi, globalisering, kriminalitet o.s.v.Det kanske är småsaker för dig men det kan vara avgörande saker för andra. Men visst kan det bli löjligt när det exempelvis mer eller mindre skall finnas HTB-alternativ till... allt. Bilforum för homo och bi. Restauranger för homo och bi. Parkeringsplatser för homo och bi. Speciella matbestick för homo och bi. Operativsystem för homo och bi. Bredband för homo och bi. Armbandsur för homo och bi. Ta mig fan allt skall ha ett homo- och bi-alternativ :lol: Jag kan inte tänka mig att homo- och bi-personer har speciellt annorlunda behov i vardagen än vad andra har. Ja ja, don´t get me started... Det är ju lite inne att vara kränkt. Själv är jag en medelålders, vit, etniskt svensk, icke handikappad hetrosexuell tjänsteman. Jag får inte klaga på något. Vi som inte tillhör en minoritetsgrupp det är synd om är i minoritet.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"