Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Det gör du rätt i V70BiFuel03! Jag är så nöjd så.

Använde inget stativ så bl.a. skärpan är ändrad i photoshop. Även lite av färgerna och kontrasten men inga stora ändringar(en kompis som gjort, själv försöker jag fortfarande att lära mig det programmet)
Bild

Orginalet som jag tycker är fullt tillräckligt bra redan från början:
Bild
Taget med autoläge då jag inte riktigt fått in klämmen än för vilka val jag ska göra för att få bättre foton :oops:

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Brainded skrev:Det gör du rätt i V70BiFuel03! Jag är så nöjd så.

Använde inget stativ så bl.a. skärpan är ändrad i photoshop. Även lite av färgerna och kontrasten men inga stora ändringar(en kompis som gjort, själv försöker jag fortfarande att lära mig det programmet)
Bild

Orginalet som jag tycker är fullt tillräckligt bra redan från början:
Bild
Taget med autoläge då jag inte riktigt fått in klämmen än för vilka val jag ska göra för att få bättre foton :oops:

Mvh
Anders
Det blev ju riktigt bra (menar orginal bilden) !

Jahap, har precis kommit innanför dörren efter att ha varit till Netonnet i Borås & köpt Nikon D80 kitet med VR objektivet (5990kr) + ett 2gb sandisk extreme III kort.

Postar så fort jag laddat batteriet & tagit lite bilder :)
av Lövet
Det gör du helt klart rätt i. Du får nästan precis samma kamera som D90 för 60% av kostnaden. Grymt prisvärd är D80 just nu.
Användarvisningsbild
av Gizz
Högskolan i Jönköping har via Moderskeppet.se kört distanskurser i Photoshop. Håller själv på att gå denna kurs och den är väldigt bra. Synd att jag känner att jag inte hinner med att sitta där så mycket som jag borde. De har även DVD kurser och guider som är väldigt bra. Ett tips om man vill lära sig photoshop.
Användarvisningsbild
av Gizz
Brainded skrev:Gizz: är det kurser som ger högskolepoäng? Isådanafall kan jag tyvärr inte deltaga så länge jag är arbetssökande :(
Japp den ger 7,5 hp men deras DVD kurser är ju också bra. (Förstår inte riktigt systemet att man inte ska kunna ta några få högskolepoäng när man söker jobb.) Har för mig att det fanns en gratis del av deras kurser att ladda ner på hemsidan. Kolla det är i så fall DVD nr 1 som är gratis.
Användarvisningsbild
av halmstaden
andreas_lofgren skrev:Det gör du helt klart rätt i. Du får nästan precis samma kamera som D90 för 60% av kostnaden. Grymt prisvärd är D80 just nu.
Jag måste hålla med om att D80 är prisvärd nu, det är den absolut. Men att det är nästan precis samma kamera håller jag inte med om, det är ju bara att titta på priset, som du själv nämner. (5k mot 9k utan hus.)
Det absolut största skillnaden är sensorn, den i D90 är från D300 (CMOS mot D80s CCD).
Sensorn är för det första högre upplöst, 12,3MP mot 10,2MP, men framförallt har den fantastiska ISO-prestanda vilket man inte kan säga om D80 riktigt, därmed inte sagt att D80 är dålig.
Alla sensorer är väl från Sony på tal om ingenting..

Sedan så är skärmen större, 3" mot 2,5", och 4x mer högupplöst, 920k mot 230k.
Vidare har bildhastigheten ökat ifrån 3bps till 4,5bps.
D90 har Live View vilket D80 saknar.
Sista större skillnaden är att D90 kan spela in film i HD (1280p), rolling shutter. Ljud förstås. Bara manuell fokus där dock.

För övrigt så är D90 och D80 rätt lika, ja.

/merzo
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
halmstaden skrev:
andreas_lofgren skrev:Det gör du helt klart rätt i. Du får nästan precis samma kamera som D90 för 60% av kostnaden. Grymt prisvärd är D80 just nu.
Jag måste hålla med om att D80 är prisvärd nu, det är den absolut. Men att det är nästan precis samma kamera håller jag inte med om, det är ju bara att titta på priset, som du själv nämner. (5k mot 9k utan hus.)
Det absolut största skillnaden är sensorn, den i D90 är från D300 (CMOS mot D80s CCD).
Sensorn är för det första högre upplöst, 12,3MP mot 10,2MP, men framförallt har den fantastiska ISO-prestanda vilket man inte kan säga om D80 riktigt, därmed inte sagt att D80 är dålig.

Sista större skillnaden är att D90 kan spela in film i HD (1280p), rolling shutter. Ljud förstås. Bara manuell fokus där dock.

/merzo
Aha, D90 kan spela in film...det visste jag inte...hade ju iof inte varit helt fel.

Men men... kom precis hem efter att ha köpt en extern kortläsare (den jag hade accepterade inte SD kortet).
Tog några bilder utan att göra något annat än att ha kameran på auto & vrida på objektivet....
Det märks verkligen vilken skillnad det blir på närbilder (precis vad jag var ute efter) :) .
Under helgen så ska det knäppas mer bilder :-)))))
av Lövet
halmstaden skrev:

/merzo
Visst skiljer det lite grann i specifikationerna vilket du mycket riktigt påpekar. Men många av skillnaderna är verkligen akademiska och motiverar, enligt mig, inte en prisskillad på runt 40%

3" istället för 2,5" skärm = 1cm skillad
4,5 fps istället för 3 = jag lovar att ingen amatör någonsin kommer att sakna det
LiveView = om man vill använda LiveView ska man inte ha en systemkamera till att börja med
12,3 mp istället för 10 mp = Om man ska skriva ut i A1 format kanske man ser lite skillnad - med förstoringsglas ;)

Bildsensorn plus de förbättrade manöverreglagen är de verkligt betydande skillnaderna men är det värt 4000kr till? Inte enligt mig i alla fall.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Tur vi lever i en marknadsekonomi så att vi konsumenter bestämmer priset, det visar sig hur mkt D90 är värd med andra ord.
Du har helt rätt i att förändringarna kan anses akademiska, det är en del mindre saker som ändrats.
ang live view så blir det egentligen först riktigt användbart ihop med en vinklingsbar skärm, som till exempel Sony A300 har. Men att man inte ska ha en DSLR om man vill ha LV har jag hört förut, och jag tycker att det är ett dåligt argument. Alla kommer inte ha användning för det, men jag som har en D40, har känt att när jag till exempel fotat med stativ skulle uppskattat LV.
Jag personligen skulle inte betala merpriset för D90, lika lite som du, där är vi helt klart överens. Det dröjer inte länge innan D90 rasar i pris, och den ekonomiska krisen hjälper nog till lite där också...
3" skärm skulle uppskattas mycket av mig, när man kört med D300 några gånger så saknar man den lilla centimetern, som är 1,25cm för att vara lite mer exakt. vilket är rätt mycket i area..

Men sammanfattningsvis, helt klart är D80 ett kanonköp med detta pris !!

Ett tips till ovanstående: vrid programratten till P istället för auto, så att inte blixten åker upp när man inte vill (går ju också med "ej-blixt-läge", men också så att ISO-talet inte ändras utan att ni vill. (högt isotal gör bilderna brusiga vilket försämrar kvaliteten för er som inte är så insatta.)
Annars för att experimentera med inställningarna är ett bra tips att ställa ratten på läge A, vilket förändrar bländartalet. Vrid nu på "kugghjulet" för att ändra talet och se vad som händer med slutartiden, och skärpedjupet (vid närbilder)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 19

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5