Knakar lite i ekonomin nu . Är det början på något större eller bara något marginellt måntro
https://www.svd.se/a/pQ9VvG/svd-tech-br ... -kollapsar
Moderator: Moderatorer
Allinug skrev: ↑tis 14 mar 2023, 19:34 Skräcken för att den befarade risken inträffar är en större risk än den befarade risken, tror jag…Det där har många journalister skrivit i veckan, men vad menar man med det? Hur kan man frikoppla risken från befarad risk? Har det någon sustans?
VolvoB20 skrev:Såg en historisk analys att för att få bukt med en inflation på 10% som vi har nu behöver man höja räntan till ca 17%. Detta pga att räntehöjningen i sig gör att priserna på boende, hyra, produktion av mat, energi, bostäder osv stiger pga finansieringsbehovet och därför driver på inflationen samtidigt som den bromsar den och räntan därför behöver ligga rejält över inflationen för att trycka ned den.Japp, en del av oss kommer ihåg krisen i början på 90-talet...
Det skulle bli rätt tufft med en sådan nivå
Derank skrev:Vad var det som var så hemsk och krisigt på 90talet egentligen? jag var 20 pannfläsk i början av nittiotalet, hade bott hemmifrån i ca 4år, hade ett skitjobb som var lågavlönat, men inte fan gnällde jag för detGnällig, ja !
Många av mina polare fick barn i den vevan, köpte bostad osv, det var inte stek på bordet varje helg, men man får anpassa sig efter inkomst och situationen.
Jag tog körkort då jag var 21, och minns att jag lånade 15k till att köpa en bil, minns inte vad räntan var, men högre än idag såklart. Blev ju såklart ingen ny BMW el Volvo, men det dög att frakta arslet i.
Jag tycker folk är bortskämda i detta land som gnäller på maten, lånen, soppan osv osv vi har det för bra helt enkelt
Absolut finns det de som fått det mycket sämre, de som redan låg på gränsen, ensamstående med barn , långtidssjukskrivna osv
Men merparten av Sveriges befolkning har det förjävla bra rent ut sagt.