Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
20kr/kWh tror jag är lågt räknat för vintern. Möjligt som snitt på december eller januari.

Införs inga begränsningar i exporten alternativt att elprismodellen görs om så tror jag på att vi slår i taket, dvs över 40kr/kWh under stora delar av månaderna.
Användarvisningsbild
av Camel
poseidon skrev: lör 03 sep 2022, 05:43 20kr/kWh tror jag är lågt räknat för vintern. Möjligt som snitt på december eller januari.
Min uppskattning gällde månadspriset. Timpriset kommer att gå i taket många gånger. De värsta timmarna stängs elen av för vissa.

poseidon skrev: lör 03 sep 2022, 05:43 Införs inga begränsningar i exporten alternativt att elprismodellen görs om så tror jag på att vi slår i taket, dvs över 40kr/kWh under stora delar av månaderna.
Ja. Taket just nu är 4000 Eur/MWh. Det blir som du skriver över 40 kr/kWh. Man funderar på att höja taket eftersom man tror att det inte räcker.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har nu (på tiden kanske) skaffat EON-s app. Fick involvera frugan i detta eftersom abonnemanget står i hennes namn...
Sedan i december 2021 har vi lyckats (nästan) halvera förbrukningen om man jämför månad mot månad, men det vi får betala är dubbelt (eller mer) än föregående månader. Vi började "ta i detta" på mer allvar i juni så vi får se var vi hamnar i december. Har inte börjat elda med ved ännu och fick "bara 4 m². Men han lovade mig i januari/ferbruari då "årets skörd" har torkat till tillräckligt. Får elda mer "förståndigt" också och hoppas på andra vindar än sydost. Pratade med sotaren i våras om att sätta i ett plåtrör och höja skorstenen typ 2 m, han trodde inte det skulle vara något problem. Exakta siffror
Augusti i år, 561 kW a' 5,89 kr = 3305 kr
Augusti i fjor, 754 kW a'2.59 kr = 1956 kr
Augusti 2020 1019 kW a'1,81 kr = 1845 kr
Användarvisningsbild
av Camel
lennarte skrev: lör 03 sep 2022, 12:08
Sedan i december 2021 har vi lyckats (nästan) halvera förbrukningen om man jämför månad mot månad, men det vi får betala är dubbelt (eller mer) än föregående månader.
Tragiskt. Dubbla priset för halva varan. Inga vanliga morötter för energieffektivisering precis. Det är kanske är "gröna" morötter.... Nästan en prisökning med 4 ggr redan nu. Detta blir stora problem till vintern.

Hur som helst har detta gått över styr. Politiskt pratar man nu om pristak eller "Sverigepriser". Ett problem dock är att i vinter spås effektunderskott i SE4, och man pratar om sannolika frånkopplingar av elkonsumenter. Pristak och Sverigepriser hjälper inte mot frånkoppling.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Fick också nya räkningen nu, sista 4 dagarna (efter fasta priset gick ut) kostade nästan lika mycket som resten av månaden :party:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: fre 02 sep 2022, 17:15 Augusti månads elräkning landade på c:a 3200 kr för c:a 556 kW viket blir c:a 5,75 kr/kW. Då lär jag få över/omkring 20000 kr i månaden till vintern om inget händer innan dess. Nu börjar jag bli riktigt orolig. Det är i så fall mer än jag får i pension i månaden.
Hur kan du få din elräkning så snabbt? För mig tar det evigheter innan den dyker upp.
Användarvisningsbild
av Steffe3
VolvoB20 skrev: mån 05 sep 2022, 13:04
lennarte skrev: fre 02 sep 2022, 17:15 Augusti månads elräkning landade på c:a 3200 kr för c:a 556 kW viket blir c:a 5,75 kr/kW. Då lär jag få över/omkring 20000 kr i månaden till vintern om inget händer innan dess. Nu börjar jag bli riktigt orolig. Det är i så fall mer än jag får i pension i månaden.
Hur kan du få din elräkning så snabbt? För mig tar det evigheter innan den dyker upp.
Min kom i helgen, antar att Vattenfall har dåligt med vinst just nu, så dom vill få in pengar fort :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:
E-faktura. Ännu tidigare i appen, där kan man få en beräknad faktura redan veckan innan månads skiftet
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: mån 05 sep 2022, 13:18
VolvoB20 skrev:
E-faktura. Ännu tidigare i appen, där kan man få en beräknad faktura redan veckan innan månads skiftet
E-Faktura har ju jag med. Men jag har ju EON och de tar evigheter på sig att skicka E-fakturan.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:E-Faktura har ju jag med. Men jag har ju EON och de tar evigheter på sig att skicka E-fakturan.
Jag har också EON....???
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 279
Byta motorolja V60

Det blir verkstad med en anpassad service. Ser ut[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]