Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1482196
Inte nog med allt- Skall Svedala riskera sitta i klorna på Kinesernas goda vilja?

Citat" Hundra procent kommer från Kina. Brist på en viktig råvara till batterier kan sätta käppar i hjulet för elbilsrevolutionen då Kina kontrollerar all produktion av grafit.
Elbilsföretagen kommer att behöva hantera ytterligare en kris i leveranskedjorna nästa år då den centrala råvaran grafit kommer att bli en bristvara från och med 2022 och framåt, förutspår Benchmark Mineral Intelligence
." Slut citat.
#1482199
Större delen av världen sitter väl redan i "klorna" ( om man nu vill kalla det så ) på kineserna, det mesta idag kommer ju därifrån, texstiler, elektronik, kemikalier, möbler osv osv osv
#1482230
Derank skrev: tor 06 jan 2022, 17:37 Större delen av världen sitter väl redan i "klorna" ( om man nu vill kalla det så ) på kineserna, det mesta idag kommer ju därifrån, texstiler, elektronik, kemikalier, möbler osv osv osv
Men det behöver inte vara så. Med lite långsiktigt agerande kan det mesta av viktig produktion tas hem till Europa och USA igen, och flyttas till andra länder. Det fungerade bra innan "allt" hamnade i Kina, det fungerade nog betydligt bättre faktiskt.
av Bannad
#1482670
Precis som sin föregångare så förstår Khashayar Farmanbar situationen höjda el/bränslepriser för vanligt folk i Svedala. Detta räcker föga med att "bara" förstå de snart horribla miljömålen i denna regerings politik.

Enligt KU- anmälan- Farmanbar-Citat I "Diskussionen om kärnkraften ska klassificeras som hållbar eller inte inom ramen för EU:s nya regelverk för hållbara investeringar, taxonomin. Energiminister Khashayar Farmanbar säger nu i ett antal olika uttalanden (bland annat Sveriges radio 2022-01-03 samt SVT 2022-01-03) att regeringen under lång tid arbetat för att kärnkraften ska ha sin plats inom taxonomin och att den kan klassas som hållbar." slut citat.

Citat II- "Två socialdemokratiska statsministrar, Stefan Löfven och Magdalena Andersson, har till och med vägrat att framföra EU-nämndens beslut med hänvisning till att det i Sverige inte finns något stöd för att inkludera kärnkraften som hållbar i taxonomin. Till detta kommer att tidigare energiministern Anders Ygeman vägrade att framföra EU-nämndens uppfattning om att kärnkraften ska klassas som hållbar vid TTE-rådet den 26 oktober 2021 trots att frågan var uppe för diskussion". Slut citat
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... 9A1dnr1002

Vi har därmed fått en ny kärnkraftsförespråkare i miljöplanen för Svedala. Om detta i kontext faller i parallell med miljömålen är inte helt uppenbart.
Att lämna folket i ovisshet kring gällande miljömål är mao ingen bra lösning för regeringen som istället utan (då vi skall förstå regeringens intentioner om uppsatta miljömål) problem genomför ökade kostnader för fossila bränslen. Hur detta slår i kombination med ovan är en gåta.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
#1482672
Farmanbar anser därutöver att Svedalas befolkning skall bli mer självförsörjande med el. Det är naturligtvis en mycket fin tanke men tanken sträcker sig tyvärr inte till 1 502 000 lägenheter och innehavarna i Sverige.
Staten måste mao utan omsvep tydligt börja motivera sina miljö/ekonomiska konsekvenser för 1 502 000 LGH- Innehavare inom snar framtid.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
#1482675
Att miljödrevet går på högvarv har väl knappast undgått någon vid det här laget. Förutsättningarna för dessa är dock under all kritik. Självklart kommer vissa att peka på förbättringar som genomförts för gemene man på ett ekonomiskt och miljömässigt plan men räcker det för den övriga befolkningen i Svedala?
Svaret är nej.
Att skapa logiska och genomförbara förutsättningar innan genomförande är A och O.
av Bannad
#1482691
Hemmaladdning vid flerbostadshus en ny typ av tjänst för fastighetsägare

Citat" Ägandet, driften och tjänster kring publik laddinfrastruktur hanteras av ett fåtal professionella energi- och laddaktörer. Så är det inte med hemmaladdning. På Europanivå handlar det om många miljoner fastighetsägare och föreningar som ska lära sig denna nya marknad och ta fram erbjudanden om laddtjänster till sina hyresgäster. Om fastighetsägaren är okunnig eller avvisande så tillgodoses inte efterfrågan optimalt. Denna begynnande marknad kommer bli allt viktigare framöver. Det är många aktörer utan tidigare kunskap, där deras kärnverksamhet handlar om annat än laddning. Slut citat.

Mao- Att motivera/utbilda FÄ- FastighetsÄgare som är en av stöttepelarna för regeringens miljömotivation inför 2030. Att återigen motivera förutsättningar. Och inte straffbeslut likt malus låta dominera- Det i sig skapar en negativ syn på miljömedevetenheten.
av Bannad
#1482695
Lövet skrev:Jag förstår inte alls dina tankegångar. Förtydligandet handlar inte om Tesla överhuvudtaget utan om eldistributionsbolag (Fortum, EON, Vattenfall). Dessa får inte sälja el. Därför får de inte heller bygga laddstationer och sälja el i dessa heller. Mer än så är det inte. Fortum Markets, Vattenfalls marknadsbolag, Eons motsvarande får dock bygga laddstolpar och sälja el från dessa hur mycket de vill.

"2. Systemansvariga för distributionssystem ska inte äga, utveckla, förvalta eller
driva laddningsstationer för elfordon, utom då systemansvariga för
distributionssystem äger privata laddningsstationer uteslutande för eget bruk. "
.
Och det förtydligande som ligger till grund är det som du riktigt proklamerar. Men också om att Tesla el likv aktörer som ämnar slå sig in på densamma marknad tillika styrs upp av förtydliganden av detta slag.
Och å`andra sidan varför skulle Tesla vara utanför konkurrensen gällande Fortum, Eon och alla andra kapitalistiska marknadsmässiga elbolag?
#1482712
EPSON skrev: Och det förtydligande som ligger till grund är det som du riktigt proklamerar. Men också om att Tesla el likv aktörer som ämnar slå sig in på densamma marknad tillika styrs upp av förtydliganden av detta slag.
Och å`andra sidan varför skulle Tesla vara utanför konkurrensen gällande Fortum, Eon och alla andra kapitalistiska marknadsmässiga elbolag?
Det är fortfarande stor skillnad på ett eldistributionsföretag och ett laddnätverk för elbil. Tesla har noll och ingenting med den lagstiftningen att göra den här gången också.
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 70
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]