Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1481069
Lövet skrev:Fast redan idag får distributionsföretag inte sälja någon el, det är ju elmarknadsbolagen som gör. Så det är väl ett förtydligande att de inte får driva laddstationer heller. Ser ingen dramatik alls i detta.
När ett "förtydligande" uppenbarar sig i lagtexter är det oftast på konsekventa grunder.
Vad gör Tesla i sina laddstolpar? Är dom ett distributionsföretag för El? Om inte- vad är det då dom säljer?
Citat"
Där det är möjligt debiteras ägare per kWh (kilowatttimme), vilket är den mest rättvisa och enklaste metoden. I andra områden debiterar vi per minut för tjänsten"
Slut citat.
#1481070
EPSON skrev:
Lövet skrev:Fast redan idag får distributionsföretag inte sälja någon el, det är ju elmarknadsbolagen som gör. Så det är väl ett förtydligande att de inte får driva laddstationer heller. Ser ingen dramatik alls i detta.
När ett "förtydligande" uppenbarar sig i lagtexter är det oftast på konsekventa grunder.
Vad gör Tesla i sina laddstolpar? Är dom ett distributionsföretag för El? Om inte- vad är det då dom säljer?
Citat"
Där det är möjligt debiteras ägare per kWh (kilowatttimme), vilket är den mest rättvisa och enklaste metoden. I andra områden debiterar vi per minut för tjänsten"
Slut citat.
Tesla har inga el-distrubutionsnät. Förstår inte hur du menar nu?

Var citatet från Tesla kring prissättningen? I t.ex Frankrike så måste man ta betalt per minut på laddstationer, så de kan inte ha per kWh överallt.
#1481074
EPSON skrev:Vad gör Tesla i sina laddstolpar? Är dom ett distributionsföretag för El? Om inte- vad är det då dom säljer?
Tesla är inget distributionsbolag för el. Alltså omfattas de inte. Distribution = äga nätet i ett område.
av Bannad
#1481076
joel80 skrev:
EPSON skrev:
Lövet skrev:Fast redan idag får distributionsföretag inte sälja någon el, det är ju elmarknadsbolagen som gör. Så det är väl ett förtydligande att de inte får driva laddstationer heller. Ser ingen dramatik alls i detta.
När ett "förtydligande" uppenbarar sig i lagtexter är det oftast på konsekventa grunder.
Vad gör Tesla i sina laddstolpar? Är dom ett distributionsföretag för El? Om inte- vad är det då dom säljer?
Citat"
Där det är möjligt debiteras ägare per kWh (kilowatttimme), vilket är den mest rättvisa och enklaste metoden. I andra områden debiterar vi per minut för tjänsten"
Slut citat.
Tesla har inga el-distrubutionsnät. Förstår inte hur du menar nu?

Var citatet från Tesla kring prissättningen? I t.ex Frankrike så måste man ta betalt per minut på laddstationer, så de kan inte ha per kWh överallt.
Om jag då har förstått det hela rätt så betalar Tesla för distributionen av El för att sedan fakturera fordonsägaren?
.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/SUPERCHARGING
#1481078
Om jag då har förstått det hela rätt så betalar Tesla för distributionen av El för att sedan fakturera fordonsägaren?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/SUPERCHARGING
Tesla betalar nätägaren för distributionen och elhandelsbolaget för själva elen. Det är egentligen ingen skillnad mellan om Tesla säljer laddning till en bil eller tillverkar plastpåsar av elen så att säga. Tesla säljer inte el, man säljer laddning.
av Bannad
#1481091
Lövet skrev:
Om jag då har förstått det hela rätt så betalar Tesla för distributionen av El för att sedan fakturera fordonsägaren?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/SUPERCHARGING
Tesla betalar nätägaren för distributionen och elhandelsbolaget för själva elen. Det är egentligen ingen skillnad mellan om Tesla säljer laddning till en bil eller tillverkar plastpåsar av elen så att säga. Tesla säljer inte el, man säljer laddning.
Riktigt.
Tesla säljer mao laddning som består av El och föga plastpåsar.
Och det är ju detta direktivet vill komma åt som jag tolkar det. Tesla blir tredje part i försäljningskedjan (vilket ifs medför högre kostnader för kunden)
Företaget X som distribuerar elen har alltså inget som helst att göra med Tesla som förtydligas gällande den lagrådsremiss som ovan gör gällande. Om det inte är Teslas egna distributionskedja som levererar el vill säja.

Skulle däremot Tesla äga distributionsföretaget av El kommer det vara i helt i sin ordning att ladda deras elbilar. Nu är det inte så. Och då förstår jag remissens kärna att kunden t.ex på det viset skulle få reducerade kostnader för elladdningen via tex Teslas stolpar.
#1481093
Jag förstår inte alls dina tankegångar. Förtydligandet handlar inte om Tesla överhuvudtaget utan om eldistributionsbolag (Fortum, EON, Vattenfall). Dessa får inte sälja el. Därför får de inte heller bygga laddstationer och sälja el i dessa heller. Mer än så är det inte. Fortum Markets, Vattenfalls marknadsbolag, Eons motsvarande får dock bygga laddstolpar och sälja el från dessa hur mycket de vill.

"2. Systemansvariga för distributionssystem ska inte äga, utveckla, förvalta eller
driva laddningsstationer för elfordon, utom då systemansvariga för
distributionssystem äger privata laddningsstationer uteslutande för eget bruk. "
#1481095
Lövet skrev: tor 30 dec 2021, 13:12 Fast redan idag får distributionsföretag inte sälja någon el, det är ju elmarknadsbolagen som gör. Så det är väl ett förtydligande att de inte får driva laddstationer heller. Ser ingen dramatik alls i detta.
Det har man som sagt redan löst, man har två bolag…
Ett som säljer elen och det andra för distributionen av elen.
av Bannad
#1481112
JEriksson skrev:
Lövet skrev: tor 30 dec 2021, 13:12 Fast redan idag får distributionsföretag inte sälja någon el, det är ju elmarknadsbolagen som gör. Så det är väl ett förtydligande att de inte får driva laddstationer heller. Ser ingen dramatik alls i detta.
Det har man som sagt redan löst, man har två bolag…
Ett som säljer elen och det andra för distributionen av elen.
Det är detta som utredaren till den lagrådsremiss som ligger till grund för rapporten i största mån vill undvika.

Se mer här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... erksamhet/
#1481134
EPSON skrev:Det är detta som utredaren till den lagrådsremiss som ligger till grund för rapporten i största mån vill undvika.

Se mer här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... erksamhet/
Det är ju precis så det är. Nu får du nog peka på exakt vart du läser det i rapporten för jag läser verkligen inte att elmarknadens organisering ska ändras så att distributionsbolag får sälja el direkt till kund baserat på det förslaget.

Det som finns i länken som jag postade för en tid sedan angav dock att distributionsbolag får skapa laddpunkter om andra aktörer fått chansen på en plats, och valt att avstå. Är det det du menar?
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 70

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]