Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
joel80 skrev:
perin skrev:Finns det ens krav på p-platser idag vid nybyggnation? Tycker mig hört att man idag inte alltid anägger p-platser, eller åtminstone färre än antalet hyreslägenheter. Men jag kanske har fått det om bakfoten.
Finns i allafall krav på laddplatser och förberedelser för fler laddplatser vid nybyggen och renovationer av parkeringar och garage (med fler än 10 platser).
Om detta skulle vara ett krav har den fastighetsägare som jag har brustit i sitt åtagande. För 2 år sedan renoverades över 100 P-platser utan tillstymmelse till förberedande eller laddstolpar.
perin skrev: tis 28 dec 2021, 15:00 Finns det ens krav på p-platser idag vid nybyggnation? Tycker mig hört att man idag inte alltid anägger p-platser, eller åtminstone färre än antalet hyreslägenheter. Men jag kanske har fått det om bakfoten.
Det finns områden där ned till 0.1 accepteras som lägst vid nybyggen. D.v.s en plats på vad tionde lägenhet. Det kan tex vara så att man ser att det är nära till kollektivtrafik och därför behövs inga parkeringar.
EPSON skrev:
joel80 skrev:
perin skrev:Finns det ens krav på p-platser idag vid nybyggnation? Tycker mig hört att man idag inte alltid anägger p-platser, eller åtminstone färre än antalet hyreslägenheter. Men jag kanske har fått det om bakfoten.
Finns i allafall krav på laddplatser och förberedelser för fler laddplatser vid nybyggen och renovationer av parkeringar och garage (med fler än 10 platser).
Om detta skulle vara ett krav har den fastighetsägare som jag har brustit i sitt åtagande. För 2 år sedan renoverades över 100 P-platser utan tillstymmelse till förberedande eller laddstolpar.
Lagen är rätt ny så den renoveringen gjordes innan.

"Sedan den 15 maj 2020 är laddning av elfordon ett nytt egenskapskrav i plan- och bygglagen, PBL. Kraven innebär bland annat att nya bostadshus med fler än tio parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur till alla parkeringsplatser. 

Övriga nya uppvärmda byggnader med fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur till 20 procent av parkeringsplatserna och minst en laddningspunkt för elfordon.

Reglerna ska även tillämpas vid ombyggnad av en byggnad. För ouppvärmda byggnader ställs inga krav. Reglerna tillämpas om man söker bygglov eller gör en anmälan efter den 10 mars 2021. "

De jobbar på att förstärka lagen ytterligare och det finns förslag som planeras tas i bruk om 3 år. Vilket enligt mig är lite sent.
EPSON skrev: ons 29 dec 2021, 10:16
joel80 skrev:
Förberedelse är en definitionsfråga. Det räcker med ett tomt kabelrör i marken så har du "förberett".

Men vem skall kolla att lagen efterföljs? Skall lantmäteriet eller kommunen besöka varje omasfalterad parkeringsplats eller när man byter garageportar?

Tandlöst....
av Bannad
poseidon skrev:
EPSON skrev: ons 29 dec 2021, 10:16
joel80 skrev:Finns i allafall krav på laddplatser och förberedelser för fler laddplatser vid nybyggen och renovationer av parkeringar och garage (med fler än 10 platser).
Förberedelse är en definitionsfråga. Det räcker med ett tomt kabelrör i marken så har du "förberett".

Men vem skall kolla att lagen efterföljs? Skall lantmäteriet eller kommunen besöka varje omasfalterad parkeringsplats eller när man byter garageportar?

Tandlöst....
Du har en poäng där. Vad jag tror är att dom redan visste att det skulle komma ett krav likt det och påskyndade renoveringen av dessa p-platser pga kostnaderna- men å´andra sidan så läggs den på hyresgästerna i vilket fall. Och jag hävdar, att om lgh-innehavare skulle ha tillgång och möjlighet till el i sin närmiljö skulle gemene börja tänka om i sitt nästa bilköp.
av Bannad
Så här tänker regeringen enl en lagrådsremiss den 22 Dec- 21.
Citat"
Regeringens förslag: Ett distributionsnätsföretag ska inte få inneha, utveckla eller driva ett gränssnitt där el kan överföras till ett elfordon i taget eller batteriet på ett elfordon i taget kan bytas ut (laddningspunkt). Förbudet ska inte gälla laddningspunkter som företaget innehar uteslutande för eget bruk.
Regeringen ska få meddela föreskrifter om att nätmyndigheten får bevilja dispens i enskilda fall från förbudet
." Slut citat.
EPSON skrev:Så här tänker regeringen enl en lagrådsremiss den 22 Dec- 21.
Citat"
Regeringens förslag: Ett distributionsnätsföretag ska inte få inneha, utveckla eller driva ett gränssnitt där el kan överföras till ett elfordon i taget eller batteriet på ett elfordon i taget kan bytas ut (laddningspunkt). Förbudet ska inte gälla laddningspunkter som företaget innehar uteslutande för eget bruk.
Regeringen ska få meddela föreskrifter om att nätmyndigheten får bevilja dispens i enskilda fall från förbudet
." Slut citat.
Jag förstår inte riktigt innebörden av den texten. Byråkratisvenska... brukar kunna ta mig igenom det men det där förstod jag inte riktigt. :/
Fattar inte heller. Ska elbolag inte få driva laddstationer för elbilar? Varför?
av Bannad
Skälen är följande:
Citat"
Skälen för regeringens förslag
Elmarknadsdirektivets krav
Enligt artikel 33.2 i elmarknadsdirektivet får distributionsnätsföretag inte äga, utveckla, förvalta eller driva gränssnitt där ett elfordon i taget kan laddas eller där batteriet på ett elfordon i taget kan bytas ut, utom då företaget äger sådana laddningspunkter uteslutande för eget bruk. Medlemsstaterna får dock enligt artikel 33.3 tillåta undantag från förbudet, förutsatt att en rad villkor är uppfyllda.
Ett förbud är nödvändigt för att genomföra elmarknadsdirektivet
För att genomföra artikel 33.2 i elmarknadsdirektivet är det nödvändigt att införa ett förbud mot att distributionsnätsföretag innehar, utvecklar eller driver laddningspunkter, som inte innehas uteslutande för eget bruk. Ett sådant förbud bör alltså införas.
Undantag från förbudet
Flera remissinstanser motsätter sig ett generellt förbud mot att distributionsnätsföretag innehar laddningspunkter och anför bl.a. att ett förbud kan försvåra utbyggnaden av laddinfrastruktur i delar av Sverige. Den intensiva utbyggnad av laddningspunkter för personbilar som pågår i Sverige förutsätter dock i allmänhet inte att laddningspunkter innehas av nätföretag.
Vidare har andra aktörer än nätföretag förutsättningar att bygga ut laddningspunkter för tunga fordon. Med hänsyn till det som remissinstanserna anfört kan det emellertid inte uteslutas att det i framtiden kan visa sig finnas skäl att undanta nätföretag från förbudet, exempelvis där det saknas alternativ eller i glesbefolkade delar av landet. Regeringen föreslår därför att det ska vara möjligt för regeringen att meddela föreskrifter om att Energimarknadsinspektionen får bevilja dispens i enskilda fall.
"
Slut Citat.

Min tolkning är att staten själva skall ta hand om denna utbyggnad samt de intäkter som genereras i form av moms, skatt osv. Att detta är en miljöekonomisk kassako kan väl knappast någon blunda för vid det här laget.
Fast redan idag får distributionsföretag inte sälja någon el, det är ju elmarknadsbolagen som gör. Så det är väl ett förtydligande att de inte får driva laddstationer heller. Ser ingen dramatik alls i detta.
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 70

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]