Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:Det är ju inte jättekonstigt att ökningstakten för nya elbilar minskar.
Än så länge passar inte dagens elbilar alla.

I Sverige finns det massor av bilsorter men än än så länge finns det inte elbilar i alla kategorier. Det finns ingen elbil som pickup, det finns ingen billig (150 tkr) liten elbil osv.

Dvs de som vill ha de biltyperna får ju fortsätta köpa bensin/dieselbilar.

Å det som tidigt kunde köpa en elbil som passade har redan gjort det.
Ökningstakten har inte minskat. Elbilar är de enda där den ökat, trots stora problem med leveranser pga brist på halvledare som påverkar hela branschen.
8% elbilar stod det i den där artikeln från 2020. Nu är vi uppe i över 26% elbilar. Alltså en tredubbling från när den där artikeln skrevs. Då inte inräknat laddhybrider.

Antalet laddare från början av 2020 har också ökat rätt mycket.
Antalet snabbladdare har ökat med 50%. Från ca 500st till 750st. Då räknar jag bara CCS och inte Teslas eller ChaDeMo-laddare.

(Hade gärna sett 100%, men det är många som är i startgroparna för ett eget täckande laddnätverk nu. Cirkle K, OKQ8, Shell, m.fl, så det ser ljusare ut.)

Även typ2-laddare (destinationsladdare) har ökat rätt mycket, ca 60% sen början av 2020. Från ca 7500 till ca 12000.

Regeringen har gått in med pengar för att specifikt öka bygghastigheten i Norrland/vita områden.
av Bannad
Om produktionenstakten har ökat är ju föga underligt. Vad som är frågan är däremot vad som görs inom hyresbeståndet gällande bonusar och andra incitament för att öka inköpstakten?
Låg/ medelinkomsttagare behöver känna att det finns en miljöekonomisk solidaritet i bytet till elfordon.
Som det ser ut idag är elfordon både beg och nya en kostnadsfråga, i andra änden står staten och belägger fossila fordonsägare med horribla straffskatter osv, osv, Det måste som jag ser det, till en som jag nämnt ovan en miljöekonomisk solidaritetsdiskussion.
Och jag är helt övertygad om, skulle det upprättas elstolpar i hyresbeståndet ökar också miljömedvetenheten hos lägenhetsinnehavarna jämte den diskussion som idag genomförs.
EPSON skrev:Om produktionenstakten har ökat är ju föga underligt. Vad som är frågan är däremot vad som görs inom hyresbeståndet gällande bonusar och andra incitament för att öka inköpstakten?
Låg/ medelinkomsttagare behöver känna att det finns en miljöekonomisk solidaritet i bytet till elfordon.
Som det ser ut idag är elfordon både beg och nya en kostnadsfråga, i andra änden står staten och belägger fossila fordonsägare med horribla straffskatter osv, osv, Det måste som jag ser det, till en som jag nämnt ovan en miljöekonomisk solidaritetsdiskussion.
Och jag är helt övertygad om, skulle det upprättas elstolpar i hyresbeståndet ökar också miljömedvetenheten hos lägenhetsinnehavarna jämte den diskussion som idag genomförs.
Gamla bakåtsträvande gubbar i föreningsstyrelser är för vissa ett problem. Man håller som du vet på att ändra regelverken så att det ska bli enklare. Och offentliga destinationsladdplatser ökar. Inte så mycket än som man skulle vilja, men från 7500-12000 sen början av 2020 är ändå en del.

Bilförsäljningen har minskat rätt mycket om man ser till alla bilar, elbilar står ut och har i antal ökat med 102% på ett år. (Nov 2021 vs nov 2020.)
Samtidigt har marknaden totalt minskat med 21% sen samma period förra året.

Primärt drivs ökningen nu av privatpersoner som köper elbilar. Företagens andel av nyregistreringarna minskade från 61 procent till 49 procent för perioden juli-november jämfört med samma period i fjol.
I juli ändrades förmånsbeskattningen så att det inte längre ska vara så stor skillnad mellan privatpersoner och företag som köper nya bilar.
av Bannad
joel80 skrev:
EPSON skrev:Om produktionenstakten har ökat är ju föga underligt. Vad som är frågan är däremot vad som görs inom hyresbeståndet gällande bonusar och andra incitament för att öka inköpstakten?
Gamla bakåtsträvande gubbar i föreningsstyrelser är för vissa ett problem. Man håller som du vet på att ändra regelverken så att det ska bli enklare. Och offentliga destinationsladdplatser ökar. Inte så mycket än som man skulle vilja, men från 7500-12000 sen början av 2020 är ändå en del.

Bilförsäljningen har minskat rätt mycket om man ser till alla bilar, elbilar står ut och har i antal ökat med 102% på ett år. (Nov 2021 vs nov 2020.)
Samtidigt har marknaden totalt minskat med 21% sen samma period förra året.

Primärt drivs ökningen nu av privatpersoner som köper elbilar. Företagens andel av nyregistreringarna minskade från 61 procent till 49 procent för perioden juli-november jämfört med samma period i fjol.
I juli ändrades förmånsbeskattningen så att det inte längre ska vara så stor skillnad mellan privatpersoner och företag som köper nya bilar.
Att äldre herrar är konservativt lagda gällande föreningsstyrelser gagnar föga lägenhetsbeståndets innehavare som är utan föreningsstyrelser. Det är upp till BRF styrelser /medlemmar att antingen byta ut den sittande eller möjligen påverka i rätt riktning. Så nog om den diskussionen.

Sålunda är kärnan som jag tidigare myntat den miljöekonomiska diskussionen för LGH- innehavare som består av ca 1,2 milj lägenheter. Att rikta diskussionen åt ett annat håll betyder som jag ser det att gemene eller de styrande föga har en aning hur förloppet skall te eller utveckla sig i LGH - beståndet (statliga straffskatter eller förbud är då naturligtvis enkelt att ta till vilket som allt oftast sker nu för tiden)
Jag pratar inte om bostadsägande vilket möjligen är lätt att glömma i förbifarten. Så varför skulle LGH innehavare glömmas/förbises då den utgör en kraftfull miljöförstöring trots att dessa inte har råd med dagens elfordon?
EPSON skrev:trots att dessa inte har råd med dagens elfordon?
Du har ju svaret där. Statistiskt är hyresrättsinnehavare en svagare grupp ekonomiskt och köper färre nya dyra bilar och ännu färre elbilar. Att man inte fokuserar investeringsstöd för laddstolpar på den gruppen blir då naturligt. Om det kan man tycka illa men svaret är inte svårare än så och det vore konstigare att göra tvärtom.
Citat Joel80 Ökningstakten har inte minskat. Elbilar är de enda där den ökat, trots stora problem med leveranser pga brist på halvledare som påverkar hela branschen.
8% elbilar stod det i den där artikeln från 2020. Nu är vi uppe i över 26% elbilar. Alltså en tredubbling från när den där artikeln skrevs. Då inte inräknat laddhybrider.

Jag hittar inte så mycket i det du skrev som säger något om ökningstakten, derivatan. Att antalet elbilar är fler än 2020 är det enda jag kan utläsa ur det du skrev.

Exempel;
Om det va 0 sålda elbilar 2019 å 8% 2020 så är ökningstakten ändå lägre nu om vi 2021 har 26% sålda elbilar.
Blir oavkortat en nackdel att försöka normalisera en accepterande mentalitet kring elbilsköp om man aktivt beslutar att misslyckas med inkludering av en såpass stor grupp bilister som de boende i hyresrätt utgör.

De finns både mer ekonomiskt fördelaktiga elbilar, diverse erbjudanden om leasing och andra former av bilinnehav som helt enkelt inte kan nyttjas av de i hyresrätt - käpparna i hjulet för en omställning är knappast därför hybriders eller elbilars höga pris och inte heller hyresgästers ekonomi.

Med en sådan förprogrammerad plan och ett sådant tänk infekterat med ”rädd för att investera”-element släpar omställningen givetvis efter. Vill man främja sitt egna förslag om en omställning så underlättar man för de som ska utgöra den, det tillhör god sed och icke-bedrägligt beteende.
poseidon skrev:Citat Joel80 Ökningstakten har inte minskat. Elbilar är de enda där den ökat, trots stora problem med leveranser pga brist på halvledare som påverkar hela branschen.

Jag hittar inte så mycket i det du skrev som säger något om ökningstakten, derivatan. Att antalet elbilar är fler än 2020 är det enda jag kan utläsa ur det du skrev.

Exempel;
Om det va 0 sålda elbilar 2019 å 8% 2020 så är ökningstakten ändå lägre nu om vi 2021 har 26% sålda elbilar.
Då får du kolla bilsweden.se eller elbilsstatistik.se. Finns statistik där månad för månad som jag följt.
Ökningstakten på elbilar har ökat rejält. När det gäller hybrider har det avstannat, men elbilar har ökat så pass mycket att antalet laddbara bilar ändå ökar.
Mer än hälften av alla bilar som säljs nu är laddbara.
Screenshot_20211228-115621_Chrome.jpg
Screenshot_20211228-115621_Chrome.jpg (228.22 KiB) Visad 251 gånger
Senast redigerad av 3 joel80, redigerad totalt 0 gång.
av Bannad
Lövet skrev:
Du har ju svaret där. Statistiskt är hyresrättsinnehavare en svagare grupp ekonomiskt och köper färre nya dyra bilar och ännu färre elbilar. Att man inte fokuserar investeringsstöd för laddstolpar på den gruppen blir då naturligt. Om det kan man tycka illa men svaret är inte svårare än så och det vore konstigare att göra tvärtom.
Varför skulle de som föga har råd med elfordon bekosta de som har råd via sina fordon/ övriga skatter när dom själva inte kan ta del av det?
Det i sig är illa och som behöver ändras.
EPSON skrev:
Lövet skrev:
Varför skulle de som föga har råd med elfordon bekosta de som har råd via sina fordon/ övriga skatter när dom själva inte kan ta del av det?
Det i sig är illa och som behöver ändras.
Det gör de inte. Bonus - malus tas bara ut på nya bilar och det är den malusskatten som "bekostar" bonusen för elbilar.
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 70

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]