Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
"centraleuropeiska dubbfria"? Vad är skillanden på sånna mot våra nordiska dubbfria? Är det sånna där däck med gummi som blir stenhårda och värdelösa så fort det blir minusgrader?

Om du ska köra dubbfritt, varför inte satsa på dubbfritt som är anpassat för nordiskt klimat istället för centraleuropeiskt?

Jag har kört dubbfritt en vinter, aldrig mer! Men då bor jag ju en bit längre norrut än dig, så jag kan förstå att man inte vill ha det där nere när i allfall en normal vinter inte innebär så värst många veckor med vinterväglag/isgator. Men minusgrader brukar ni ändå ha under skapligt lång period..

Då jag har dubb på vinterdäcken är jag övertygad om att jag kommer märka skillnad till det bättre vad gäller vägbuller, även om sommardäcken har en tum mindre och har mindre gummi. :)
av 2444ever
OBS! Detta är en trevlig tråd om vårtecken, och byte till sommardäck som dom flesta ser fram mot.
Det är INTE ytterligare en tråd med centralasiatiskt dubbfritt vs. dubbat.
Plz.
av 2444ever
Följde inte planen helt, men i morse åkte sommardäcken på. Senare idag korsade jag Skånekontinenten med sommardäck - så gött!
av llesrof
Jag har i alla fall tvättat mina sommarhjul. Det är en bra början.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det väntade snöovädret med 1,5dm snö verkar missa oss.. skönt.. Så det blir nog på med däcken i helgen om det inte blir någon nederbörd.. Är lite reserverad för att det är så kalla nätter.. jag åker rätt ofta tidiga mornar och sena kvällar.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Nexus skrev:jag har bytt ena däcket fram till sommar men mest p g a punka :P
Du är på g alltså :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Du borde nog byta båda fram så snart som möjligt.. Det är inte ett dugg trafiksäkert att ha olika däck på. Bromsar du hårt, oavsett underlag, finns det stor risk att du får sladd då bilen kommer att dra åt den ena eller andra hållet. Du har ojämn bromsverkan nu oavsett underlag.
Användarvisningsbild
av Nexus
jojjeblom skrev:
Nexus skrev:jag har bytt ena däcket fram till sommar men mest p g a punka :P
Du är på g alltså :wink:
japp och nu sitter alla på bilen samt tvättat vinterdäcken :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8