Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:BSR som sägs ha gjort en långtest med en 940, går själva ut med att dom starkt avråder från att man kör med E85 inbandning i bilar med deras trim !

varför då?
Kan det bero på att marginalerna blir snävare när man kör med trim?? Kan det bero på att de redan utnyttjar spridarna till max så det finns inget utrymme för styrsystemet att kompensera det lägre energiinnehållet?

Jag vet inte men det som jag nämner här låter ganska troligt med tanke på den trimning som tidningen bilsport lät Rototest utföra på en Passat (mycket intressant artikelserie förresten). Jag skulle tro (och gissar jag, det medger jag) att man är nära att bottna spridarna vid t ex ett PPC-trim.

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Som sagt jag får inga svar på mina frågor.
jag själv vet ju varför åtgärderna har gjorts & jag har även förklarat varför, så jag ser ingen anledning till varför jag ska "bevisa" detta innan nån tänker svara på mina frågor.
bevisligen finns inte svaret på etanol forumet heller. så varför var det ett sånt evigt tjat om att jag skulle gå dit o läsa?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:Som sagt jag får inga svar på mina frågor.
jag själv vet ju varför åtgärderna har gjorts & jag har även förklarat varför, så jag ser ingen anledning till varför jag ska "bevisa" detta innan nån tänker svara på mina frågor.
bevisligen finns inte svaret på etanol forumet heller. så varför var det ett sånt evigt tjat om att jag skulle gå dit o läsa?
Jamen du ställer ju inga frågor utan kommer med påståenden, hur ska man svara på det?

Spelar väl ingen roll om du själv vet vilka & varför åtgärderna gjorts kan du inte påvisa fakta kan du ju lika gärna säga att fuelrailen är byggd i kolfiber i FFV-bilarna!!! Ska det vara så då behöver ju inte vi "etanolförespråkare" komma med några belägg heller utan bara säga att vi vet att det fungerar. Och då är ju den här disskusionen (Hela topic)helt onödig..... Om du nu vet vad som är bytt och varför, berätta då det samt bifoga ett väl underbyggt underlag på att åtgärderna verkligen är nödvändiga.

Vet flertalet på etanolforumet som mätt sina bilar med bredbandslambda. Själv har jag inte mätt.

Sen angående förbrukningen... 30-40% är ju lite beroende på bilmodell och hur pass avancerat motorstyrsystemet är. En 50%-ig inblandning behöver nödvändigtvis inte innebära en förbrukningsökning på 15-17%. Kan motorn dra nytta av det högre oktanet och den gynnsammare förbränningen så är väl det bra? Dessutom behövs inte lika mycket bränsle i kylande syfte då etanol brinner kallare än vad bensin gör, också en faktor som gör att man kan köra lite magert på etanol.

//David
av anders_r
Angående korrision och etanol(E85) så är Agroetanol´s dagtankar av stål, dom har stått där i snart 6 år. Under åren har det flytet ca 20 liter/s etanol i snitt/tank. EtOH >99,5%. Dom fylls och töms i snitt en gång/dag och per tank. Dom uppvisar en lätt brunfärgad yta bitvis, lagret är inte tjockare än man kan skrapa bort det med nageln. Så etanol skulle vara korrosivt är nog bara i speciella fall. I dom stor lagringstankarna(5000 m3) så finns det ett flytande lock av mässing, det har flutit på etanol i snart 6 år utan att uppvisa mera skador än dito diesel/bensin cistern´s lock.
av anders_r
CarMan skrev:

Vad är det för fel med att skriva att vi inte idag vet om motorerna tar skada?
Vet du svaret eller?
Jag vat att du GISSAR att do inte tar skada, Om nu motorerna tar skada, så har vi ju ngen nytta av dina gissningar?

jag har i tråden påstått att E85 kan brinna i tanken, då ångorna inte är för feta.
jag har i tråden påstått att man måsta byta olja var 1000 mil, för oljan för störs mycke snabbare
Jag har i tråden påstått att E85 sliter hårtare på ventilsätena
jag har i tråden påstått att E85 korigerar på vissa metallar & att vissa plaster reagerar negativt
JAg har i tråden påstått att man bör ha större ventilspel, för att kompensera det högre slitaget.

dessa grejor vill jag ha svar på. jag vill inte ha gissningar. jag tar inte heller en komentar på ett forum som ett bevis.
Därimot är detta jag skrivit hård fakta när det gäller vad En volvo FFV blandannat har för skilnader mot en vanlig bensinare. & deta kan ni kolla med volvocars i göteborg eller annat ställe.

1: Det stämmer ibland. Enligt SAE Technical Papers Series; 950401; FlammabilityTests of Alcohol/Gasoline Vapours” anges temperaturintervallet då gasblandningen i en sluten behållare är explosiv från -41 oC till -10 oC för bensin och från -33 oC till +11 oC för E85.
men samtidigt är inte en fet blandning tillräckligt skydd mot antändning i cistern(tank) enligt gällande regler.
2. Erfarenheter från bussar med etanoldrift visar att oljan koksar snabbare än med dieseldrift men det är inte visat på ottomotorer.
3.Vet jag tyvärr inget om utan vet bara vad tillverkarna påstår och vad dom med lång erfarenhet påstår. Men enligt volvo är deras motorer enligt europaspecen godkända för E22 i brasilien.
4.Korrisionen är värst när flera olika metaller blandas och etanolen har en hög konduktivetet. Konduktivitet under 5 μS/cm krävs men under 1 μS/cm rekomenderas. Etanoldelen i E85 ligger oftast på 0,5 μS/cm eller lägre.
5.Vet jag heller inget om, har inte hört detta förut. Vad är skälet till att öka spelet?
av matzen10
Bra, faktaunderstött inlägg "anders_r". Välkommen hit, förresten!

Jag funderar på en "FAQ" rörande etanol; där den som är kunnig/erfaren författar en klistrad tråd med samlat innehåll om etanol och dess verkningar på miljön, bilar och dess komponenter. Kanske skulle forumet ha en egen "Bränsle" del?
Jag vill dock poägtera att jag själv inte är tillräckligt kunnig, men kan bidra med testresultat från mina egna 4 bilar.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:Som sagt jag får inga svar på mina frågor.
Jamen du ställer ju inga frågor utan kommer med påståenden, hur ska man svara på det?

Spelar väl ingen roll om du själv vet vilka & varför åtgärderna gjorts kan du inte påvisa fakta kan du ju lika gärna säga att fuelrailen är byggd i kolfiber i FFV-bilarna!!! Ska det vara så då behöver ju inte vi "etanolförespråkare" komma med några belägg heller utan bara säga att vi vet att det fungerar. Och då är ju den här disskusionen (Hela topic)helt onödig..... Om du nu vet vad som är bytt och varför, berätta då det samt bifoga ett väl underbyggt underlag på att åtgärderna verkligen är nödvändiga.

Vet flertalet på etanolforumet som mätt sina bilar med bredbandslambda. Själv har jag inte mätt.

Sen angående förbrukningen... 30-40% är ju lite beroende på bilmodell och hur pass avancerat motorstyrsystemet är. En 50%-ig inblandning behöver nödvändigtvis inte innebära en förbrukningsökning på 15-17%. Kan motorn dra nytta av det högre oktanet och den gynnsammare förbränningen så är väl det bra? Dessutom behövs inte lika mycket bränsle i kylande syfte då etanol brinner kallare än vad bensin gör, också en faktor som gör att man kan köra lite magert på etanol.

//David
Då jag inte läst mig till mina påstårende på internatt så kan jag inte länka till nått ställe dör man kan läsa att det jag säger är rätt.
Du får helt enkelrt gå o köpa dom delarna o titta på dom själv
Användarvisningsbild
av CarMan
anders_r skrev:Angående korrision och etanol(E85) så är Agroetanol´s dagtankar av stål, dom har stått där i snart 6 år. Under åren har det flytet ca 20 liter/s etanol i snitt/tank. EtOH >99,5%. Dom fylls och töms i snitt en gång/dag och per tank. Dom uppvisar en lätt brunfärgad yta bitvis, lagret är inte tjockare än man kan skrapa bort det med nageln. Så etanol skulle vara korrosivt är nog bara i speciella fall. I dom stor lagringstankarna(5000 m3) så finns det ett flytande lock av mässing, det har flutit på etanol i snart 6 år utan att uppvisa mera skador än dito diesel/bensin cistern´s lock.

Så det där bruna kan inte ha med korision att göra?
det där bruna som uppstår är altså inte motsvarigheten till sot, då det uppkomer i dessa tankar, så även dör har många fel!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:Så det där bruna kan inte ha med korision att göra?
det där bruna som uppstår är altså inte motsvarigheten till sot, då det uppkomer i dessa tankar, så även dör har många fel!
Skulle det kunna vara färgämnet om löser ut??? (OBS, gissning!?!)
Jag har observerat en lätt lila hinna i insugskanalerna, inget alarmerande dock. Kan det vara så att det är oljeångor från vevhusventilation som ger oss dessa fenomen?

//David
av anders_r
CarMan skrev:

Så det där bruna kan inte ha med korision att göra?
Ja antagligen, det uppstår längst ner i botten på cisternen, där det är svårats att tömma en cistern. Jag har personligen inspekterat bensin/diesel/oljecisterner samt oljebergrum. Samma typ av brun rost/rostliknande hinna finns överallt där bränslet kan komma i kontakt med metall.Oftast i botten och en bit upp väggarna samt vid avluftningar.

Nu bör man komma ihåg att sådan här tankar/cisterner hanterar både flödesmässigt och volummässigt mycket mera etanol/bensin etc än vad vanliga tankar på fordon gör/år.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har inte fyllt mer än 3ggr på 8000 mil […]

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]