Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
~Kalle~ skrev:Lösningen mot kyla heter fjärrvärme eller vedeldat :wink:
Jag misstänker att de fjärrvärmekunder häromkring inte håller med dig, i lägenheterna så har hyresgästerna fått ställa in el-element för att få varmare än 16 grader. Även villaägarna som kör fjärrvärme får använda tillsatsvärme för att ha någorlunda vettig temp inne. :)

Snackade för övrigt med min kusin som bor i Uppland i helgen, han skaffade en luftluftvärmepump för ett par år sedan som så många andra i det området. Kusse har stängt av pumpen av den enkla anledningen att det inte funkar när det är för kallt och kör istället på el-element, däremot så fick han veta av installatören att det är många som helt sonika kastat ut alla sina el-element när de köpte luftluftvärmepump. Undrar hur de har haft det i kylan? :D
Användarvisningsbild
av Bosa
Efter att ha haft runt -30 plus minus några grader i några veckor så är det rena rama värmeböljan idag, endast -22 i morse. Det är nästan så det börjar bli dags att knata ut i trädgården och börja sätta lite plantor. ;)
av matzen10
Bosa skrev:Efter att ha haft runt -30 plus minus några grader i några veckor så är det rena rama värmeböljan idag, endast -22 i morse. Det är nästan så det börjar bli dags att knata ut i trädgården och börja sätta lite plantor. ;)
Haha..Det är inte utan att det känns riktigt behagligt ute! Dags att dra igång gräsklipparen :lol:
-16 i detta nu när solen tittat fram, i Örebro.

Apropå fjärrvärme; det har varit lite skriverier om att värmen inte varit tillfredsställande även här. De med enkla luftvärmepumpar har oxå haft det bistert.
En kompis har luft/vattenpump (en så'n där helvärmelösning för 100') och även en sån räcker inte till ordentligt. Konstigt nog.

/M10
Användarvisningsbild
av SvenB
matzen10 skrev: En kompis har luft/vattenpump (en så'n där helvärmelösning för 100') och även en sån räcker inte till ordentligt. Konstigt nog.
Nej, jag tycker inte det är speciellt konstigt. Jag har inte hört att någon sakkunnig har sagt att en värmepump är tillräcklig oavsett temperatur.Jag har en luft/vatten-värmepump, och den räcker som helvärme ner till - 17-18 grader. Sedan kopplas elpatronen in i varierande grad. Men värmepumpen ger mycket värme i alla fall, det känner man på röret som kommer från pumpen in i elpatronsmagasinet.
Användarvisningsbild
av Bosa
Luft/vatten fungerar bra om man bor i rätt område, hos mig så avråder alla inklusive kommunens energirådgivare (förutom en installatör) att skaffa luft/vatten av den enkla anledningen att det kommer att bli alldeles för mycket tillsatsel som förbrukas med tanke på var jag bor. Söderöver fungerar det bra, ja förutom denna vinter då kanske. :)
Jag vet om endast en familj som har luft/vatten häromkring och de kollade bara med en installatör som lovade guld och gröna skogar, de eldar som tokar i kaminen för att hålla elkostnaden nere pga tillskottselen. Har för mig den pumpen går över till elpatronen vid -20 eller nåt sånt. Oseriös installatör i kombination med lathet från kundens sida var ingen bra kombo.

Sen ska väl en värmepumpslösning, oavsett om det är luft, ,sjö, berg eller jord, inte dimensioneras för att klara husets hela energibehov. Man får alltså räkna med att värmepumpen inte kommer att täcka hela årets behov utan tillsats.
Det går ju självklart att dimensionera sin värmepump så den täcker hela energibehovet men då får man onödigt många start/stopp som i sin tur kan påverka värmepumpens livslängd.

Ska själv in med bergvärme vad tiden lider, olja är inte billigt. :D
Användarvisningsbild
av ThomasT
Bosa skrev:Sen ska väl en värmepumpslösning, oavsett om det är luft, ,sjö, berg eller jord, inte dimensioneras för att klara husets hela energibehov. Man får alltså räkna med att värmepumpen inte kommer att täcka hela årets behov utan tillsats.
Det går ju självklart att dimensionera sin värmepump så den täcker hela energibehovet men då får man onödigt många start/stopp som i sin tur kan påverka värmepumpens livslängd.
Man dimensionerar med högre energitäckningsgrad nuför tiden. Upp mot nästan 100% men man kompletterar då med en volymtank för att få till bra gångtider.

.
Användarvisningsbild
av Kloge
Så var kylan tillbaka igen.
Jag bor i norra Skåne i ett köldhål och i morse var det minus 21!Tur att jag är ledig från jobbet(frivecka).
Eldar med flis och kör in den med en Buster 320.Undrar hur startvillig den är?
Senast jag startade den så funkade inte glödningen utan jag fick förvärma med värmepistol och sedan rikligt med startgas och inkopplas starthjälp,men då var det bara ett par minusgrader
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
En Buster 320 har vi i stugan! Glödning, vad är det :roll: Här använder vi motorvärmare och den startar i alla väder :P
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]