*pettson* skrev:Ja.. nu vet jag inte riktigt vad man ska tycka.. baconsnuvans mutering är nudå dom ovaccinerades fel? Att smitta sprids via allt som ALLA rör vid är inte bekant? Ett virus muterar inte automatiskt i en specifik människa. Ett virus kan likagärna finnas i en vaccinerad människa och mutera för att sen spridas.
Vaccineringens idé är ju att ta död på viruset. Om det inte gör det så är det inget vaccin.
Alltså är en vaccinerad person inte värd för viruset; det säger väl ändå sig självt......
Undantaget är de få fall där vaccinet inte uppnår fullt skydd hos personen. Dessa kan vara värdar precis vem som helst annars.
Så en vaccinerad person har ett bra skydd för att inte sprida viruset vidare! Vad tror du man använder vaccin för??? :roll:
Dessutom ger nuvarande vaccin ett visst (grund)skydd för den nuvarande mutationen. Det verkar inte vara fullt acceptabelt skydd men ändå något. Vi får väl se hur virusstammarna ser ut vartefter. Kanske får vi som tycker det är viktigt att förhindra pandemins utbredning anledning att vaccinera oss igen.
Självklart
sprids många virus via kontaktytor. Men jag har svårt att se ett dörrhandtag eller ett tangentbord
fungera som värd för ett såpass kortlivat virus. Virus och bakterier är liiiite mer komplicerade än så :o. Inuti en kropp är perfekt! Virus behöver näring och någonstans att fortplanta sig snabbt på.
Så visst är det så att de ovaccinerade (företrädesvis) fungerar som värd åt viruset.
Big surprice!!
Det är ungefär lika självklart som att kineser äter ris eller att vårt svenska alfabet slutar på Ö. Men du kan väl övertyga mig om annat när du får lust

.
Har du sett reklamen för Twinrix? Vaccin för hepatit A+B. Samma fenomen där; vaccinerar du dig så sprider vi inte A eller B vidare till våra knullkompisar. Och inte när vi delar spruta med Tjack-Janne heller.
Men det är bra att du delar ut länkar till Krisinfo med mera! Alltid bra med information.
En del övrigt,
skiten, i din text får man helt enkelt bara mala ner och sortera där det hör hemma..
Så på din fråga
vad EXAKT i texten som gör att man bör vaccinera sig så kan jag klippa in det sista av de 3 styckena:
"En annan viktig skillnad mot vanlig säsongsinfluensa är att många fler riskerar att smittas. Därför blir behovet av sjukhusvård och intensivvård större än normalt. Under ett normalår insjuknar några procent av befolkningen i vanlig influensa.
Under 1900-talets pandemier har 30-40 procent av befolkningen insjuknat med nya influensavarianter såsom Spanska sjukan, Asiaten och Hong-Kong influensan."
Skott i foten?? :roll:

-)
Sen är det ju självklart att var och en själv får bedöma om man ska vaccinera sig. En del spruträdda lär ju inte göra det, t.ex. Likaså smärtkänsliga.
Även om just dessa 2 små egenheter väger väldigt lite i vågskålen, enligt mig. (om det kan jag berätta en historia om någon vill)
Lite beskt blev det men det har du förtjänat *pettson*, genom din otrevliga attityd i ditt senaste inlägg 2 poster upp. Sticker du ut glashakan så är det bra att ha nära till hyttan.
Bonus: De som tidigare haft Hongkong-influensan (ganska många av dagens folkpensionärer) verkar ha ett naturligt skydd mot svinisen. Kanske fungerar svinisen likadant på framtida pandemier?! Alltid något som de stackars smittade kan trösta sig med i så fall!.
M V H
---> M10
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com