Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Har du vaccinerat dig mot svninfluensan

Ja
18
32%
Nej, men jag ska göra det
16
29%
Nej, jag tänker inte heller göra det
22
39%
Severin skrev:Det enda jag kände från vaccinet va att jag vart lite öm i armen, inge feber eller nå sånt.

Hörde på radion att ca 4 milj i Sverige har vaccinerat sig

Skönt att höra!

Hoppas på samma tur som du då... :D
Jupp, 4 miljoner svenskar kommer vara vaccinerade efter helgen, om alla doser går åt.
Cirka 11 miljoner är totalen i Europa så här långt. Varav Norge står för en hel del (de började redan v.38 med sina vaccinationer. Eller åtminstone med att rekrytera svensk sjukvårdspersonal för att hjälpa till med jobbet.)

Den nya varianten av svinisen som nu träder fram beror på att de som inte vaccinerats har fungerat som "värdar" för mutationen och därmed spridit smittan vidare i dess nya form.
Skönt att veta är dock att vi som vaccinerat oss har ett visst grundskydd även för den muterade varianten och sannolikt för kommande varianter som lär dyka upp under vintern/våren.

Två faktorer som påverkar hur länge denna influensa får fortgå är; vaccinframställarnas kapacitet samt viljan bland befolkningen att vaccinera sig.

/M10
av *pettson*
Ja.. nu vet jag inte riktigt vad man ska tycka.. baconsnuvans mutering är nudå dom ovaccinerades fel? Att smitta sprids via allt som ALLA rör vid är inte bekant? Ett virus muterar inte automatiskt i en specifik människa. Ett virus kan likagärna finnas i en vaccinerad människa och mutera för att sen spridas. Du behöver inte själv vara märkbart sjuk för att vara en bärare.
Men på nåt sätt framställs vaccin som en stor fet rustning som inte ett virus kan ta sej igenom. Så är inte fallet och så har det heller aldrig varit.
Informationen säger: Tvätta händerna ofta eftersom smitta sprids via kontakt med smittade ytor. Hosta och nys i armvecket så att du inte stänker på andra. Använd inte handen för att hålla för eftersom du kommer att just hålla i olika ytor under dagen. Sist men VIKTIGAST. Var hemma om du är sjuk, dra inte med dej sjukdomar till jobbet, skolan eller dagis eller andra ställen. Kontakta vården via telefon istället för att sätta dej i ett väntrum som ev smittkälla. (källa: socialstyrelsen)
Med andra ord, även om ALLA vaccinerades så skulle fortfarande en stor del bli sjuka och smittan skulle forfarande spridas. Och den är inte mera hemsk nu än den var förut. Fortfarande dör ca 1000personer per år i sverige i dom olika årliga smittorna som det inte vaccineras emot, men ingen har krävt vaccin mot dom? Men konstigt nog tystnade rapporteringen från dessa årliga och rubrikerna har blivit mindre om baconsnuvan när nu inte tusentals/ hundratusentals varesej blivit däckade eller dött. Och nej.. det är inte vaccinets förtjänst, allt för få är vaccinerade för att kunna säga att det beror på vaccinet att det hela vänt.
Är flunsan farlig då? En sak är säker att antingen ljuger myndigheterna livet ur sej eller så vet jag inte riktigt hur det hänger ihop. Allt är just så dödligt, hemskt ja.. helt obeskrivbart.
Så kikar vi på krisinformationen som ska vara våra fakta inför varje persons beslut vad finner vi då?
jag lägger in länken så ingen tycker jag förvanskar nåt. http://www.krisinformation.se/web/Pages ... FaqId=2114
Exakt VAD i den informationen gör att man ska springa till vårdcentralen och ta sej en spruta snabbt som ögat?
*pettson* skrev:Ja.. nu vet jag inte riktigt vad man ska tycka.. baconsnuvans mutering är nudå dom ovaccinerades fel? Att smitta sprids via allt som ALLA rör vid är inte bekant? Ett virus muterar inte automatiskt i en specifik människa. Ett virus kan likagärna finnas i en vaccinerad människa och mutera för att sen spridas. Du behöver inte själv vara märkbart sjuk för att vara en bärare.
Men på nåt sätt framställs vaccin som en stor fet rustning som inte ett virus kan ta sej igenom. Så är inte fallet och så har det heller aldrig varit.
Informationen säger: Tvätta händerna ofta eftersom smitta sprids via kontakt med smittade ytor. Hosta och nys i armvecket så att du inte stänker på andra. Använd inte handen för att hålla för eftersom du kommer att just hålla i olika ytor under dagen. Sist men VIKTIGAST. Var hemma om du är sjuk, dra inte med dej sjukdomar till jobbet, skolan eller dagis eller andra ställen. Kontakta vården via telefon istället för att sätta dej i ett väntrum som ev smittkälla. (källa: socialstyrelsen)
Med andra ord, även om ALLA vaccinerades så skulle fortfarande en stor del bli sjuka och smittan skulle forfarande spridas. Och den är inte mera hemsk nu än den var förut. Fortfarande dör ca 1000personer per år i sverige i dom olika årliga smittorna som det inte vaccineras emot, men ingen har krävt vaccin mot dom? Men konstigt nog tystnade rapporteringen från dessa årliga och rubrikerna har blivit mindre om baconsnuvan när nu inte tusentals/ hundratusentals varesej blivit däckade eller dött. Och nej.. det är inte vaccinets förtjänst, allt för få är vaccinerade för att kunna säga att det beror på vaccinet att det hela vänt.
Är flunsan farlig då? En sak är säker att antingen ljuger myndigheterna livet ur sej eller så vet jag inte riktigt hur det hänger ihop. Allt är just så dödligt, hemskt ja.. helt obeskrivbart.
Så kikar vi på krisinformationen som ska vara våra fakta inför varje persons beslut vad finner vi då?
jag lägger in länken så ingen tycker jag förvanskar nåt. http://www.krisinformation.se/web/Pages ... FaqId=2114
Exakt VAD i den informationen gör att man ska springa till vårdcentralen och ta sej en spruta snabbt som ögat?
Mycket skit har man ju hört men detta tar priset. Enligt ditt resonemang så skulle det alltså inte gå att stoppa smittspridning med hjälp av vaccination? Varför har vi ens ett vaccinationsprogram? Är det bara för att göda läkemedelsföretag och för att regeringen ska proppa oss fulla med otestat gift?
Känner du många som har polio? Nä just det, den sjukdomen är bortvaccinerad i den del av världen som vaccineras. Smittkoppor då? Nä just, det har vi vaccinerat bort i hela världen.
Sen skulle jag vilja veta vilka studier du har gjort som med sådan säkerhet kan avgöra att antalet vaccinerade inte har påverkat smittspridningen. Du är förmodligen den enda som i detta skede kan säga vilken effekt vaccinet haft...
*pettson* skrev:Ja.. nu vet jag inte riktigt vad man ska tycka.. baconsnuvans mutering är nudå dom ovaccinerades fel? Att smitta sprids via allt som ALLA rör vid är inte bekant? Ett virus muterar inte automatiskt i en specifik människa. Ett virus kan likagärna finnas i en vaccinerad människa och mutera för att sen spridas.
Vaccineringens idé är ju att ta död på viruset. Om det inte gör det så är det inget vaccin.
Alltså är en vaccinerad person inte värd för viruset; det säger väl ändå sig självt......
Undantaget är de få fall där vaccinet inte uppnår fullt skydd hos personen. Dessa kan vara värdar precis vem som helst annars.

Så en vaccinerad person har ett bra skydd för att inte sprida viruset vidare! Vad tror du man använder vaccin för??? :roll:
Dessutom ger nuvarande vaccin ett visst (grund)skydd för den nuvarande mutationen. Det verkar inte vara fullt acceptabelt skydd men ändå något. Vi får väl se hur virusstammarna ser ut vartefter. Kanske får vi som tycker det är viktigt att förhindra pandemins utbredning anledning att vaccinera oss igen.

Självklart sprids många virus via kontaktytor. Men jag har svårt att se ett dörrhandtag eller ett tangentbord fungera som värd för ett såpass kortlivat virus. Virus och bakterier är liiiite mer komplicerade än så :o. Inuti en kropp är perfekt! Virus behöver näring och någonstans att fortplanta sig snabbt på.

Så visst är det så att de ovaccinerade (företrädesvis) fungerar som värd åt viruset. Big surprice!!
Det är ungefär lika självklart som att kineser äter ris eller att vårt svenska alfabet slutar på Ö. Men du kan väl övertyga mig om annat när du får lust ;-).

Har du sett reklamen för Twinrix? Vaccin för hepatit A+B. Samma fenomen där; vaccinerar du dig så sprider vi inte A eller B vidare till våra knullkompisar. Och inte när vi delar spruta med Tjack-Janne heller.

Men det är bra att du delar ut länkar till Krisinfo med mera! Alltid bra med information.

En del övrigt, skiten, i din text får man helt enkelt bara mala ner och sortera där det hör hemma..
Så på din fråga vad EXAKT i texten som gör att man bör vaccinera sig så kan jag klippa in det sista av de 3 styckena:

"En annan viktig skillnad mot vanlig säsongsinfluensa är att många fler riskerar att smittas. Därför blir behovet av sjukhusvård och intensivvård större än normalt. Under ett normalår insjuknar några procent av befolkningen i vanlig influensa.
Under 1900-talets pandemier har 30-40 procent av befolkningen insjuknat med nya influensavarianter såsom Spanska sjukan, Asiaten och Hong-Kong influensan."

Skott i foten?? :roll: :-)-)

Sen är det ju självklart att var och en själv får bedöma om man ska vaccinera sig. En del spruträdda lär ju inte göra det, t.ex. Likaså smärtkänsliga.
Även om just dessa 2 små egenheter väger väldigt lite i vågskålen, enligt mig. (om det kan jag berätta en historia om någon vill)

Lite beskt blev det men det har du förtjänat *pettson*, genom din otrevliga attityd i ditt senaste inlägg 2 poster upp. Sticker du ut glashakan så är det bra att ha nära till hyttan.

Bonus: De som tidigare haft Hongkong-influensan (ganska många av dagens folkpensionärer) verkar ha ett naturligt skydd mot svinisen. Kanske fungerar svinisen likadant på framtida pandemier?! Alltid något som de stackars smittade kan trösta sig med i så fall!.

M V H
---> M10
Senast redigerad av 3 matzen10, redigerad totalt 0 gång.
Pettson, du må vara kunnig vad gäller bilar, men nu är du väl ändå ute och svävar i det blå.
Jag argumenterar inte mer då jag har för lite kunskap, jag är ingen smittskyddsläkare eller liknande, men det du säger låter mer som nån skrämselpropaganda än fakta.

Att det är för få Vaccinerade för att det skulle synas nån effekt är ju konstigt, 4 miljoner människor i Sverige har fått Vaccin, det vill då jag påstå är en hel del.

Sen att det alltid finns minst två åsikter är ju en annan sak, är man emot vaccinet, ok, är man för, ok. Men man ska hålla sig på sin kant om man verkligen inte vet vad man pratar om.
av *pettson*
Amarace skrev:Pettson, du må vara kunnig vad gäller bilar, men nu är du väl ändå ute och svävar i det blå.
Jag argumenterar inte mer då jag har för lite kunskap, jag är ingen smittskyddsläkare eller liknande, men det du säger låter mer som nån skrämselpropaganda än fakta.

Att det är för få Vaccinerade för att det skulle synas nån effekt är ju konstigt, 4 miljoner människor i Sverige har fått Vaccin, det vill då jag påstå är en hel del.

Sen att det alltid finns minst två åsikter är ju en annan sak, är man emot vaccinet, ok, är man för, ok. Men man ska hålla sig på sin kant om man verkligen inte vet vad man pratar om.
Frågan är.. är jag uppe i det blå eller läste jag innantill?..http://www.aftonbladet.se/nyheter/svini ... 6232395.ab Rätt eller fel? Ingen vet därför kan man inte tillskriva varesej vaccin eller icke vaccin nånting, fakta är bara att det gått ned och ingen vet varför.

I övrigt så, det här med virus. Du kan överföra ett virus utan att du är drabbad av detsamma. Ditt vaccin gäller fortfarande det som är INUTI din kropp om det är 100 procentigt skydd, är det inte 100/ så kan även du vara delaktig från din *insida*. Allt som är på utsidan är du precis lika delaktig i som den som inte är vaccinerad. Du är alltså en lika bra yttrevärd för virus vaccinerad som icke vaccinerad. Men på nåt konstigt sätt så är det nåt många har svårt för. Jag har inte överhuvudtaget svårt att se handtag och annat som kontaktytor som en bra överförare för virus. Allt handlar just om tid. Ett handtag som sitter på landet och har en hand i veckan på sej lär inte vara ett problem. Handtag som används vart 30 sekund däremot. Då jag inte heller är nån smittskyddsläkare men däremot jäkligt nyfiken istället för att svälja allt och få panik.. så slog jag lite på google om hur lång tid ett virus kan överleva utanför kroppen. Personligen hade jag satsat på ett par minuter möjligen..
Ett svar var från Astra zeneca (http://www.egenvard.nu/en/Vanliga-besva ... -och-svar/)
Frågan lyder: Hur länge kan ett virus leva utanför människokroppen?
SVAR: Från tre timmar upp till tolv timmar beroende på typ av virus, men även beroende på temperatur- och fuktförhållanden. :shock:

Raka frågor har ställts om hur lång tid svininfluensans specifika virus kan leva i luften utan en värd alltså eller en värdyta : ( http://na.se/svininfluensan/1.556923-hu ... r-viruset-)
Fråga: Jag undrar hur länge viruset lever i luften? T.ex hur länge smittan kan finnas kvar då någon t.ex nyser direkt över tidningen eller hua, rakt över grönsaksdisken på Ica?
Mvh
Mona

Svar: Svår fråga. Det beror på så många faktorer som temp, pH, solljus osv. Sannolikt i de exempel Du ger rör det sig bara om minuter, på grönsaker i en kyldisk kanske lite längre. Man smittas dock oftast vid direkt närkontakt med en person.
Hans Fredlund, smittskyddsläkare
av *pettson*
Matzen10..

Big surprize, mjae vet inte det ja ...:wink: A smittar mestadels med avföringen, samt smittad föda och vatten.
Hursomhelst om du är vaccinerad och ligger med en som har B.. drar ut snorren.. går till nästa samma eftermiddag utan att ha tvättat snorren NOGRANT.. se då har du med stor sannolikhet smittat en oskyldig med hepatit.. utan att ha det, eller få det själv. Kan det vara därför kondomen är det enda dubbelskyddet? För dej.. och den du är med samtidigt? Det var inte så att sprutan dödade viruset på snorren och höll den ren åt dej.. Men inte ens med gummi är det helt säkert om vi ska dra det till sin spets, du behöver bara ha fått nån av dessa smittade vätskor på dej för att föra vidare: små blodmängder, sädesvätska och slidsekret. Viruset har också konstaterats i urin, saliv och tårvätska.

I övrigt.. nope inget skott i foten. Undrar fortfarande vad krisen består i? Att det blir ökad vårdåtgång? Vi får se om det blir nån statistik från FKassan sen. Fortfarande nämner ingen dom ca 1000 som dör i vanlig flunsa varje år. Är det för att dom inte är vårdkrävande när dom dött då, man kan ju tro att bara gamlingar och pensionärer går av pinn, men så är det ju inte heller. Men om 1000 dör per år så är det faktiskt FARLIGARE än flunsan som pågår. Kanske nåt att fundera på när paniken sätter sej? Det som gör mej så kritisk som nu inte många gillar, är att så fort denna flunsan kom så liksom försvann ALLA vanliga sjukdomar och flunsor som är varje år utan undantag. Det blev mera allvarligt att skriva om att nu har x antal dött i flunsan trots att många många många flera dör, i en annan typ av flunsa varje år, årligen, en flunsa inte en enda försökt att göra ett vaccin emot på några som helst grunder.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]