Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
V70BiFuel03 skrev:Nu är det dags att införskaffa en bra kamera....
Lutar starkt åt Nikon D80 kitet men tänkte fråga för säkerhets skull.... vilket tror ni är bäst...att köpa nämnda kit...eller, köpa en Nikon D40 & lägga lika mycket som kameran på ett objektiv Sigma AF18-200/3,5-6,3 DC OS NIKON http://www.netonnet.se/?iid=95870&gclid ... QgodtWYREg ?

Har inte lust att lägga hur mycket som helst på kamera paketet...dvs köpa en D80 & sedan behöva köpa ett löst dyrt objektiv.... eller är jag helt inne på fel linje?
Om du ska köpa en D40 så rekommenderar jag dig att iaf köpa en D40X då. Uppgraderad och bättre version av D40.
Jag har en D40X med ett 18-55mm och ett 55-200mm, fungerar klockrent men börjar bli less på att byta objektiv så jag kommer snart att byta till ett 18-200mm. Har kollat på det där sigma objektivet och det verkar helt okej. Nya versionen har ju stabilisering som är ett måste. Nikons motsvarighet kostar ju 3-4000 mer så det tar i lite där.
Det verkar bli fel när man försöker länka till netonnet men jag vet vilket du menar.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
RoadKiller skrev:
Lutar starkt åt Nikon D80 kitet men tänkte fråga för säkerhets skull.... vilket tror ni är bäst...att köpa nämnda kit...eller, köpa en Nikon D40 & lägga lika mycket som kameran på ett objektiv Sigma AF18-200/3,5-6,3 DC OS NIKON http://www.netonnet.se/?iid=95870&gclid ... QgodtWYREg ?

Har inte lust att lägga hur mycket som helst på kamera paketet...dvs köpa en D80 & sedan behöva köpa ett löst dyrt objektiv.... eller är jag helt inne på fel linje?
Om du ska köpa en D40 så rekommenderar jag dig att iaf köpa en D40X då. Uppgraderad och bättre version av D40.
Jag har en D40X med ett 18-55mm och ett 55-200mm, fungerar klockrent men börjar bli less på att byta objektiv så jag kommer snart att byta till ett 18-200mm. Har kollat på det där sigma objektivet och det verkar helt okej. Nya versionen har ju stabilisering som är ett måste. Nikons motsvarighet kostar ju 3-4000 mer så det tar i lite där.
Det verkar bli fel när man försöker länka till netonnet men jag vet vilket du menar.
Aha, intressant. Tackar !
Jo, länken fungerar inte..vet inte varför...
av S.t.r.a.n.D
V70BiFuel03 skrev:
RoadKiller skrev:

Aha, intressant. Tackar !
Jo, länken fungerar inte..vet inte varför...
Beror också på hur mycket fotovana du har. D40X tycker jag är en riktigt bra nybörjarmodell och väldigt enkel att lära sig men väldigt många bra funktioner. Mycket prisvärd skulle jag säga.
Så om du köper en Nikon och är sugen på ett telezoom objektiv (55-200mm) så vet du var du ska vända dig. :wink:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhmm....tycker att det är egendomligt att Nikon D80 (både enbart hus eller kombo varianten) är slutsåld & att de (Netonnet & andra ställen) inte vet när de får in modellen.... kollade oxå på D90 på Netonnet..... nähe...kommer in i slutet av månaden.

Dessa Nikon modeller lär ju vara de mer populära DSLR kameror som folk köper så jag har svårt att smälta att de är slut.... hur svårt kan det vara att beställa fler...eller rättare sagt se till att lagret INTE tar slut.... :x Har nästan lust att köpa ett annat märke bara för det. I vart fall har jag inte lust att lähha en beställning & inte veta när jag får kameran....
Användarvisningsbild
av Gizz
Var lika samma när jag skulle köpa min Sony A300. Slut nästan överallt. Slutade med köp ifrån Scandinavian Photo. Deras pris och service är helt ok tycker jag.
av Lövet
D80 är svår att få tag i och med att den är ersatt av D90. Det som går att få tag i är restlager så när det är slut då är det slut liksom. D90 har Nikon inte riktigt fått upp farten på tillverkningen på misstänker jag för att möta efterfrågan. Tänk på att Sverige är en pyttemarknad och får sina leveranser långt senare än de större marknaderna.

Jag klämde lite på D90 och visst är knappar och reglage förbättrade men själva kameran skiljer inte särskilt mycket mot D80. LiveView kommer du inte använda och filmläge utan justerbar fokus, vilken nytta har du av det?

Läs recension på http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm. När jag läst den är jag inte särskilt ledsen över att jag "bara" äger en D80 8)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
andreas_lofgren skrev:D80 är svår att få tag i och med att den är ersatt av D90. Det som går att få tag i är restlager så när det är slut då är det slut liksom. D90 har Nikon inte riktigt fått upp farten på tillverkningen på misstänker jag för att möta efterfrågan. Tänk på att Sverige är en pyttemarknad och får sina leveranser långt senare än de större marknaderna.

Jag klämde lite på D90 och visst är knappar och reglage förbättrade men själva kameran skiljer inte särskilt mycket mot D80. LiveView kommer du inte använda och filmläge utan justerbar fokus, vilken nytta har du av det?

Läs recension på http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm. När jag läst den är jag inte särskilt ledsen över att jag "bara" äger en D80 8)
Ok...låter ju rimligt.
Men, om nu D80 lagren är slut.... så är man mao hänvisad till D90.....
Den är i mitt tycke för dyr.

Om jag istället kollar på: Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS paketet (på NetOnNet).... är den kameran ett bra alternativ jämfört med Nikon D80? Kan ju inte mycket om de olika "kamera" termerna & Canons benämningar/specs förstår jag inte alls.....

Råkar vara en otålig människa som inte tycker om att vänta & vill köpa kameran i veckan & inte vänta till början av november på att de ska få in olika Nikon modeller :wink:
av Lövet
Nikon D80/ D90 jämfört med Canons motsvarigheter känns som kassavalv. Nikons är byggda med ett helt annan kvalité där Canon använt billigaste plast. Detta påverkar inte bildkvaliteten särskilt mycket, men känslan och ljudet hos de två kamerorna är helt annorlunda. Jag skulle vilken dag i veckan välja D80 framför EOS450, även om jag fick vänta lite. Faktiskt så skulle jag hellre köpa begagnat än EOS450 på grund av snikkänslan i den kameran (personlig åsikt). Denna kanske? http://www.blocket.se/vi/18432851.htm?ca=11_s

Canon har bra kameror EOS40D osv men de ligger i en högre prisklass. Dessa har helt andra material vilket gör stor skillnad för känslan.

Men netoonnet har ju D80 i lager? Alla lagershopar utom Göteborg har ju i lager. Har du för långt att åka? Priset är också galet bra, 5990kr inklusive 18-55VR. Jag gav närmare 8' i början av sommaren (S)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
andreas_lofgren skrev:Nikon D80/ D90 jämfört med Canons motsvarigheter känns som kassavalv. Nikons är byggda med ett helt annan kvalité där Canon använt billigaste plast. Detta påverkar inte bildkvaliteten särskilt mycket, men känslan och ljudet hos de två kamerorna är helt annorlunda. Jag skulle vilken dag i veckan välja D80 framför EOS450, även om jag fick vänta lite. Faktiskt så skulle jag hellre köpa begagnat än EOS450 på grund av snikkänslan i den kameran (personlig åsikt). Denna kanske? http://www.blocket.se/vi/18432851.htm?ca=11_s

Canon har bra kameror EOS40D osv men de ligger i en högre prisklass. Dessa har helt andra material vilket gör stor skillnad för känslan.

Men netoonnet har ju D80 i lager? Alla lagershopar utom Göteborg har ju i lager. Har du för långt att åka? Priset är också galet bra, 5990kr inklusive 18-55VR. Jag gav närmare 8' i början av sommaren (S)

Aha, det var bra att du berättade det (om canon kameran). Har precis ringt & dubbelkollat med Netonnet i Borås & de har D80´n med VR objektivet i lager....så, här ska åkas till Borås om en liten stund :D .

Tack så väldigt mycket för hjälpen !
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 19

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]