- tor 09 okt 2008, 20:46
-)
Och en får tacke för lite historia i 70-80 tals-rocken där jag inte är så påläst ??:-/ Men inser att jag borde ägna lite mera tid åt detta... Mycket av de grupper du nämner är ju byggstenarna för den musik jag i dagsläget avgudar! Naturligtvis har jag lyssnat en del på Deep Purple, Black Sabbath m.m. (Morsan diggar Deep Purple och Led Zeppelin över allt annat, så denna musiken är jag uppvuxen med :lol: )
Det som är intressant med dagens band är att de är under uppväxt hela tiden, och det händer saker hela tiden. Det är lixom samtidigt lite spänningen med metalkulturen, se nya band och stiler växa fram. Men sen har jag ju alltid mina idoler, de som alltid kommer ligga nära hjärtat. Men Nightwish är bara nightwish med Tarja för mig, det var då musiken var storslagen i mina öron. Anette är för klen i rösten för att kunna leva upp till Nightwish tyngre musikaliska stil. Efter koncerten i sommras, försvann verkligen allt mitt hopp om dom. Men vem vet, de kanske vänder mot de bättre...
Amarace skrev:Angående det jag skrev tidigare om nya sångerskan i Nightwish, hon är bra sångerska, rent uttal, man hör vad hon sjunger och mycket bättre engelska äN Tarja, men jag säger inte att Tarja är dålig, Nightwish med Tarja var väldigt bra, det jag inte gillade var hennes engelska uttal, hör väl ihop med hennes "opera"stil, men ändå. Ta bara Wishmaster, man kan banne mig inte höra vad hon sjunger på större delen av låten (vilket väl är grunden till parodin på den låten som cirkulerar), medans med Anette så hör man klart och tydligt själva texten. Sen är ju Anette ny så dom går inte att jämföra på äldre låtar, är man invand med en sångare/sångerska som sedan byts ut så har man svårt att Acceptera den nya, ett praktexempel på det är ju Helloween, från Hansen till Kiske var ju en förbättring, men från kiske till Deris var ju ett totalt fiasko, men dom som börjat lyssna på Helloween med Deris tycker kanske tvärtom.Intressant inlägg Amarace
Andra exempel är ju Deep Purple utan Gillan, det är u han som är rösten bakoM Deep Purple, precis som Lord är keyboards och Blackmore är gitarren. Black Sabbath också, när Ozzy ersattes av Dio var ju katastrof, MEN, Dio i sig är väldigt bra och när han gick med blev det Dios stil på musiken, som han sedan fortsatte med själv, därför funkar Black Sabbath med Dio.
Och samma gäller lite med Nightwish, tycker det är lite annat sound nu som passar Anette

Och en får tacke för lite historia i 70-80 tals-rocken där jag inte är så påläst ??:-/ Men inser att jag borde ägna lite mera tid åt detta... Mycket av de grupper du nämner är ju byggstenarna för den musik jag i dagsläget avgudar! Naturligtvis har jag lyssnat en del på Deep Purple, Black Sabbath m.m. (Morsan diggar Deep Purple och Led Zeppelin över allt annat, så denna musiken är jag uppvuxen med :lol: )
Det som är intressant med dagens band är att de är under uppväxt hela tiden, och det händer saker hela tiden. Det är lixom samtidigt lite spänningen med metalkulturen, se nya band och stiler växa fram. Men sen har jag ju alltid mina idoler, de som alltid kommer ligga nära hjärtat. Men Nightwish är bara nightwish med Tarja för mig, det var då musiken var storslagen i mina öron. Anette är för klen i rösten för att kunna leva upp till Nightwish tyngre musikaliska stil. Efter koncerten i sommras, försvann verkligen allt mitt hopp om dom. Men vem vet, de kanske vänder mot de bättre...
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)