Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#930184
Man kan kontrollera bättre att svenska regler gäller i Sverige.. Ställa de krav som går på alla förare på svenska vägar.. Den "digital" kontroll av alkohol som införts i Värtan på alla som kommer med färja skulle kanske kunna utökas till körkortskontroll.. Där kontrollen blir manuell om systemet inte känner igen körkortet.
Det finns säkert sätt att få situtionen bättre utan att EU går i taket och börjar skrika om konkurrensrätt.
T.ex skulle alla statliga/kommunala bolag kunna kräva svenska kollektivavtal vid upphandling av åkeritjänster.
#930273
Enda "trösten" i eländet är väl att DEN föraren inte kommer till Sverige och kör igen. ??:-/
#930288
Frågan är vilken adress? Den han uppgav i Bulgarien, eller hans adress i Makedonien?
#930310
SvenB skrev:Enda "trösten" i eländet är väl att DEN föraren inte kommer till Sverige och kör igen. ??:-/
Man verkar ju inte vara helt klar över identiteten. Så personen kanske kommer tillbaka? ??:-/ Han behöver ju bara ett "nytt" pass och "nytt" körkort igen. :mrgreen:
Allinug skrev:Åkeriet borde väl ha hans adress?!
Ja, att veta var de anställda bor och vilket kontonummer de har är viktigt för löneutbetalningen. Men den kanske sker kontant? Pengar i näven så att säga... Hur som helst ska fullständigt namn och personnummer fyllas i på kontrolluppgiften som varje arbetsgivare som betalt ut lön måste skicka in till skatteverket. Men det kanske bara gäller seriösa arbetsgivare? Hur det gått till i detta fall vet jag inte. Det kanske inte behöver skickas in någon kontrolluppgift?
SvenB skrev:Frågan är vilken adress? Den han uppgav i Bulgarien, eller hans adress i Makedonien?
Hela historien luktar illa. Att inte rättsväsendet verkar veta adressen är skamligt med tanke på att de har förkunnat dom i ärende som handlar om just identitet, körkortsbehörighet och dokuments riktighet. Det är minst sagt illa skött om det nu är sant att rättsväsendet inte ens har adressen till den friade mannen. Även om rätten menade att uppsåt saknats är ju mannens identitet och t.ex. bostadsadress inte helt oväsentlig i ett mål som detta. I bedömningen om uppsåt funnits eller ej måste ju ingå relevanta delar ur mannens liv som t.ex. bostadsadressen som dokument och handlingar kan tänkas ha skickats till. Kort sagt. Åklagaren bör överklaga den friande domen snarast. Och när man tar upp målet bör man ur uppsåtssynpunkt ställa samma krav på den misstänkte chauffören som alla andra chaufförer som ev. ertappas med förfalskade handlingar. Praxis för en vanlig svensson som ertappas för liknande brott är inte friande dom. Och åkeriet borde åläggas att förklara hur löneutbetalningar praktiskt har gått till.
#930313
joel80 skrev:Det finns säkert sätt att få situtionen bättre utan att EU går i taket och börjar skrika om konkurrensrätt.
Att upprätthålla Svensk lag och ordning måste i alla lägen vara tillåtet. Även för EU. I detta fall har det Svenska rättsväsendet villat bort sig självt. Om en svensk medborgare skulle köra lastbil med falska papper i t.ex Storbritannien eller Tyskland, och ertappas, kan jag tänka mig att domen med all säkerhet inte blir friande. Alla ska vara lika inför lagen. Och det ska även gälla chaufförer från Makedonien. Även i Sverige. Ren självklarhet.
#930376
Camel skrev:Ja, att veta var de anställda bor och vilket kontonummer de har är viktigt för löneutbetalningen. Men den kanske sker kontant? Pengar i näven så att säga...
Hmm. Har de 37.000:- han fick i skadestånd också delats ut "i näven" kanske? ??:-/
av *pettson*
#930517
OM det har fungerat som det gjort i många andra fall där man har slavar. Ja jag vill kalla dom just slavar. Så hjälper arbetsgivaren till med att ge den som ska utföra jobbet 5000sek som man sen använder för att registrera en enskild firma på Irland. När man sen fått sitt företagsbevis finns det då underlag för allt som kan tänkas behövas.
För inte så länge sedan var det på tapeten att runt 800 företag hade samma brevlåda.. Naturligtvis måste man besöka skattekontoret en gång i kvartalet för att göra rätt för sej, ja på Irland alltså.
Under tiden så är den som jobbar egen företagare i vårt avlånga land, helt utan skatteskyldighet här. Han fakturerar sin *uppdragsgivare* en gång per månad för att få ut spottstyvern han tjänat ihop.
Men alla har ju inte gått affärsskola, så därför brukar uppdragsgivare vara behjälpliga med att också stå för faktureringen, antingen till ytterligare en uppdragsgivare eller till sej själva. Ja jo det sker inte gratis det heller givetvis, det kostar pengar, sen ska ju uppehälle naturligtvis dras på detta om denna där haft tak över huvudet och till sist i alla fall, blir det en liten lön kvar.

DET HÄR är det vi så stolt kallar att röra sej fritt och arbeta över gränserna. Det finns gott om ljusskygga människor som fungerar ungefär som pingstkyrkan, dvs man ska ha ett *tionde* för att hjälpa till utöver allt annat man pungslår folk på. Dom företag jag vet som utnyttjar den här typen av arbetare betalar 90kr/timma ink moms, företagaren ska jobba 12 helst 14 timmar per dag, 6 dagar i veckan, alla dagar det är stängt är givetvis obetalda. Det har skett kontroller och det är med myndigheternas goda minne att detta pågår.
#941579
Det börjar blåsa i Tyskland nu. De inför att de som framför lastbil ska ha som minst minimilön på 80 kr/h oavsett nationalitet på föraren. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/4271487.svd
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]