Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av DogWalker
*pettson* skrev:Det spelar ingen roll egentligen om nåt hänt eller inte. Precis som i millitären är regler till för att följas. Följs dom inte har det inte gått korrekt till. Vad som KAN ha hänt eller KUNDE ha hänt är egentligen totalt ointressant. Reglerna är ju till för att elliminera problem.

Och tycker du att man följer de tidigare uppsatta reglerna nu då när man försöker korta ner antalet utskottsplatser för att kunna utesluta ett parti som röstats in på demokratiskt vis?

Kan vi med handen på hjärtat ärligt säga att vi är en demokrati idag?
av *pettson*
DogWalker skrev:
*pettson* skrev:Det spelar ingen roll egentligen om nåt hänt eller inte. Precis som i millitären är regler till för att följas. Följs dom inte har det inte gått korrekt till. Vad som KAN ha hänt eller KUNDE ha hänt är egentligen totalt ointressant. Reglerna är ju till för att elliminera problem.

Och tycker du att man följer de tidigare uppsatta reglerna nu då när man försöker korta ner antalet utskottsplatser för att kunna utesluta ett parti som röstats in på demokratiskt vis?

Kan vi med handen på hjärtat ärligt säga att vi är en demokrati idag?
Jag har inte överhuvudtaget kommenterat det ...
Men om du vill veta min åsikt så är det så att vi har en komisk variant av demokrati. Alla får tycka, men tycker man fel eller olika mot andra, då ska man nedvärderas eller tystas.
Jag vill minnas att Henry Ford var först med den metoden. Han erbjöd sina kunder en A-Ford, kunden fick välja vilken färg som helst lovades det, bara dom valde svart, det var ju inte ett straff men det var ett sätt att styra mot kundens vilja och ändå ha framgång. Nånting som det känns som våra politiker anammar.
Problemet i vår politik började inte här, redan för många många år sedan i seklets början så bestämde dom två ledande partierna att en 4% gräns skulle insättas eftersom man var trött på att inte kunna få majoritet, man införde också en del andra otrevliga regler som sen dammade in. Nu är det dags igen, nu vill man ändra reglerna för att hålla folkvalda borta, jag har inga åsikter alls om SD sålänge dom håller sej i politikens korridorer och inte pysslar med annat skit, om dom röstar med eller mot är deras val. Detsamma har andra möjlighet till när SD lägger förslag. Det fina med politiken är att vi som väljare ska ge politikerna mandat att utföra exakt vad dom vill, inte vad vi vill, man står där med valmanifestet och ingen kan just då berätta hur det ska gå till för att åstadkomma det man lovar. En annan poppis sak är ordet OM.. OM det händer så kanske vi gör såhär. Men folket har i slutändan alltid fel. För har vi åsikter om vad som sker och har skett, då är vi inte tillräckligt insatta, vi förstår inte helt enkelt, vi är ju vanliga simpla arbetare vi förväntas inte kunna eller förstå. Vi får inte heller kräva avgång eller att politiker ska stå till svars för att inte ha gjort vad dom ska eller för att ha gjort nåt dom inte hade förtroende att göra. För gör vi det har vi inte förstått systemet. Vi får inte röra eller tycka om den sandlåda som är svenskt stadshus idag. Här i kommunen lokalt kallas kommunhuset för aphuset. Undras varför? Självsubventionerade luncher där man betalar 10% av måltidskostnaden, nån tog självmant ett beslut om ett nytt energimätnings system i huset. Det ska styra och ställa allt optimalt. Systemet beräknas ha tjänat ihop sina 1,8 miljoner det kostade år 2020. Efter det räknas det ge besparing, systemet beräknas ha en livslängd till 2015 innan det behöver uppdateras.. Det finns säkert 30 såna fina saker till lokalt.
Men har jag nåt emot politik som sådan? Inte alls, men den renhåriga läran om respektive partiinriktning är borta och det renhåriga ärliga folket är för längesen döda, dom som vågade stå för sina åsikter och dom avgick när dom gjort fel, utan att plötsligt rycka upp en flermiljoners fallskärm, dom betedde sej inte som barn i en sandlåda när dom var oense och dom kände faktiskt av pulsen på folket i hela landet vid sina beslut. Kvar är dom penninghungriga och maktkåta i korridorerna idag. Sverige är ju stockholm. Möjligen kan man sträcka sej till göteborg om man kan blunda i resten av landet.
Hur Sverige ska se ut är ju ganska enkelt att förstå ur en politikers synpunkt. Tar man in en undersökning oavsett om vilket så sker den i 08 området. Ska man fjäska för folket åker man ut i 08 området.. om man ska jämföra villapriser eller nåt inom byggnad är det 08 området, är det infrastruktur är det 08 området, pratar vi löner och jobb så är det 08 området. Sverige är så mycket mera än stockholm med förorter, Sverige är lika varierande som är det långt egentligen men aldrig i regeringsögon. Sker nånting utanför stockholms satta standard så är det en abnormitet inget annat. Inget att ta hänsyn till.
Som det är just nu hoppas jag faktiskt på att vår tänkta regering ska dras till omval så att folket får säga sitt på riktigt en gång till utan halvmessyrer. För återigen så klamrar sej politikerna fast i en klump i mitten och hoppas att ingen ska göra så det blir ett omval. Nu värnar dom om sina jobb, inte folkets åsikter.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Spoiler »
Känns som vi tycker rätt lika faktiskt.. :D
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm.... trots att jag & pettsson står på olika sidor staketet politiskt sett så håller jag med om mycket i det senaste inlägget.

Svenska politiker har gjort det till en konstart att slippa personligt ansvar (därav att vi inte har personval i den bemärkelsen som vi skulle kunna ha).

Pga detta kan de uppträda på ett arrogant & nonchalant sätt väl medvetna om att de inte riskerar att förlora något nämnvärt.... (tänker speciellt på sossekvinnan som jag inte kommer ihåg namnet på... hon som struntade i sitt ansvar under Tsunami katastrofen..hon som ser ut som en man). Hon gick ju ur det hela utan att skadas ekonomiskt... & så länge det inte finns ett hot om kännbara konsekvenser för den enskilde politikern så kommer vi att fortsätta att se likadana beteenden...oavsett parti tillhörighet.

Vad man än tycker om att SD kom in i riksdagen så är det väldigt nyttigt för de etablerade partierna att få ett litet wake up call....förhoppningen är att de blir lite mer ödmjuka & inte tar "sina" platser i riksdagen för givet.
Användarvisningsbild
av bjompa
Ja tror som vanligt de värsta, klart de är valfusk.. :lol:

Sen vill ja berätta en sak, när ja i tisdags kväll var på väg hem från hockeyn i leksand så lyssnade vi på de där djupingprogrammet Karlavagnen på p4. Där fick man ringa in å berätta hur man tyckte de gått i valet om man var nöjd, besviken, rädd osv.
Då ringer de in en äldre man från göteborg tror ja de va, han var förbannad så in i helvete på alla som tyckte illa om sd, att dom va rasister osv. På den skolan han jobbade gick de bara invandrare, hans kompisar va invandrare å tyckte absolut inge illa om dom. MEN, han sa de som ingen vågar säga.. Dom västa rasisterna i sverige är invandrarna, de är ju allmänt känt att de är så oxå. De va bara så jävla skönt att höra någon säga så i radion utan att bli nertystad eller nått.

Sen ringde de oxå in en gammal lirare från nuvarande kosovo, han va skitnöjd me valet. Han va själv politiker, han hade nu blivit invald i kommunstyrelsen.
Glömde ja skriva vilket parti han satt för?? SD i Landskrona.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
JAg har sagt som så, blir det nyval så röstar jag på SD. Denna gången blev det moderaterna men fan vad sur jag är när Reinfeld är o mutar hos miljöpartiet.. :-(O) Det var ju inte därför jag röstade på Moderaterna!!

För den delen, de som säger att SD är ett nazistiskt och rassistiskt part har nog inte lyssnat tillräckligt noga. SD vågar säga det som majoriteten av Svenska folket pratar om över köksbordet. Men vi blir hela tiden hyshade att det är fult att ifrågasätta invandringspolitiken.

Varför är det så farligt att sammarbeta med SD Reinfeldt? ?:-/
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Vi får inte heller kräva avgång eller att politiker ska stå till svars för att inte ha gjort vad dom ska eller för att ha gjort nåt dom inte hade förtroende att göra.
*pettson* skrev:jag har inga åsikter alls om SD sålänge dom håller sej i politikens korridorer och inte pysslar med annat skit, om dom röstar med eller mot är deras val.
Så alla politiker ska stå upp för sina åsikter, utom SD som får rösta hur dom vill?
Användarvisningsbild
av Tomas88
FiddeUBC skrev:JAg har sagt som så, blir det nyval så röstar jag på SD. Denna gången blev det moderaterna men fan vad sur jag är när Reinfeld är o mutar hos miljöpartiet.. :-(O) Det var ju inte därför jag röstade på Moderaterna!!

För den delen, de som säger att SD är ett nazistiskt och rassistiskt part har nog inte lyssnat tillräckligt noga. SD vågar säga det som majoriteten av Svenska folket pratar om över köksbordet. Men vi blir hela tiden hyshade att det är fult att ifrågasätta invandringspolitiken.

Varför är det så farligt att sammarbeta med SD Reinfeldt? ?:-/
Inte för att Reinfeldt är min favorit direkt. Men detta var ju precis vad han sagt innan valet. De skulle inte sammarbeta med SD och om SD blev vågmästare så skulle de försöka få till ett samarbete med MP.
av *pettson*
Sd ska också stå för sina åsikter. Det jag inte har nån åsikt om är ifall dom är rasister eller om dom pysslar med annat som är legitimt? För visst är det ändå märkligt att nåt som SD säger som förslag är rasistiskt. Särskilt när det upprepas av KD och då ses som lite provokativt men ändå fullt förståeligt? Har vi missat lite i samhället vad rasism är?
Alla slåss om blacknogger, 88:an... men ingen har förbjudit schwartzkopf som varumärke i sverige? Det är som när alla ungdomar växer upp nu och i princip kallar alla över 40 för jävla peddogubbar om dom blir tilltalade. Kanske dags att man blir utbildad på vad rasism är och på vad som skiljer en normal 40åring ifrån en sjuk pedofil, det är inte okej att slänga sej med peddo som nåt skällsord eller för rasist som nåt samlingsord för alla som inte omfamnar allt och alla. För min del har jag gott om kompisar som är invandrade till sverige och dom är väldigt bra vänner till mej, vi har hunnit känna varann i 20år nu, många av dom har jag upplevt massor med i gott och ont. Men skulle vi blivit vänner om dom bara pratat persiska eller turkiska eller grekiska eller osv, och om dom bara hållit sej i sitt bostadsområde? Till och med dom tycker att vår invandringspolitik är konstig, du är välkommen hit, men väl här är du värdelös och kan inget, dina betyg är inget värda och du har inte jobbat tillräckligt mycket i ditt hemland och vi skiter fullständigt i dej bara du inte är i vägen, ta ett bidrag och håll käften. Det tycker iallafall inte dom är normalt, inte jag heller. Trots det så vill jag inte bli kallad rasist. Sanningen är väl den att man kanske ska ta och dra i bromsen lite tills situationen är löst, naturligtvis ska motkrav ställas på politikerna så att nåt verkligen händer så att det löser sej. Återigen har jag inget emot personerna eller dom länder dom kommer ifrån. Gällande religion skiter jag fullständigt i det, men allting har sin plats och sin tid i min typ av samhälle. Man stannar inte morgonbussen för att be, oavsett religion (om nån nu gör det) då är man på fel plats. Man kanske har en uniform på sitt jobb som finns när man söker jobbet. Ha den uniformen, överklaga inte senare och säg att du ska ha annan uniform för att din religion säger det. Ta ett annat jobb isåfall som är uniformsfritt? Religion ska utövas på fritiden eller på rasterna, inte på jobbet oavsett vad man tillhör. Dom flesta sköter detta utmärkt.
Jag är inte intresserad av om det finns en moske i mitt grannkvarter, däremot är jag intresserad av reglerna för oljud och för buller. Får inte trafiken och ungarna bullra efter kl 19 så ska inte heller en megafon få göra det i religionens namn, jag vill inte höra våra kyrkklockor heller under den tiden. Jag är för lika regler för alla infödd som nykommen. Utan undantag för religion och tillhörigheter. Röstade jag på SD?
Nej jag tycker det finns fler problem som behöver ha en lösning..
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 49

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5