Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
joel80 skrev:En kamin som min med förbränningskammare har lite mindre utsläpp. Det är inte som en öppen spis.
Sen bor jag som sägs ovan inte i stan, det är glest mellan husen.

Men anledningen till att jag eldar nu är för att spara en slant på elen. Det blir en rejäl faktura i december ändå och även om både maj, juni och juli knappt blev ett par hundringar så vill man ju försöka hålla ner det lite nu.
.
Det kommer bli rejäla fakturabelopp för de flesta, också för de som lever på snävare kostnadsmarginaler.
Jag tycker som det ser ut idag att 4-zons områdena skall skrotas omgående.
Varför skulle vi i Svedala för nu 10 år sedan böja oss för Danskarnas elförsörjning genom att få dessa snedvridna och orättvisa zonkostnader?
Facit har vi idag av en då uselt förd energipolitik som böjde sig för EU. Och politikerna idag agerar lika kraftlöst som då.

EPSON skrev:
joel80 skrev:En kamin som min med förbränningskammare har lite mindre utsläpp. Det är inte som en öppen spis.

Men anledningen till att jag eldar nu är för att spara en slant på elen. Det blir en rejäl faktura i december ändå och även om både maj, juni och juli knappt blev ett par hundringar så vill man ju försöka hålla ner det lite nu.
.
Det kommer bli rejäla fakturabelopp för de flesta, också för de som lever på snävare kostnadsmarginaler.
Varför skulle vi i Svedala för nu 10 år sedan böja oss för Danskarnas elförsörjning genom att få dessa snedvridna och orättvisa zonkostnader?
Facit har vi idag av en då uselt förd energipolitik som böjde sig för EU. Och politikerna idag agerar lika kraftlöst som då.
Inte för de flesta, inte nu i allafall. Det är ju typ bara vi med timpriser som drabbas direkt. Andra kan drabbar framöver genom höjda avtalspriser.
Men har man valt timpriser måste man ju ha tagit lite höjd för nån sån här extremmånad. Bör inte vara många som lever på marginalen som "chansat" med timpriser.

Den qllt med homogena energimarknaden i Europa är dålig för Sverige. Vi är ett av de länder som producerar mycket och billig energi och är förlorare (prismässigt) på att fler är spekulanter på "vår" el.
Det vi ev får som kan vsra positivt är större stabilitet då det vid de få tillfällen där vi har effektbrist har större chans att kunna importera. Fast om andra länder inte bygger upp sin egen produktion bättre så de också klarar en stor del själva så är väl risken att de också har behov av el då och vi får rejäla prisrusningar.

Marknaden har släppts totalt känns det som och nu är det den som styr. Samt Ryssland som kan sätta hela EU i energikris genom de länder som gjort sig beroende av gas.

surt
av Bannad
joel80 skrev:
EPSON skrev:

.
Inte för de flesta, inte nu i allafall. Det är ju typ bara vi med timpriser som drabbas direkt. Andra kan drabbar framöver genom höjda avtalspriser.
Men har man valt timpriser måste man ju ha tagit lite höjd för nån sån här extremmånad. Bör inte vara många som lever på marginalen som "chansat" med timpriser.

Den qllt med homogena energimarknaden i Europa är dålig för Sverige. Vi är ett av de länder som producerar mycket och billig energi och är förlorare (prismässigt) på att fler är spekulanter på "vår" el.
Det vi ev får som kan vsra positivt är större stabilitet då det vid de få tillfällen där vi har effektbrist har större chans att kunna importera. Fast om andra länder inte bygger upp sin egen produktion bättre så de också klarar en stor del själva så är väl risken att de också har behov av el då och vi får rejäla prisrusningar.

Marknaden har släppts totalt känns det som och nu är det den som styr. Samt Ryssland som kan sätta hela EU i energikris genom de länder som gjort sig beroende av gas.

surt
Citat "Caroline Hallström, 76, lider dubbelt av den kalla vintern.
Eluppvärmningen av hennes lägenhet fungerar dåligt – men bränner stora hål i plånboken.
– Det är ganska fruktansvärt, faktiskt, säger hon"
.Slut citat
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/p ... lrakningar
.
Surt!- Ja, jag håller med dig.
Och som jag nämnt tidigare har inte alla medmänniskor i Svedala en buffert för dessa typer (och säkert inte andra heller) av kostnadshöjningar gällande el. Lägenhetsinnehavare drabbas naturligtvis av absurda elkostnadshöjningar precis som alla andra i olika bostadsbestånd. Och detta är naturligtvis föga acceptabelt.

Att sedan från politikernas sida stå vid sidan om och se hur dessa medmänniskor drabbas hjälper ingen. Citat"Men någon hjälp från staten är inte att vänta. Nye energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar (S) sa nyligen till Aftonbladet att han har stor förståelse för situationen som många elkonsumenter kan hamna i och att regeringen följer frågan, men:
– Regeringen har inga planer på att införa något särskilt stöd till elkonsumenter, skriver han i ett mejl
". Slut citat.

Det räcker naturligtvis INTE med att han har stor förståelse för att Elkostnaden ligger på 50% av hyreskostnaden, vilket är horribelt i sig. En handlingskraftig politiker skall och förväntas medverka i medborgarnas intresse och därmed med alla tänkbara medel lösa så att inte våra äldre är tvungna att gå från hus och hem pga av skenande elräkningar.

Om detta är scenariot för framtidens miljöpolitik kommer många att motsätta sig den "Gröna omställningen"
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns inte på kartan att den "gröna omställning" kan genomföras med befintlig politik.

Folk kommer ledsna, vilket är bra. Det gör att MPs framtid är lååååångt utanför riksdagen!

Kul å ha jobbat å slitit hela livet för att på slutet se det stjälpas av extrema elräkningar.
Den såg ni inte komma va? Fy faan!
Jodå, såg den komma när vi i år fick betydligt större kopplingar till Europa. Att vi skulle få en mer homogen elmarknad dör vi/Sverige skulle bli förlorarna var väl rätt sjölvklart. Vi är ett av länderna i Europa med bäst och stabilast elproduktion. Vi är ett av de få länder som under årtionden alltid legat med rätt stor bruttoexport.
Vi är ett av länderna som haft lägst elpris.

Självklart får vi det sämre med mer gemensam elmarknad. :/

Lite surt att de länder som ändå haft bäst förspänt och ändå lyckats rätt bra i omställningen utan att det påverkat så stort nu får det största "straffet".
@Joel80, Sverige har varit ihopkopplat elektriskt med Europa i många år.

Att gamla pensionärer får ELavgifter på extremnivå just denna höst /vinter beror bara delvis på sammanlänkningen.

Men det har vi ju landat i många gånger i denna tråd, vi verkar nog rätt överens oxå.

Men det är tragiskt.

#vadfaanfårjag
av Bannad
poseidon skrev:Det finns inte på kartan att den "gröna omställning" kan genomföras med befintlig politik.

Folk kommer ledsna, vilket är bra. Det gör att MPs framtid är lååååångt utanför riksdagen!

Kul å ha jobbat å slitit hela livet för att på slutet se det stjälpas av extrema elräkningar.
Den såg ni inte komma va? Fy faan!
Håller med- Att vi sedan skall förvänta oss att äldre som knappt har eller har förstår bankid och hela internetcirkusen skall välja och vraka bland Elbolagens makabra olika tim/månad/kvartalpriser/effektavgifter eller vad nu allt det heter är en absurd tanke. Med omtanke av våra äldre måste det rensas i denna djungel av kostnader så den blir förstålig för alla. Visst många har 100% koll men vi kan inte förvänta oss att de äldre skall kunna detta av naturliga skäl.
av Bannad
joel80 skrev:Jodå, såg den komma när vi i år fick betydligt större kopplingar till Europa. Att vi skulle få en mer homogen elmarknad dör vi/Sverige skulle bli förlorarna var väl rätt sjölvklart. Vi är ett av länderna i Europa med bäst och stabilast elproduktion. Vi är ett av de få länder som under årtionden alltid legat med rätt stor bruttoexport.
Vi är ett av länderna som haft lägst elpris.

Självklart får vi det sämre med mer gemensam elmarknad. :/

Lite surt att de länder som ändå haft bäst förspänt och ändå lyckats rätt bra i omställningen utan att det påverkat så stort nu får det största "straffet".
Oavsett alla argument skapar inte dessa mer pengar i plånboken. "Vi såg den komma" mm- Tror du äldre såg den komma?
av Bannad
poseidon skrev:@Joel80, Sverige har varit ihopkopplat elektriskt med Europa i många år.

Att gamla pensionärer får ELavgifter på extremnivå just denna höst /vinter beror bara delvis på sammanlänkningen.

Men det har vi ju landat i många gånger i denna tråd, vi verkar nog rätt överens oxå.

Men det är tragiskt.

#vadfaanfårjag
För 10 år sedan innan införandet av 4-zons elsverige- var tanken en solidarisk kostnadsutjämning mellan norr och söder vilket inte existerar idag. Ipso Facto, varför skulle vi i söder betala mer för elen för att danskarna krävde det?
Vad är det som säjer att länder inte skall vara suveräna i sin elförsörjning?
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 70
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]