- ons 08 dec 2021, 20:16
Hade jag valt fast pris hade jag inte behövt lägga ner nått på det. Men nu väljer jag rörligt för att jag inte ser några problem i att styra min förbrukning lite. Intressant också att se och bli medveten om vad saker drar och kostar.
poseidon skrev:Det förstår du väl? Då går den inte på de dyra timmarna. Det var 4-8x så högt pris under eftermiddagen som det sen blev på kvällen/natten. Även om det säkert gick nästan lika många kwh så blev det säkert 4-5ggr billigare.joel80 skrev:Jag lyckades sänka förbrukningen hemma med ca 75% under de dyra dagtidtimmarna senaste dygnen när det varit som dyrast.Hur påverkar din avstängda varmvattenberedare som ändå håller temperaturen din elförbrukning? Hade den varit på hade du ju ändå inte behövt värma för den höll ju temperaturen bra länge.
Eldat i kaminen istället för att ha elvärme och stängde också av varmvattenberedaren under dagen när det var som dyrast. Så länge inte alla i familjen duschar så håller den tempen bra rätt länge.
Väntade också med att starta tvätt och diskmaskin till på kvällen och sänkte golvvärmen i badrummen.
Sen har jag lite hjälp av automatiska styrningen av värmepumpen som ändå drar ner lite dagtid under dyraste timmarna.
Lite för att se vad man kan göra själv och vad det får för påverkan. :)
Att det också sparade ett par hundringar är en bonus.
Allt detta hade du inte behövt lägga energi på om det vore så att vår regering skötte sitt jobb istället.
Hade jag valt fast pris hade jag inte behövt lägga ner nått på det. Men nu väljer jag rörligt för att jag inte ser några problem i att styra min förbrukning lite. Intressant också att se och bli medveten om vad saker drar och kostar.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13