Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjompa
Ja kan bara inte hålla med om att scania skulle vara bättre än volvo, ja har kört båda delarna å vart överlycklig när ja tillslut blev fast i en ny volvo.
Spelar ingen roll va ni säger om utrymmen å skit, den dag nån säger åt mej att bo i biljäveln så säger ja upp mej.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Man sitter ju som ett ar.le i en Volvo!! I alla fall jag som har taxben!! Går ju inte att sänka stolen tillräckligt. Där är Scanian bra mycket bättre plus att du kan ställa ratten bra mycket bättre i en Scania. Att sedan Scania har uppdaterat inredningen i hytten (instrumentpanel m.m) till skillnad från Volvos stenåldersknappar till boggipress och allt sånt. Scanias hytt upplever jag som rymligare, mer spatiös, är väl den upprätstående vindrutan som ger den extra luften. Sen lär jag väl krypa till korset och erkänna att Scanian även är snyggare rent allmänt!! :D

//David
av *pettson*
Förlåt en oinsatts kommentar, men beror inte dom dåliga utrymmena oavsett fabrikat på att vi har dom regler vi har?
Vi räknar väl 24 meter från främsta fasta punkt till bakersta fasta punkt? Usa bland annat räknar 24 meter efter hytten. Det nyttjas av fabrikanterna till fullo. Inte just utrymmet, men priset för utrymme. För vi betalar inte samma priser för utrymme som man gör i andra delar av vår jord.
Det är många år sedan jag såg på tv nåt bilprogram. Det handlade bland annat om en scaniafigur BLONDIE kallades han. Han var scaniafantast och kunde faktiskt lätt tänka sej att köpa en volvo efter att ha provsuttit den på tv. Men då en för amerikansk marknad. DÅ var hytten standardutrustad med micro, tv och rejäl bädd samt riktigt kylskåp med mera. Hytten hade en volym av 14 kubikmeter. Den kostade exakt 1 miljon där den stod på svensk mark, importerad och klar. Medans en lokal handlare hade en motsvarande modell med svensk hytt för 1,3 miljoner som var ordentligt mycket trängre och helt naken både in och utvändigt.

Men då som sagt så påpekade han att den lastbilen skulle ALLTID bli en förlustaffär hur go den än var. För man missade ett antal kubikmeter lastutrymme som då skulle dragit in pengar. Idealet ur ekonomisk synpunkt vore att ha stolen längst fram och ryggen mot stålväggen. Idealet ur arbetssynpunkt är naturligtvis inte detsamma. Och.. ekonomin (intjänad krona per lastbil) får till största delen styra och därmed så har inte såna hytter nån framtid här.
Användarvisningsbild
av Severin
Största anledningen till att det är trängre att ratta en volvo är att den inte har raka A-stolpar som dom andra har.

Sen så är det såklart andra saker som spelar in precis som nybbe va inne på Stolen är inte bra i en volvo, för att tillägga på nybbes så går inte stolen lika långt bak som på scania
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
*pettson* skrev:Förlåt en oinsatts kommentar, men beror inte dom dåliga utrymmena oavsett fabrikat på att vi har dom regler vi har?
Vi räknar väl 24 meter från främsta fasta punkt till bakersta fasta punkt? Usa bland annat räknar 24 meter efter hytten. Det nyttjas av fabrikanterna till fullo. Inte just utrymmet, men priset för utrymme. För vi betalar inte samma priser för utrymme som man gör i andra delar av vår jord.
Det är många år sedan jag såg på tv nåt bilprogram. Det handlade bland annat om en scaniafigur BLONDIE kallades han. Han var scaniafantast och kunde faktiskt lätt tänka sej att köpa en volvo efter att ha provsuttit den på tv. Men då en för amerikansk marknad. DÅ var hytten standardutrustad med micro, tv och rejäl bädd samt riktigt kylskåp med mera. Hytten hade en volym av 14 kubikmeter. Den kostade exakt 1 miljon där den stod på svensk mark, importerad och klar. Medans en lokal handlare hade en motsvarande modell med svensk hytt för 1,3 miljoner som var ordentligt mycket trängre och helt naken både in och utvändigt.

Men då som sagt så påpekade han att den lastbilen skulle ALLTID bli en förlustaffär hur go den än var. För man missade ett antal kubikmeter lastutrymme som då skulle dragit in pengar. Idealet ur ekonomisk synpunkt vore att ha stolen längst fram och ryggen mot stålväggen. Idealet ur arbetssynpunkt är naturligtvis inte detsamma. Och.. ekonomin (intjänad krona per lastbil) får till största delen styra och därmed så har inte såna hytter nån framtid här.
Det är helt rätt att man i Svea rike räknar in hela fordonet i fordonslängden medans man i USA bara räknar lastutrymmets längd. Sen är väl inte jänketruckarna nått under av kvalitet och modern design. De flesta europeiska tillverkarna är ju flera ljusår före!

//David
Användarvisningsbild
av alex960
även om jag är en stor scania fantast så måste jag påpeka att den dåre som designade framrutan på 4 och r serien borde läggas in på psyket :twisted:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
alex960 skrev:även om jag är en stor scania fantast så måste jag påpeka att den dåre som designade framrutan på 4 och r serien borde läggas in på psyket :twisted:
Känner du för att utveckla det där lite??

//David
Användarvisningsbild
av bjompa
asså ja förstår inte riktigt snacket om att man sitter bättre i en scania, iofs kommer man längre ner vilket man saknar i volvon MEN jag får så in i helvete ont i röven av scanias stolar, känns lite som en parkbänk.
Användarvisningsbild
av alex960
Nybbe_gefle skrev:
alex960 skrev:även om jag är en stor scania fantast så måste jag påpeka att den dåre som designade framrutan på 4 och r serien borde läggas in på psyket :twisted:
Känner du för att utveckla det där lite??

//David
jo det är så att framrutan på dessa bilar är välvd(påminner om en skatebord ramp) i kanterna och när det snöar eller regnar så bildas där fullt med skit runt (ruthörnet) pga av turbulensen sikten blir därmed förstörd,där ligger volvo bättre till
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Aha då förstår jag hur du menar! Alltså på en Scania så fastnar "skiten" i välvningen på rutan medans det på en Volvo gror igen precis hela backspegeln på förarsidan!! Ja jag lär ju hålla med om att det är mycket bättre!! :wink:

:D :D
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]