CarMan skrev:anp skrev:CarMan skrev:Varför får man aldrig diskutera E85 i annat forum än http://www.etanol.nu ?
jag fråga inte efter nån länk !
när det gäller gnistbildning så är bensinångeona an för fet blandning för att kunna brinna, så även om su slänger ner en tändstinga så brinner det ej i tankan!
därimot så kan E85 brinna då den brinner vid fetare blandning.
14,7:1 mot 9:1 som jag tidigare skrev.
Frågan var om ni var rädda & det var tydligen inte du, men det berode ju bevisligen på okunskap!
jag säger inte att det är livsfarligt att köra på E85, men det är ju mer riskabelt eftersom bränslet har en hel del nackdelar
det är ju ganska viktigt att tala om hur länge man kört på E85 när man talar om att köra problem fritt. då bevisligen E85 har korigerande effekt på många metaller.
det är klart att fule railen inte lär släppa några flagor från eventulell korigering efter några månader. det lär väll dröja en stund & då finns ju risk för att det fasnar i spridarna m.m.
Och sen ni som räknar ekonomi, hr ni räknat på tätare olje byten? oljan blir nämligen fort förstörd av vevhusångorna från E85
Du gillar inte E85 va?
Varför skulle oljan bli förstörd?
Hur många incidenter, världen över, har du hört talats om då det gäller tankbränder där E85 varit inblandat?
Jodå, du får tala om E85 hör också, men de bästa svaren, ifall du vill ha några, finns på http://www.etanol.nu
Okunskap? Vem nämnde nyss en ökad förbrukning om 63% vid konvertering till etanoldrift?
Så fort man inte följer med strömmen så uppfattas man som dum i huvet :lol:
1. jag vet visa saker om E85 som gör att jag ifråga sätter vissa saker.
tanken är ju att vi då kan diskutera detta & se om v kan koma fram til något.
2. Etanolen får oljan att koksa kan vi säga, oljan mår inte alls bra av dom ångor som den utsäts för, man bör absolut inte köra mer än 1000 mil mellan oljebytena.
3. Jag har inte hört några insedenter, men jag vet heller inte hur många som kör på E85 ute i värden.
Men faktum kvarstår att 85 kan brinna i tanken & bensin kan inte brinna i tanken
4.vist finns det många svar på etanol forumet, men jag tror dom flästa är rätt enkelspåriga. Som du ser så är du helt förvånad över viss fakta som jag kommer med, trots att du läst mycke på etanol forumet!
5. jag jag försökte räkna på en teoretisk bränsle förbrukning utefrån det blandningsförhållande jag vet att bränslana har (men det gick nog snett)
6. jag vill bara göra folk uppmärksam på att det inte bara är guld o gröna skogar, när man börjar tanka E85 i en bil som inte är byggd för det, dena info kan ju spara dom en massa besvär & pengar med för den delen.
Vart påstod jag att du var dum i huvudet? Och detsamma kan väl sägas tvärtom också, så fort man inte följer med strömmen, så uppfattas man som dum i huvudet.
Om du vet vissa saker om E85, varför då inte säga vad du vet, och starta en diskussion utifrån det?
Jag kan också påstå att jag vet en massa, utan att faktiskt veta det.
Visst är många enkelspåriga på etanolforumet, men det ligger väl i sakens natur.
Så även här. En Saab ägare har knappast mycket att hämta på detta forumet, och skulle förmodligen säga att de där är ju dum i huvudet och totalt enkelspåriga som bara talar Volvo...
Men det finns även andra där, som är där enbart av intresse för E85 och dess påverkan på material och miljö.
Så vill du verkligen ha svar på dina frågor eller påståenden, så är det absolut rätt forum.
Men vill du bara påstå en massa i syfte att misskreditera etanolen som fordonsbränsle, ja då är det nog bättre att påstå en massa saker på ett forum där få etanolanhängare befinner sig.
Och inte för att vara taskig mot dig, men jag tror mer på de som presenterar fakta i etanolforumet i form av länkar och trovärdiga inlägg, än på någon som säger att de vet vissa saker utan att presentera fakta.
Själv vet jag inte mycket om etanolen eller dess eventuella biverkningar.
Men efter att själv ha kört på E85 under en relativt lång tid, och definitivt längre tid än vad som först påstods av motståndarna, så tror jag helt och fullt på E85 som bränsle.
Skulle det sedan visa sig att motorn rasar p.g.a just etanolen, ja då måste jag erkänna att jag haft fel och motståndarna rätt.