Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#33335
nån som har koll på hur långtid det tar innan spridare m.m. eller tankamatur korigerat så mycke så dom inte fungerar längre?

& är det ingen som är rädd för gnistbildning i tanken?
av anp
#33337
CarMan skrev:nån som har koll på hur långtid det tar innan spridare m.m. eller tankamatur korigerat så mycke så dom inte fungerar längre?

& är det ingen som är rädd för gnistbildning i tanken?
www.etanol.nu Där har du många erfarenheter mm att läsa.

Gnistbildning i tanken bör vara ett lika allvarligt problem även vid bensindrift ifall tanken är nästan tom.

Sedan tror jag nog att de som drabbats av allvarliga problem efter E85 körning, också har diskuterat det på diverse internetforum.
Vilket borde vara lätt att söka efter på ex, vis http://www.etanol.nu

Det är inte troligt att vi som kör på E85 idag, råder andra att också köra på E85 ifall vi rasat både motorer och tankarmaturer, eller råkat ut för exploderande tankar/bensinpumpar.
Det sistnämnda borde också hamna i kvällspressen rätt fort ifall det skulle ske ens i ett fall.

Jag påstår inte att det är problemfritt att köra på, eller konvertera till E85.
Men det är definitivt inte så farligt som vissa försöker göra gällande på allehanda forum.

Är det farligt för material eller hälsa, så lär det snart vara väl omskrivet med tanke på hur många som kör på E85 idag helt eller delvis.
Användarvisningsbild
av CarMan
#33343
Varför får man aldrig diskutera E85 i annat forum än http://www.etanol.nu ?

jag fråga inte efter nån länk !


när det gäller gnistbildning så är bensinångeona an för fet blandning för att kunna brinna, så även om su slänger ner en tändstinga så brinner det ej i tankan!

därimot så kan E85 brinna då den brinner vid fetare blandning.

14,7:1 mot 9:1 som jag tidigare skrev.

Frågan var om ni var rädda & det var tydligen inte du, men det berode ju bevisligen på okunskap!

jag säger inte att det är livsfarligt att köra på E85, men det är ju mer riskabelt eftersom bränslet har en hel del nackdelar

det är ju ganska viktigt att tala om hur länge man kört på E85 när man talar om att köra problem fritt. då bevisligen E85 har korigerande effekt på många metaller.

det är klart att fule railen inte lär släppa några flagor från eventulell korigering efter några månader. det lär väll dröja en stund & då finns ju risk för att det fasnar i spridarna m.m.

Och sen ni som räknar ekonomi, hr ni räknat på tätare olje byten? oljan blir nämligen fort förstörd av vevhusångorna från E85
av anp
#33350
CarMan skrev:Varför får man aldrig diskutera E85 i annat forum än http://www.etanol.nu ?

jag fråga inte efter nån länk !


när det gäller gnistbildning så är bensinångeona an för fet blandning för att kunna brinna, så även om su slänger ner en tändstinga så brinner det ej i tankan!

därimot så kan E85 brinna då den brinner vid fetare blandning.

14,7:1 mot 9:1 som jag tidigare skrev.

Frågan var om ni var rädda & det var tydligen inte du, men det berode ju bevisligen på okunskap!

jag säger inte att det är livsfarligt att köra på E85, men det är ju mer riskabelt eftersom bränslet har en hel del nackdelar

det är ju ganska viktigt att tala om hur länge man kört på E85 när man talar om att köra problem fritt. då bevisligen E85 har korigerande effekt på många metaller.

det är klart att fule railen inte lär släppa några flagor från eventulell korigering efter några månader. det lär väll dröja en stund & då finns ju risk för att det fasnar i spridarna m.m.

Och sen ni som räknar ekonomi, hr ni räknat på tätare olje byten? oljan blir nämligen fort förstörd av vevhusångorna från E85
Du gillar inte E85 va?

Varför skulle oljan bli förstörd?

Hur många incidenter, världen över, har du hört talats om då det gäller tankbränder där E85 varit inblandat?

Jodå, du får tala om E85 hör också, men de bästa svaren, ifall du vill ha några, finns på http://www.etanol.nu

Okunskap? Vem nämnde nyss en ökad förbrukning om 63% vid konvertering till etanoldrift?
Användarvisningsbild
av CarMan
#33357
anp skrev:
CarMan skrev:Varför får man aldrig diskutera E85 i annat forum än http://www.etanol.nu ?

jag fråga inte efter nån länk !


när det gäller gnistbildning så är bensinångeona an för fet blandning för att kunna brinna, så även om su slänger ner en tändstinga så brinner det ej i tankan!

därimot så kan E85 brinna då den brinner vid fetare blandning.

14,7:1 mot 9:1 som jag tidigare skrev.

Frågan var om ni var rädda & det var tydligen inte du, men det berode ju bevisligen på okunskap!

jag säger inte att det är livsfarligt att köra på E85, men det är ju mer riskabelt eftersom bränslet har en hel del nackdelar

det är ju ganska viktigt att tala om hur länge man kört på E85 när man talar om att köra problem fritt. då bevisligen E85 har korigerande effekt på många metaller.

det är klart att fule railen inte lär släppa några flagor från eventulell korigering efter några månader. det lär väll dröja en stund & då finns ju risk för att det fasnar i spridarna m.m.

Och sen ni som räknar ekonomi, hr ni räknat på tätare olje byten? oljan blir nämligen fort förstörd av vevhusångorna från E85
Du gillar inte E85 va?

Varför skulle oljan bli förstörd?

Hur många incidenter, världen över, har du hört talats om då det gäller tankbränder där E85 varit inblandat?

Jodå, du får tala om E85 hör också, men de bästa svaren, ifall du vill ha några, finns på http://www.etanol.nu

Okunskap? Vem nämnde nyss en ökad förbrukning om 63% vid konvertering till etanoldrift?
Så fort man inte följer med strömmen så uppfattas man som dum i huvet :lol:

1. jag vet visa saker om E85 som gör att jag ifråga sätter vissa saker.
tanken är ju att vi då kan diskutera detta & se om v kan koma fram til något.

2. Etanolen får oljan att koksa kan vi säga, oljan mår inte alls bra av dom ångor som den utsäts för, man bör absolut inte köra mer än 1000 mil mellan oljebytena.

3. Jag har inte hört några insedenter, men jag vet heller inte hur många som kör på E85 ute i värden.
Men faktum kvarstår att 85 kan brinna i tanken & bensin kan inte brinna i tanken

4.vist finns det många svar på etanol forumet, men jag tror dom flästa är rätt enkelspåriga. Som du ser så är du helt förvånad över viss fakta som jag kommer med, trots att du läst mycke på etanol forumet!

5. jag jag försökte räkna på en teoretisk bränsle förbrukning utefrån det blandningsförhållande jag vet att bränslana har (men det gick nog snett)

6. jag vill bara göra folk uppmärksam på att det inte bara är guld o gröna skogar, när man börjar tanka E85 i en bil som inte är byggd för det, dena info kan ju spara dom en massa besvär & pengar med för den delen.
av Knasen
#33373
Carman skrev:& är det ingen som är rädd för gnistbildning i tanken?
Tanken är tillverkade av plast och den för övrigt jordad via påfyllningröret som är av metall(innanför tanklocket sitter en jordklämma).
av anp
#33377
CarMan skrev:
anp skrev:
CarMan skrev:Varför får man aldrig diskutera E85 i annat forum än http://www.etanol.nu ?

jag fråga inte efter nån länk !


när det gäller gnistbildning så är bensinångeona an för fet blandning för att kunna brinna, så även om su slänger ner en tändstinga så brinner det ej i tankan!

därimot så kan E85 brinna då den brinner vid fetare blandning.

14,7:1 mot 9:1 som jag tidigare skrev.

Frågan var om ni var rädda & det var tydligen inte du, men det berode ju bevisligen på okunskap!

jag säger inte att det är livsfarligt att köra på E85, men det är ju mer riskabelt eftersom bränslet har en hel del nackdelar

det är ju ganska viktigt att tala om hur länge man kört på E85 när man talar om att köra problem fritt. då bevisligen E85 har korigerande effekt på många metaller.

det är klart att fule railen inte lär släppa några flagor från eventulell korigering efter några månader. det lär väll dröja en stund & då finns ju risk för att det fasnar i spridarna m.m.

Och sen ni som räknar ekonomi, hr ni räknat på tätare olje byten? oljan blir nämligen fort förstörd av vevhusångorna från E85
Du gillar inte E85 va?

Varför skulle oljan bli förstörd?

Hur många incidenter, världen över, har du hört talats om då det gäller tankbränder där E85 varit inblandat?

Jodå, du får tala om E85 hör också, men de bästa svaren, ifall du vill ha några, finns på http://www.etanol.nu

Okunskap? Vem nämnde nyss en ökad förbrukning om 63% vid konvertering till etanoldrift?
Så fort man inte följer med strömmen så uppfattas man som dum i huvet :lol:

1. jag vet visa saker om E85 som gör att jag ifråga sätter vissa saker.
tanken är ju att vi då kan diskutera detta & se om v kan koma fram til något.

2. Etanolen får oljan att koksa kan vi säga, oljan mår inte alls bra av dom ångor som den utsäts för, man bör absolut inte köra mer än 1000 mil mellan oljebytena.

3. Jag har inte hört några insedenter, men jag vet heller inte hur många som kör på E85 ute i värden.
Men faktum kvarstår att 85 kan brinna i tanken & bensin kan inte brinna i tanken

4.vist finns det många svar på etanol forumet, men jag tror dom flästa är rätt enkelspåriga. Som du ser så är du helt förvånad över viss fakta som jag kommer med, trots att du läst mycke på etanol forumet!

5. jag jag försökte räkna på en teoretisk bränsle förbrukning utefrån det blandningsförhållande jag vet att bränslana har (men det gick nog snett)

6. jag vill bara göra folk uppmärksam på att det inte bara är guld o gröna skogar, när man börjar tanka E85 i en bil som inte är byggd för det, dena info kan ju spara dom en massa besvär & pengar med för den delen.
Vart påstod jag att du var dum i huvudet? Och detsamma kan väl sägas tvärtom också, så fort man inte följer med strömmen, så uppfattas man som dum i huvudet.

Om du vet vissa saker om E85, varför då inte säga vad du vet, och starta en diskussion utifrån det?
Jag kan också påstå att jag vet en massa, utan att faktiskt veta det.

Visst är många enkelspåriga på etanolforumet, men det ligger väl i sakens natur.
Så även här. En Saab ägare har knappast mycket att hämta på detta forumet, och skulle förmodligen säga att de där är ju dum i huvudet och totalt enkelspåriga som bara talar Volvo...

Men det finns även andra där, som är där enbart av intresse för E85 och dess påverkan på material och miljö.
Så vill du verkligen ha svar på dina frågor eller påståenden, så är det absolut rätt forum.
Men vill du bara påstå en massa i syfte att misskreditera etanolen som fordonsbränsle, ja då är det nog bättre att påstå en massa saker på ett forum där få etanolanhängare befinner sig.

Och inte för att vara taskig mot dig, men jag tror mer på de som presenterar fakta i etanolforumet i form av länkar och trovärdiga inlägg, än på någon som säger att de vet vissa saker utan att presentera fakta.

Själv vet jag inte mycket om etanolen eller dess eventuella biverkningar.
Men efter att själv ha kört på E85 under en relativt lång tid, och definitivt längre tid än vad som först påstods av motståndarna, så tror jag helt och fullt på E85 som bränsle.

Skulle det sedan visa sig att motorn rasar p.g.a just etanolen, ja då måste jag erkänna att jag haft fel och motståndarna rätt.
Användarvisningsbild
av CarMan
#33455
det jag vet är att vissa metaller korigerar när dom är ikontakt med etanol.
jag vet att blandningsförhållandet är 9:1
jag vet att etanol ångor kan brinna i en tank
ajg vet att oljan blir förstörd betydligt fortare om man kör på E85

jag har inget imot E85 som bränsle


jag vet att biltilverkarna har gjort vissa förendringar på sina bilar för att sloppa dessa problem.
man har bytt matrila i ventilsätena på insugs sidan
man kör med rostfria bränslerör
man har nickelbeklädd fulerail
man har 1000 mils service intervall
man har en bränslearmatur som går på växelström & är av en helt annan typ än den vanliga.


-----------------------------------
alltid när jag berättar detta så är det nån som kläcker ur sig att dom gör detta för säkerhets skull, men det behövs inte.
då biltilverkarna räknar ören på varje bil & letar efter lösningar som gör att som kan sjäna nån minut vid ihoppsättning så har jag svårt att tro att dom kostet på Flexifule bilarna flera tusen i onödan.
desutom så kör dom ju alltid långtester innan saker komer i produktion, har svårt att tro att dom skippad deta när det gäller flexsifula.







jag vill bara att dom som går i konverterings tankar ska få mer fakta, så dom lätare ska kuna ta beslut om dom vill konvertara. Ganska missvisande om alla bara visar fördelarna o inte nackdelarna
Användarvisningsbild
av CarMan
#33456
Knasen skrev:
& är det ingen som är rädd för gnistbildning i tanken?
Tanken är tillverkade av plast och den för övrigt jordad via påfyllningröret som är av metall(innanför tanklocket sitter en jordklämma).
tankarmaturen kan inte den ge en gnista?
av matzen10
#33490
Nu är vi tebax på rätt tonläge igen! Trodde tråden skulle flippa ur, ett tag.
Mina bilar har inte gått så där jättelångt och kan kanske inte kvala in för att bli bedömda utifrån korrosionshänseende. Däremot kan jag dela med mig av brorsans Passat 1,8, 1990/91 som rullat 1200 mil med som mest 50% inblandning. Han har inga märkbara bieffekter annat än att tempen sjunker med ca; 10 grader. Han lutar sig tebax på info som finns på etanolforumen där de riktigt initierade har demonterat sina ventiler, slangar och vad det nu kan vara, för att kolla ev. slitage. De berättar inte om något onormalt slitage på något vis! Och det finns de som har kollat efter MER än 10.000 körda mil. Men de flesta jag läst om har kollat efter 2-5.000 mil utan anmärkning.

Icke att förglömma: I kvällspressen har etanol ibland förväxlats med METANOL, vilket säkert inte är så bra.. :shock: Det var iofs för något år sedan jag själv läste i Expressen om det, men det kanske är en förklaring till att en del inte alls är positiva till alternativbränsle.
Det finns förresten fler som kan berätta om förväxlingar etanol/metanol.

Men visst är det intressant att få veta hur etanolen kan tänkas påverka en och annan bil negativt!´Alltså i hårdvaran s.a.s.

M V H
---< Matz
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]