Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Synthx
Nja för att avsluta denna tråkiga diskusion.

Tråkigt att som oskyldig bli attackerad utan anledning. Man börjar ju undra om ni gör så många fel i trafiken att ni känner er träffade ? Kanske börjar ni darra då någon ute i trafiken kanske filmar er ?

Kanske borde jag installera kamera trots allt. Tradera hade inte för längesedan auktion på radarpistol :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
Synthx skrev:
grammse skrev:Ja lite fel! t y p glömmer blinka eller ligger fel i rondell. Ring och anmäl till polisen att någon pekade finger åt dig tror du de bryr sig ???? Tror du de skickar en polispatrull för du ringer och säger någon peka finger åt dig????
Hehe, skulle väll inte ange dem för att de pekat finger, utan för att de satt foten på pedalen så fort de kommit förbi.

Jösses ingen fattar något på detta forum. Oskyldiga blir attackerade och skyldiga skyddas ... Som det brukar vara i sketna sverige MAO ..

Jag ringde en gång jag låg bakom ett fyllo som for hit och dit på vägen och meja ner koner vid ett vägbygge. Tror du de kom ??? Nej nej de hade ingen att skicka för alla stod vid en laserkontroll och tog fast de som körde 55 på 50 väg och hade dimljusen tända.
Om du har agg mot polisen säg det till dem istället.
Nej du man ska hjälpa varandra i trafiken.
Exakt vad jag också gör. Som i Västerås, jag hjälpte folk att komma in på motorvägen genom att hålla mig till vänster körfält och hålla max hastigheten 90. Bra va :wink:
En vacker dag kanske du herr perfekt själv gör ett misstag och blir bötfälld (hoppas det blir filmat) då kan vi andra lägga ut dig på varenda sida på nätet så alla kan se hur klantig du var som gjorde fel!!
Så du medger alltså att de personer som i de fall som jag tagit upp har gjort fel trots allt då ?

Varför tjafsa med mig i så fall ?
Jag har aldrig påstått att de gör rätt ! Jag svara bara på det vi diskuterade blanda inte in andras åsikter :wink:

Sen konstaterar jag bara fakta om POLISEN .
De orkar inte ens kliva ur bilen utan kör den mitt på torget. Varför inte promenera över torget så allmänheten får en chans att prata med de.

Jag fick en idiot upp i röven idag i korset mot rytterne. Det är 70 på sträckan där jag höll ca 75-80 han blinka med lysena och då bromsa jag ner till exakt 70 enbart för att jävlas :) gissa om han blängde som en idiot när han sen kunde vräka om mig. :wink: . Nästa gång står polisen där och då åker han dit och då ska jag stanna och skratta åt puckot :wink:

Sen blir jag irriterad på de som ligger i omkörnings filen och segar om några som ligger i 85 på 90 väg. Gå åt sidan och låt mig köra om för att sedan gå tillbaka och låta dårarna stå på i 120 som kommer efter mig. :)
Senast redigerad av 2 Nexus, redigerad totalt 0 gång.
av anp
Synthx skrev:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
§16 är läsvärd...
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

1. Kör inte överdrivet sakta om jag håller 90 på 90 väg.
2. Har aldrig gjort inbromsningar för att förhindra någon.
3. På vilket sätt hindrar jag andra genom att hålla satt hastighet, och med vilken rätt åker de snabbare än "annat" folk.

Anmärkning ang 1. att köra 87Km/t på 90 är inte "överdrivet låg hastighet" om nu min mätare skulle vara fel inställd ett antal Km/t.
För det första, klipp inte isär andras inlägg för att på så sätt ändra inläggets mening.

Du skriver "håller med", det gör du inte i.o.m att vi har helt olika uppfattning i frågan. Ditt klippande får det att se ut som att jag stödjer kameraövervakning.
Ska du klippa i inläggen, klipp ur hela inlägget, och inte de bitar som passar dig och din debatt..

Oavsett hastighet, får du inte hindra andra förares körning.

Du är inte i rätt att bedömma andras hastighet eller rätt till passage. Inser du inte det, Så ÄR du en fara i trafiken genom att du kan framkalla fara genom ditt agerande som "bromskloss".

För övrigt, tänker du efter litegranna. Så är jag fullt och fast övertygad om att du har väldigt mycket i ditt liv som du anser vara privat.
Så att säga att du inget har att dölja, är att erkänna att du inte har en aning om vad du talar om, eller vad som sker.

Frihet/integritet, är något man uppskattar först när man inser att man håller på att förlora den.
av S60AWD2.5T
Men herre gud!
Fatta nu Synthx du skalll ligga till höger så fort du bara kan.
Det är inte OK att ligga och dryga i vänster körält för din bekvämlighets skull.

Kör du efter din mätare i 90 men låt mig passera om jag vill.

Om du vill bli polis sök till utbildnigen. ;-)
av anp
Synthx skrev:*klipp*Jösses ingen fattar något på detta forum. Oskyldiga blir attackerade och skyldiga skyddas ... Som det brukar vara i sketna sverige MAO ..*klipp*
Du intar en väldigt stark attityd i ditt diskuterande, samtidigt som du är okunnig i enkla frågor.

Byt forum om du vill, men jag tvivlar på att du kommer finna någon annan inställning på något annat forum av normalart.

Jag har haft körkort sedan 1990, och lär mig fortfarande köra bil.
Du har haft ditt i 1 år, och vill lära ( tvinga ) andra att köra bil.

Och som du skriver, oskyldiga attackeras och skyldiga skyddas.
Precis så har vi det i trafiken nu, trots kameraövervakning.
Eller tack vare, är ett bättre ordval.
Användarvisningsbild
av freak1
Synthx skrev:
freak1 skrev:synthx

Åk buss eller håll till höger om du inte ska svänga vänster.
Åk flyg eller tåg om du vill någonstans fort. Om du vill riskera ditt eget liv genom att åka fort eller skapa egna regler börja åka folk race eller liknande.
Jag har inte påstått att jag inte följer hastighetsskyltarna, för det gör jag.
Men, om min mätare visar 90 km/h så ska inte såna som du ligga i vänstra körfältet för att du tycker att DIN mätare stämmer bättre än min.
Håll du 90 km/h efter dn mätare, så håller jag 90 km/h efter min, om din visar 3 km för lite kör jag alltså om dig om trafiken tillåter det. Jag kör alltid med farthållare vilket innebär att min bil håller konstant 90 km/h både uppför backe och nedför, alltså är det stor chans att jag hinner upp dig och därmed kör om.

Låtsas poliser som du ska hålla sig tll bussåkning.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Det som är mest facinerande i en sådan här diskution är att de retar sig mest på att nån överhuvudtaget säger nåt om beteende i trafiken är de personer som oftast har svårast att följa regelverkena. Dvs ofta håller lite förhög fart, ofta kör om på dåligt ställe osv.
Detta grundar jag på flera diskutitioner mer vänner o bekanta, jobbarkompisar osv dvs personer som jag har haft möjlighet att åka bil med vid flertalet tillfällen, och då haft tillfälle att se hur de kör, och vad för inställning de har till körningen.

Hur slaviskt man ska följa lagarna är ingen talan om, det skall göras.
Men, det är ibland svårt att vara samstämmig med övriga trafikanter, just med tanke på bla hastighetsmätarnas olika felvisning men även endel på var i landet man kör, och vilken tid på dygnet man är ute på vägarna.

Jag har upplevt trafiken i Tyskland, var till Frankfurt tidigare i år, och var förvånad över det höga tempo, 90-100 på 80-väg, och de korta avstånd mellan bilar de hade, men även glatt överraskad över deras hjälpsamhet i trafiken. Lätt att byta filer osv.
Enda gången jag blev irriterad var när jag låg längs nån tre-filig motorväg, högra körfältet var skyltat 80km/h, det mittersta och det vänstra var skyltat 130km/h.
Nu var vi 4pers i en Ford focus, och jag ville inte köra fortare än 110 så jag lade mig i mittersta körfältet, bättre där än det högra tänkte jag, men det tyckte inte tyskarna. Kom upp bakom och blinkade med helljuset, så de tyckte det var bättre att jag körde för fort i det högra fälltet än hindrade deras framfart i det mittersta.

Jag har kollat upp båda mina bilars hastighetsmätare mot GPS, så vad för felvisning de har vet jag om, så 97km/h på mätaren är 90km/h verklig fart, och detta gäller på båda bilarna.
Har alldrig fått ett finger visat mot mig för att jag hållt rätta hastigheten, har däremot många ggr blivit upphunnen av folk som kört 100+ på 90-väg, men som stannat bakom till omkörning kunnat ske. Brukar inte flytta på mig heller, om inte bilen blinkar med helljuset, det ser jag som att här kommer en som måste fram av nån anledning. Dock flyttar jag endast på mig i dagsljus, när sikten är bra. Och med flytt menar jag alltså att jag går ut på vägrenen helt och hållet en kort bit för att släppa förbi bilen, sen tillbaka i körfältet igen. Samma sak gör jag när jag drar släpvagn.
De personer, oftast husvagnsfolk, som bara håller ut så pass att vita strecken är mitt under bilen ger jag inte mycket för, pga det är fortfarande så lite plats mellan deras fordon och mittlinjen så en sammanstötning riskeras. Det är inte att hjälpa till i trafiken.

Låtsaspoliser... varför kommer den frasen upp så fort nån nämner tex en olämplig körstil?
Väx upp, och lär er ta kritik.
Jag tror jag har växt upp, men ännu är det svårt att ta kritik, reagerar många ggr med taggarna utåt om nån nämner nåt som dom anser vara felaktigt.
Appropå körkort, jag har haft bilkörkort i 12år, mc i 14år, kör över 3000mil per år, så det har funnits många timmar att fundera på sådana här grejor.
Och nog lär man sig nåt nytt varje år.
Användarvisningsbild
av Brainy
Fastmoving? skrev:Låtsaspoliser... varför kommer den frasen upp så fort nån nämner tex en olämplig körstil?
Nu handlade det ju dels om att filma och dels om att hindra trafiken på eget bevåg, är inte det att ta polisens uppgifter så... :roll:

Skulle jag hamna bakom syntx så är risken uppenbart stor att han skulle få helljuset blinkat mot sig, färd ska göras i höger körfält även om han ligger i 150 på 90-väg. Så hindrar han mig allt för länge så utgår jag ifrån att han inte sett att jag ligger bakom och upplyser honom då på ett trafiksäkert sätt om det.

angående hans exempel med lgf-fordonet, en traktor ligger allt som oftast så långt ut till höger att det går att köra om utan att överskrida mittlinjen (ej sagt att det var så i hans exempel) och jag är så trött på de som har så dålig koll på vart de har bilen så att de måste ha två-tre meter i marginal till höger när dom kör om så att de inte kan köra om trots att framförvarande fordon underlättar omkörningen så länge det är möte.
Det är allt för ofta som jag lägger hela bilen och släpet i väggrenen och kör där bra länge innan bilen bakom får fritt framåt, kör om i mötande körfält och uppenbarligen inte ser att jag försökte underlätta så jag får heller inte se något tackande.

Jag har aldrig sagt att jag är guds bästa barn i trafiken men jag visar mina medtrafikanter respekt och väljer mina tillfällen för att köra för fort (ja det händer någon gång om året ;))

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Funk
Som förättaren vid uppkörningen sa till mig, följ trafikrytmen, ett par km/h + har jag aldrig kuggat någon för, men att underlåta att hjälpa, köra för sakta eller hindra kuggar vi för...

Nu var det iofs 25 år sedan så kanske det ändrat sig en smula..

/Thomas
av anp
Fastmoving? skrev:Det som är mest facinerande i en sådan här diskution är att de retar sig mest på att nån överhuvudtaget säger nåt om beteende i trafiken är de personer som oftast har svårast att följa regelverkena. Dvs ofta håller lite förhög fart, ofta kör om på dåligt ställe osv.
Detta grundar jag på flera diskussioner med vänner o bekanta, jobbarkompisar osv dvs personer som jag har haft möjlighet att åka bil med vid flertalet tillfällen, och då haft tillfälle att se hur de kör, och vad för inställning de har till körningen.
*klipp*

Låtsaspoliser... varför kommer den frasen upp så fort nån nämner tex en olämplig körstil?
Jag tror jag har växt upp, men ännu är det svårt att ta kritik, reagerar många ggr med taggarna utåt om nån nämner nåt som dom anser vara felaktigt.
Appropå körkort, jag har haft bilkörkort i 12år, mc i 14år, kör över 3000mil per år, så det har funnits många timmar att fundera på sådana här grejor.
Och nog lär man sig nåt nytt varje år.
Nu är jag osäker på om du menar mig i din beskrivning ovan, men jag tror mig följa trafikreglerna ganska bra. Om än med viss anpassning av hastigheten.
Jag påstår mig inte vara ett exempel i trafiken, men jag får ofta trafikfrågor privat och även frågor om övningskörning.

Min diskussionserfarenhet med bekanta som jag har möjlighet att följa i trafiken, är att de ofta påtalar att jag kör fort. Och med fort menar de oftast 100/km/ på öde, kurvig 90km/h.

Själva har de inga problem med att hålla 80km/h både på 90km/h väg och 70km/h väg. Det är ju en jämn och bra hastighet.
Omkörningar sker i makligt tempo, och gärna efter lång betänketid. Vilket får även den längsta raksträckan att bli obehagligt kort innan omkörningen är avklarad.
Fordonsplacering är ett obekant begrepp. Det kan vara 1cm eller 1 meter till högerkanten, vilket båda är obehagliga.
Ljushantering sker gärna på det sätt som är mest fördelaktigt för dem själva. Hänsyn till mötande eller framförvarande tas för sällan.

Men som sagt, även jag lär mig bilkörning varje dag sedan sommaren 1990. Och är långtifrån någon perfekt förare.

Och låtsaspolis är väl i detta trådsammanhang inte ett felaktigt ord?
Om man vill filma andra som man anser, kanske felaktigt, begår trafikbrott. Och överlämna materialet till myndigheterna för att sedan kunna mysa i hemmets trygga vrå över att någon fått vad denne förtjänade. Då är man väl i ordets rätta bemärkelse en låtsaspolis?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor