- sön 26 aug 2007, 21:20
Det som är mest facinerande i en sådan här diskution är att de retar sig mest på att nån överhuvudtaget säger nåt om beteende i trafiken är de personer som oftast har svårast att följa regelverkena. Dvs ofta håller lite förhög fart, ofta kör om på dåligt ställe osv.
Detta grundar jag på flera diskutitioner mer vänner o bekanta, jobbarkompisar osv dvs personer som jag har haft möjlighet att åka bil med vid flertalet tillfällen, och då haft tillfälle att se hur de kör, och vad för inställning de har till körningen.
Hur slaviskt man ska följa lagarna är ingen talan om, det skall göras.
Men, det är ibland svårt att vara samstämmig med övriga trafikanter, just med tanke på bla hastighetsmätarnas olika felvisning men även endel på var i landet man kör, och vilken tid på dygnet man är ute på vägarna.
Jag har upplevt trafiken i Tyskland, var till Frankfurt tidigare i år, och var förvånad över det höga tempo, 90-100 på 80-väg, och de korta avstånd mellan bilar de hade, men även glatt överraskad över deras hjälpsamhet i trafiken. Lätt att byta filer osv.
Enda gången jag blev irriterad var när jag låg längs nån tre-filig motorväg, högra körfältet var skyltat 80km/h, det mittersta och det vänstra var skyltat 130km/h.
Nu var vi 4pers i en Ford focus, och jag ville inte köra fortare än 110 så jag lade mig i mittersta körfältet, bättre där än det högra tänkte jag, men det tyckte inte tyskarna. Kom upp bakom och blinkade med helljuset, så de tyckte det var bättre att jag körde för fort i det högra fälltet än hindrade deras framfart i det mittersta.
Jag har kollat upp båda mina bilars hastighetsmätare mot GPS, så vad för felvisning de har vet jag om, så 97km/h på mätaren är 90km/h verklig fart, och detta gäller på båda bilarna.
Har alldrig fått ett finger visat mot mig för att jag hållt rätta hastigheten, har däremot många ggr blivit upphunnen av folk som kört 100+ på 90-väg, men som stannat bakom till omkörning kunnat ske. Brukar inte flytta på mig heller, om inte bilen blinkar med helljuset, det ser jag som att här kommer en som måste fram av nån anledning. Dock flyttar jag endast på mig i dagsljus, när sikten är bra. Och med flytt menar jag alltså att jag går ut på vägrenen helt och hållet en kort bit för att släppa förbi bilen, sen tillbaka i körfältet igen. Samma sak gör jag när jag drar släpvagn.
De personer, oftast husvagnsfolk, som bara håller ut så pass att vita strecken är mitt under bilen ger jag inte mycket för, pga det är fortfarande så lite plats mellan deras fordon och mittlinjen så en sammanstötning riskeras. Det är inte att hjälpa till i trafiken.
Låtsaspoliser... varför kommer den frasen upp så fort nån nämner tex en olämplig körstil?
Väx upp, och lär er ta kritik.
Jag tror jag har växt upp, men ännu är det svårt att ta kritik, reagerar många ggr med taggarna utåt om nån nämner nåt som dom anser vara felaktigt.
Appropå körkort, jag har haft bilkörkort i 12år, mc i 14år, kör över 3000mil per år, så det har funnits många timmar att fundera på sådana här grejor.
Och nog lär man sig nåt nytt varje år.
Kör:
Volvo V90 -97 180hk
Volvo 740 GL -88 Något trimmad...