Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av anp
Appropå att tjäna bra.
Jag brukar hjälpa några grannar med snöskottning ( liten traktor ). För det tar jag 150 kronor i timmen. Traktorn drar inte mycket Diesel per timme, och slitaget är väl inget att tala om då traktorn redan är 30 år gammal. Så jag är ganska nöjd ändå.

En jobbekant ville ha hjälp med snöskottning, men bor för långt borta för att jag skulle vilja/kunna åka dit. Men en bekants grabb bor granne med min jobbekanta, och har tillgång till traktor också.
Då jag förslog grabben att hjälpa till där, och enkelt tjäna en slant. Tittade han bara konstigt på mig då jag sa att han fick ca, 150 kronor i timmen för det.
Aldrig i världen, var typ hans kommentar.

Om tonåringar i dag inte vill/orkar jobba för 150 kronor i timmen svart ( sorry Borg )
vad skall det då bli av dem senare i livet?
Stämpla/gå på bidrag tills det rätta välbetalda jobbet dyker upp? Kan bli en lång väntan då...
Användarvisningsbild
av lilleman
en insändare från en mc-tidning

jag har inget svar att komma med ,men jag tycker iden med höjd trafikförsäkring är dumheter varför ska vi som kör hoj och åker bil stå våra egna rehabkostnader?jag har hållit på med extremsporter i hela mitt liv där folk skadats,blivit invalider och omkommit.vilka tar dessa kostnader?vad kostar det inte att låta en sportdykare ligga i tryckkammare i flera dygn?vad kostar det inte att rädda en bergsklättrare eller en offpiståkare på skidor eller en seglare i sjönöd?att göra det jag nämnt ovan är hobbyverksamhet.att åka hoj är både hobby och ett sätt att transportera sig från punkt atill punkt a.

som hojåkare kan jag bara hålla med mvh/roger
av Daddan
Appropå att höja trafikförsäkringen: Det är väl som att låta rökare, överviktiga och drogberoende betala sina vårdkostnader eftersom de vet att det är farligt för hälsan?

Vissa kan ju faktiskt inte transportera sig från A till B utan bil eftersom det saknas kommunikationer... Och även där det finns kommunikationer, som här i Stockholm, är det ibland värdelöst att åka kommunalt, för min det tog det en timma att åka kommunalt till jobbet, 30 minuter att cykla (c:a 30km/h) och 15 minuter med bil. Lägg där till att hämta och lämna på dagis som naturligtvis inte kommer att finnas plats på närliggande dagis eftersom de inte kan beräkna platser efter antalet barn. Nu kommer ju dessa förbenade trängselavgifter snart igång dessutom, bil är våldsamt dyrt här eftersom försäkringarna redan är högst i landet.
av matzen10
Tänker på det här med skatten på bilbränsle.
Rätt många tycker ju att skatten på bensin/diesel är för hög. Med tanke på att de flesta planerar sin vardag utifrån bilen som transportmedel så kanske det är så? Själv tycker jag väl inte att det är så farligt egentligen. Om nu en större del av intäkterna gick tillbaka till väg/transportnätet skulle jag inte ha något emot det!
Däremot är jag absolut för ett större milavdrag i deklarationen! De som har resväg till sitt arbete och inte möjlighet att åka kommunalt bör ha ett milavdrag som lättar på bördan. Och nu talar jag lite i egen sak eftersom jag pendlar 10 mil enkel, men vad tycker ni; bör bränsleskatten sänkas för alla eller bör ett större avdrag i deklarationen för pendlare göras möjlig? (avdraget har iofs höjts 1:- till detta år men en motion från (C) anger ett avdrag på 25:-/mil).

M V H
---> Matz
av OC-RA
Om man ser till sig själv är det helt klart en fördel att få dra av tex. 25 kr milen.
Jag har visserligen inte så långt till jobbet men drar ändå av en ansenlig summa varje år.
Men jag tycker inte att man ska tjäna på att få dra av för milen , bara få igen för bensinen.
Alla andra kostnader tycker jag bör ligga på ägaren.
Jag menar att det knappast bör ligga på skattebetalarna att finansiera min bil. Visst har man långt till jobbet så blir kostnaden för service o försäkring högre men någon stans bör väl gränsen gå.
Om man inte sitter i Riksta`n förståss , då åker man taxi.
av anp
OC-RA skrev:Om man ser till sig själv är det helt klart en fördel att få dra av tex. 25 kr milen.
Jag har visserligen inte så långt till jobbet men drar ändå av en ansenlig summa varje år.
Men jag tycker inte att man ska tjäna på att få dra av för milen , bara få igen för bensinen.
Alla andra kostnader tycker jag bör ligga på ägaren.
Jag menar att det knappast bör ligga på skattebetalarna att finansiera min bil. Visst har man långt till jobbet så blir kostnaden för service o försäkring högre men någon stans bör väl gränsen gå.
Om man inte sitter i Riksta`n förståss , då åker man taxi.
Nja, visst bör mer än bara bränslekostnaden ersättas.
Om du inte använde bilen till och från arbetet ( inga andra kommunikationer finns ) så skulle du ju inte slita lika mycket däck, serva den lika ofta, försäkra den för högre miltal mm.
Vissa vägar är sämre än andra, och sliter mer på bilen. Så visst bör en högre ersättning än den rena bränslekostnaden finnas. Dock ej som du säger, så att den finansierar bilägandet för någon.

Märkligt i sammanhanget är att de i riksdagen kan ha de frikostiga ersättningar de har vad gäller resor, boende och hälsa.
Alla andra får betala själv, eller flytta. Men inte de personerna.
Totalkostnaden för staten kanske är liten i sammanhanget, men principen och hur det uppfattas av medborgarna tycker jag är viktig att ta fasta på.
av Gud
Staten är en parasit som lever på folket.

Och det är inte så det var tänkt, och självklart så finns det bra bitar också. Akutsjukvård, Polis, Brandkår osv.
av OrsonGbg
Själv är jag sedan länge förespråkare av nattväktarstaten.
av matzen10
OrsonGbg skrev:Själv är jag sedan länge förespråkare av nattväktarstaten.
Va e de?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Gud skrev:
Qaskiz skrev:
Gud skrev:Hårt arbete, bra lön.

Inget arbete, ingen lön.

Det kan väl inte vara så konstigt.

Självklart ska vi ha en reserv så om det av något skäl går åt helvete så att man klarar sig tills man hittar på något nytt men inte något man ska kunna leva längre perioder på.

Hatar mentaliteten: men jag får inget jobb...... Va! går ner på Ok eller Konsum så får du ett jobb och skulle inte det gå så starta eget då.

I princip alla i Sverige har samma förutsättningar så det är inget å gnälla om utan bara sätta igång. En spark i baken skulle många människor behöva.

Den som inte gör mer än han har betalt för kommer aldrig att få betalt för mer än han gör.
Vår konsumbutik har över 100!! sökande till sina tjänster som dom har ute nu, så visst man kan ju se det så om man bor på ett ställe där det faktiskt FINNS jobb. Starta eget? Jomen visst, det ska gå runt också. Är ju inte direkt så att man bara håvar in pengar. Det ska betalas löner och skatter osv, det KAN ju gå bra men det kan även gå fullständigt åt helvete och då står du där med skulder upp över öronen.
Jag jobbar 3 helger i månaden och övriga dagar när dom ringer in mig, jag har ringt runt som en idiot till olika jobb men det finns inget. Så tro mig, det är inte så förbannat lätt om man inte har kontakter.
Sant, sant. Detta var mera riktat mot folk som inte försöker, fanns ett par exempel högre upp om elektriker som inte ville jobba och studenter som var studenter mest för att slippa undan allt "tråkigt" jobb.

Nu vet jag inte i vilken sits du sitter i. Kan ju vara allt från singel utan bostad till fyrbarns farsa med amorteringar och underhåll.

Är det det senare så förstår jag att det är jäkligt klurigt att hitta någon bra lösning (inte så att jag har någon i armen tyvär) men är det det första så har jag några polare som stack till Norge och jobbade på fiskebåt med rensning, skitjobb javisst men herre jösses vad dom tjänade pengar. Jobbade ett halvår och var lediga ett halvår.

Ett annat alternativ kan vara att söka sig in till dom stora städerna för där finns det jobb men som sagt så kanske det inte är så lätt att göra något sådant om man har ungar osv.

Det är inte så att jag inte förstår att det kan vara jobbigt och lämna nära och kära för att flytta till någon storstad själv och jobba men finns det inget jobb så finns det ju tyvär inget jobb. Ett tips är att försöka få med en polare eller liknande som man kan bo/hänga med så blir det lite roligare.
hehe sorry, jag som blev lite väl "på". Jag vet me folk som verkligen inte VILL jobba, en annan hade ju gjort vad som helst för att få vissa jobb som andra bara fnyser åt. Jag vill kunna försörja mig själv och skaffa eget men så länge jag har dom dära fyrbenta varelserna som står ute i stallet så är det kört. Visst jag kan väl sälja dom men då hade mitt liv varit helt meningslöst. Min styvfar har ett företag och dom fick en sån dära parasit på halsen, en som inte vill jobba och helt enkelt stannade hemma istället för att komma. Han höll på att få dom i konkurs för dom fick inte sparka skitstöveln för facket, han gick inte till jobbet men lik förbannat så fick han lön medan han gick där hemma. Dom fick betala honom 2 månadslöner för att bli av med honom och eftersom dom kom efter med alla jobb så fick dom ta ett lån för att klara sig ur detta. Ja menar va faan är det för samhälle liksom :roll:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]