Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Funk skrev: ons 13 jul 2022, 13:12
Camel skrev:
Funk skrev: tis 12 jul 2022, 09:17

Den är ju liksom inte så väl utbyggd än...
Min fråga var retorisk... Vindkraften är kraftigt utbyggd i Tyskland. Det hjälper dock inte. Intermittent elkraftproduktion kan inte ersätta planerbar elkraftproduktion. Man har kärnkraftsfobi och har därför stängt ned fullt fungerande kärnkraft. Man har pga klimatfrågan stängt ned kolkraft. Man har delvis tvingats kompensera bortfallet av planerbar kraftproduktion med bl.a. gaskraftverk. Naturgasen är fossil, men namnet är fint nog att passa in i klimatomställningen. I Tysklands fall är det till stor del gas via pipeline från Ryssland. Nu ligger denna pipeline nere för underhåll, och genast syns detta på elpriset som chockhöjs. För att den väl utbyggda vindkraften inte producerar. För det blåser inte.
När du skrev det första inlägget så stod vindkraften för ca. 4% av produktionen. Utan den hade det varit värre...idag just nu är det runt 15% vilket avspeglar sig i att man minskar på vattenkraften och sparar lite i magasinen.. mer av sånt behövs om du frågar mig.
Och en vettigare prismodell kan man kanske tycka..

/Thomas
Vattenkraftens roll i Sverige är mycket större än i Tyskland. När Tyskland stängde ner kolkraft och kärnkraft i stor skala, och byggde ut vindkraft och solkraft, så förändrades förhållandet mellan planerbar och intermittent elproduktion. Man har valt att delvis kompensera detta med gaskraftverk. Men den klarar inte fullt ut att kompensera. Och gasen var dyr redan innan kriget, så prissvängningarna blir påtagliga. Det har elkonsumenterna redan fått känna på. Redan före kriget.

I Sverige har vi ännu så länge ett hanterbart förhållande mellan planerbar och intermittent elproduktion. Vi har ett årligt elenergiöverskott. Men vi har skaffat oss en negativ effektbalans relativt många timmar per år.

Om vi i Sverige ska fördubbla vår elenergiförbrukning och merparten av ökningen täcks upp med utbyggd intermittent elproduktion (läs vindkraft), så ändras förhållandet mellan den planerbara och intermittenta elproduktionen markant. Gränsen när systemet som helhet inte fungerar är flytande. Det finns ingen skarp gräns, många faktorer spelar in. Men effektbalansen när det inte blåser blir markant svårare att upprätthålla. Och någonstans finns en gräns för vad vattenkraften kan kompensera, både effektmässigt men även energimässigt vid längre perioder med lite vind. Även överföringskapacitet spelar in.

Det verkar som vissa politiker inte förstår detta förhållande. Vissa politiker vill t.ex. fortfarande stänga resten av vår kärnkraft och satsa på enbart intermittent elproduktion. De vill inte erkänna den skada som redan orsakats av redan förd elenergipolitik. Det är helt verklighetsfrånvänt. Om vi fortsätter på den inslagna vägen så närmar vi oss situationen i Tyskland.

Prismodellen med spotpris och olika elområden som finns idag har flera syften, bl.a.:

1. Att främja lönsam utbyggnad av elproduktion där den behövs. Här motverkar politiken med detaljstyrning av vilka teknikslag som accepteras.

2. Att reducera förbrukningen genom högre priser när efterfrågan blir för stor i förhållande till tillgången på el En del av sk. användarflexibilitet.

Inte helt lätt att hitta annan modell under nuvarande förutsättningar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kors i taket! Jag fick exakt 100 kr elpriskompensation för mars månad på senaste elräkningen :-/
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av med alla pengarna :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hehe, kloka ord. Så får det bli :-D
Användarvisningsbild
av joel80
Det här är två bilder som en facebook-kontakt la ut. Han är EU-parlamentariker för MP, så en massa politiska budskap etc... men det är intressant hur få gånger senaste året vi haft underskott. Jag är inte alls så säker på att vi byggt till oss effektunderskott under fler timmar per år. Ser snarare ut som att det är åt andra hållet. Rätt mycket åt andra hållet faktiskt.
FB_IMG_1658488193603.jpg
FB_IMG_1658488193603.jpg (109.11 KiB) Visad 331 gånger
FB_IMG_1658488159606.jpg
FB_IMG_1658488159606.jpg (54.01 KiB) Visad 331 gånger

Det år prissättningen och reglerna på "den öppna marknaden" som är åt helvete, inte i huvudsak svensk elproduktion.
Användarvisningsbild
av Cotag
Det kvittar mig hur stor elexporten/importen är när förd politik gör att jag ibland får betala uppåt 5 kr/kWh, med realistiska hot om kommande priser runt/över 10 kr/kWh kommande vinter.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Det här är två bilder som en facebook-kontakt la ut. Han är EU-parlamentariker för MP, så en massa politiska budskap etc... men det är intressant hur få gånger senaste året vi haft underskott. Jag är inte alls så säker på att vi byggt till oss effektunderskott under fler timmar per år. Ser snarare ut som att det är åt andra hållet. Rätt mycket åt andra hållet faktiskt.

/.../

Det år prissättningen och reglerna på "den öppna marknaden" som är åt helvete, inte i huvudsak svensk elproduktion.
MP? Allvarligt?

Negativ effektbalans är allvarligt eftersom den inte får pågå ens en enda sekund för då får det konsekvenser i form av automatiska frånkopplingar. Det är inte många timmar per år som Sverige har negativ effektbalans och den hanteras (hittills) med import. Dvs. utan kablar till omgivande länder skulle det istället resulterat i frånkopplingar av förbrukare. Innan 2018 hade Sverige inte denna situation. Vi hade positiv eleffektbalans, eftersom vi då fortfarande hade tillräckligt med planerbar elenergiproduktion i förhållande till den intermittenta.

Effektbalansen har varit negativ ända sedan 2018. Före dess var effektbalansen positiv. Varje år.
EffBalHi.jpg
EffBalHi.jpg (66.05 KiB) Visad 309 gånger

Prognosen för effektbalansen spås vara fortsatt negativ och dessutom öka 2023-2026:
EffBalPr.jpg
EffBalPr.jpg (50.74 KiB) Visad 309 gånger

Här visas hur negativ eleffektbalans kan uppstå pga olikheterna i tillgänglighetsfaktor mellan planerbar elenergiproduktion och intermittent elenergiproduktion:
EffBalMe.jpg
EffBalMe.jpg (89.02 KiB) Visad 309 gånger
Vi har lagt ned mycket planerbar elenergiproduktion samtidigt som vi byggt ut intermittent elenergiproduktion. Som svar på samhällets ökade elenergibehov ska vi ytterligare göra intermittent elenergiproduktion större i förhållande till den planerbara. Det är totalt orealistiskt och leder bara till ännu större problem med eleffektbalansen, trots att elenergiöversottet på årsbasis kan vara större än idag. Hål i huvudet enlig mig.

Källor:
Ekonomifakta
SVK

Angående prissättningen:

Prismodellen med spotpris och olika elområden som finns idag har flera syften, bl.a.:

1. Att främja lönsam utbyggnad av elproduktion där den behövs. Här motverkar politiken med detaljstyrning av vilka teknikslag som accepteras.

2. Att reducera förbrukningen genom högre priser när efterfrågan blir för stor i förhållande till tillgången på el En del av sk. användarflexibilitet.

Inte helt lätt att hitta annan modell under nuvarande förutsättningar. Har du något förslag?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Inte ett ord om det lilla problemet att vi måste klara oss utan rysk gas i vinter..? :-/
Användarvisningsbild
av Camel
Erik Å skrev:Inte ett ord om det lilla problemet att vi måste klara oss utan rysk gas i vinter..? :-/
Nu var det Sveriges eleffektbalans som jag diskuterade. Sveriges direkta beroende av rysk gas för elenergiproduktion är litet. Men vi är indirekt beroende till en del. Tyskland har ett stort direkt beroende av rysk gas som man helt medvetet och frivilligt skaffat sig. Omställningen har helt enkelt varit för orealistisk och utopisk när man trott att man kan lägga ner planerbar elenergiproduktion i form av kol- och kärnkraft samtidigt, och bygga ut sol- och vindkraften som är intermittenta. Det fungerade inte, så man använder bl.a. gaskraft som balanskraft. Gasen är fossil, men eftersom man har kärnkraftsfobi så är det tydligen acceptabelt att gasen är fossil. Ingen verkar ta seriöst på klimathotet som det framställs.

När det gäller Tysklands, och flera andra länders, direkta beroende av rysk gas har jag flera gånger skrivit att det är ett säkerhetspolitiskt, ekonomiskt och klimatmässigt fiasko. Det är en omställning som drivs av inkompetens, utopiska drömmar och den gröna industrin samt helt utan rimliga konsekvensanalyser.

Några ställen där jag skrivit om rysk gas:
här
här
här
här
här
Användarvisningsbild
av joel80
Camel, ja MP, är det konstigt att nån man känner stödjer MP?

Angående negativ effektbalans så har vi en liten marginal i form av frekvens. För några dagar sen dök den farligt lågt när kärnkraften än en gång visar sig opolitlig.

Men trots ett direkt bortfall av 1600MW så klarade vi oss. vi skulle behöva t.ex batterireserver som kan sättas in på sekunden för sånt här.

Vi hade fortfarande en massa export under den här händelsen. Som man inte stängde ner...
FB_IMG_1658345989762.jpg
FB_IMG_1658345989762.jpg (67.56 KiB) Visad 265 gånger
Screenshot_20220720-213658_Chrome.jpg
Screenshot_20220720-213658_Chrome.jpg (33.74 KiB) Visad 265 gånger
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 279

Ovärderlig information! Bra jobbat!.