Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Med tanke på hur många ryssar som flyr nu - hur lång tid tror ni det tar innan det byggs en ny "antifascistisk skyddsvall?". Känns som den kommer vara på plats inom några år, om de har råd att bygga nåt iofs.
Användarvisningsbild
av Allinug
Tror ni förresten att det var rysk påverkanskampanj som ledde till att SD fick så många röster i valet?

Jag tycker att valresultatet är så märkligt. SD fick många röster på landsbygden och i norrländska kommuner. Vad är det för problem som de har i Norrland och på landsbygden som de tror att SD ska kunna lösa?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: fre 23 sep 2022, 20:11 Tror ni förresten att det var rysk påverkanskampanj som ledde till att SD fick så många röster i valet?

Jag tycker att valresultatet är så märkligt. SD fick många röster på landsbygden och i norrländska kommuner. Vad är det för problem som de har i Norrland och på landsbygden som de tror att SD ska kunna lösa?
Behövs inga ryssar för det.

Bland EUs högsta arbetslöshet. I topp vad gäller skjutvapenmord. Enorma skatter men fallerande välfärd. Europas och världens högsta bensin o dieselpriser. SD har ju t.o.m flera röster än vad S själva har inom sin egna S organisation LO dit man tvångsansluts. Föregående mandatperioder imponerar inte

Är man missnöjd med allt det i Norrland så röstar man ju inte på M, det ör ju rikemansparti. Ja då finns bara SD kvar.

Sen är det väl inte så underligt att SD har lägre andel i invandrartäta förorter.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jo, men jag har varit mycket i Norrland. Det är därför som jag tycker att valresultatet är så märkligt. Vad skulle man ha att vinna på att rösta på extremhögern där? Det är klassisk arbetarmark i de norrländska kommunerna. Det finns ju överhuvudtaget inga problem där jämfört med de problem som finns i storstäderna. Och i storstäderna fick M se väljare gå till S (som reaktion mot M:s omfamnade av SD).

Men det är just sådana saker som du nämner som man varnade för skulle komma i påverkanskampanjer från Ryssland. Man framställer det som att Sverige är på väg utför, precis som SD också gjort.
Användarvisningsbild
av Allinug
Norrland och landsbygden är ju rena paradiset i de avseenden jämfört med andra delar av Sverige och tätorter. Det är ju inget nytt. Är det så att man sett på TV och förfasats över vad som händer i stan kanske?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: fre 23 sep 2022, 20:59 Jo, men jag har varit mycket i Norrland. Det är därför som jag tycker att valresultatet är så märkligt. Vad skulle man ha att vinna på att rösta på extremhögern där? Det är klassisk arbetarmark i de norrländska kommunerna. Det finns ju överhuvudtaget inga problem där jämfört med de problem som finns i storstäderna. Och i storstäderna fick M se väljare gå till S (som reaktion mot M:s omfamnade av SD).

Men det är just sådana saker som du nämner som man varnade för skulle komma i påverkanskampanjer från Ryssland. Man framställer det som att Sverige är på väg utför, precis som SD också gjort.
Mycket är på väg utför. Vi ligger på 1:a plats i EU med skjutningen. Arbetslösheten är bland de högsta. Skolresultat rasar där vi förr var best in class. Statsskulden är inte så hög men Riksbanken har tryckt upp 800 miljarder och ett antal 100 miljarder svenska kronor till är på väg ur pressarna vilket så klart driver hyperinflation och får kronans värde falla som en sten.

Befolkningen är sjukt överbelånad som resultat av en bizzar negativ ränta mitt i en högkonjunktur. Ekonomin har ju dopats med dessa absurda räntor och riksbankens sedelpressar jobbande på max. Nu kommer baksmällan med skenade räntor, massarbetslöshet och lågkonjunktur.

Mängder med extrema surdegar finns. Kommuner och landsting har bränt av alla pengar istället för att avsätta dem i pensionsfonder så man kan ge sina anställda en vettig pension. Nu kommer man istället bli tvingade till att ta ut extra skatt för att kunna betala ut pension. Pensionsskulden har på så sätt växt något sjukt och riskerar att försätta hela kommuner och regioner i konkurs och vi kommer för många år framöver behöva lida för detta.

Känner flera restaurangägare som nu slagit igen för beskyddarpengarna man måste betala de kriminella gängen för att inte bli skjuten eller sprängd har blitt på tok för höga.

SD har aldrig profilerat sig som ett kapitalistiska högerparti som står på de rikas sida i Djursholm. Utan som ett parti för de som sköter sig, sliter och släpar, hoppas på en ok pension eftersom man betalt skatt hela sitt liv, inte överutnyttjar bidrag och vill ha gatorna fria från organiserad brottslighet och kriminella gäng.

Alltså något som är tvärt imot det samhälle som S, C, MP, V byggt upp under en längre tid.

Det är nog ett budskap som gått hem även i stugorna i Norrland

Hade de ordinarie partierna skött sitt jobb och löst detta så hade ju SD inte ens funnits på kartan.

Ryssarna har inte behövt lägga något på detta, det har vi klarat av att ställa till helt själva.
Användarvisningsbild
av Allinug
Så du tror att Sverige har varit förskonade från den ryska propagandan? Jag säger att den tvärtom passat SD väldigt bra. Inte konstigt att SD:s partiledare hade svårt att välja mellan Putin och Biden.

Att ekonomin går upp och ner under perioder är helt normalt. Pandemin gjorde också sitt.
Det extremhögern bygger sin politik på är saker som att begränsa individers frihet. Det har jag mycket svårt att se att landsbygden och Norrland lockats av, utan mycket skicklig propaganda.

Jag tror inte att vi behöver vänta på ryssen. Ryssen har redan varit här. Putin ler nog i mjugg över svenska valresultatet: Visst är de fascistiska i väst!
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 147
Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddbox från Easee tillsammans med deras las[…]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]