Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#34973
CarMan skrev:Jag har visat fakta att etanol får metall att korigera. sen kan väll vemsomhelst lista ut att man inte får igensatta spridare av detta på en natt.
Och exakt vart har du faktan på att etanol är korrosivt mot metall???? Och varför i hela världen skulle spridarna bli igensatta?

Kan erkänna att jag har skjutit en kolv pga alltför ivrigt laborerande med alternativa drivmedel!!! Om du inte har koll på lambdavärdet vid fullgas och fulllast, lek då aldrig med nitrometan!!!! :lol: Och visst gick bilen på E85 då. Utan nitrometan gick den som en klocka i över 2500 mil med en väldigt "inspirerande" körstil och utan problem. Men naturligtvis ska man börja fippla på saker som fungerar så förmodligen hade jag en något för snål bränsleblandning när jag trampade plattan i mattan. Vilket i sej inte var något problem vid ren E85-drift då etanolen brinner kallare än vad bensin gör. Men när jag då tillsatte nitrometan som i sin tur brinner varmt så i i hel...e så hade jag helt enkelt inte tillräckligt med bränsle i kylande syfte. :oops:

Men har detta avskräckt mej från att köra på E85? Nej det har det inte. Tvärtom!!

Och inte har jag hört något ventilknack heller som enligt CarMan borde uppstå pga det ökade ventilspelet.
CarMan skrev:& ni som kör hade ju tydligen noll koll på en sån sak som att oljan förbrukas ruskigt fort & det är oerhört viktigt att byta denna i tid!
Så det verkar inte så så mycke mat nyttigt på det där etanol forumet, gissar att det mest är tips på hur man får bilan att gå på "skiten"
Kan du påvisa att oljan blir dålig? Inget matnyttigt på etanolforumet?? Är du läskunnig????? För det verkar då rakt inte som du är det! Eftersom du gissar att det mest är, enligt vad det verkar på dej, ren och skär smörja där!!! Har du inget på fötterna...var då försiktig med vad du säger!!!!!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
#34980
jag är inte motståndare till e85 !

ni läser bara vad ni vill läsa !

jag vill bara informera om att det finns risker, vilket inte alla vet
ni som kör på etanol slår ju ifrån er helt o säger att det inte finns några risker, tycker det är synd om dom som tror att det är påhittade risker!
Användarvisningsbild
av CarMan
#34981
kolla på etanol forumet så har fler haft problem!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#34985
Har aldrig sagt att det inte finns några risker! Men den egna erfarenheten samt flera andras erfarenheter väger för min del bra mycket tyngre än vad dina tomma och dåligt underbyggda argument gör! Och de risker som du försöker påvisa, pekar den samlade erfarenheten åt rakt motsatt håll. Visst kan du få problem om du "bara spiller i full tank E85" och hoppas på det bästa. Men många bilar t ex några Volkswagen och Opelmodeller fungerar de facto helt felfritt på 100% E85 utan att ha konverterats. Dagens motorstyrsystem är såpass bra funtade att de ju känner av om bränsleblandningen blir för mager (lambda och Check Enginelamporna bl a). Motorn börjar inte läcka som ett såll eller explodera om man testar att blanda i E85 i sin bil. Och tar man det lilla lugna och inte blåkör som om man vore Michael Schumacher på Nürnberg Ring så är risken att något ska hända otroligt liten!

Hittade en bra slutsats på etanolforumet:
"Motortemperaturen rent generellt kan inte bli för hög pga för mager bränsleblandning om kylsystemet är rätt dimensionerat och fungerar som det ska. Möjligen kan delar i förbränningsrummet som är beroende av att kylas av bränslets ångbildning (t ex kolvtoppen) bli för varma, men det i så fall bara om motorn går mycket hårt belastad länge. Skador som uppstår pga spikning förväxlas också ibland med överhettningsskador. I praktiken behöver man bara vänta sig sådant på tvåtaktsmotorer och kanske överladdade motorer med högt effektuttag. Så länge man tar ut måttlig effekt ur en förbränningsmotor (normal bilmotor vid vardagskörning, t ex) så är det ingen risk för överhettning pga mager bränsleblandning. Andra problem som t ex stora NOx-utsläpp och dålig körbarhet kommer att överväga."


När Ottomotorn började användas av Henry Ford drevs den av etanol men övergick senare till bensin pga att bensin var billigare!?! Likaså under andra världskriget fanns det här i Sverige bränslen som kallades Bentyl/Motyl och lätt Bentyl/Motyl. Lätt Bentyl/Motyl var bensin med 25% inblandning av ETANOL och Bentyl/Motyl var inblandat med 50-75%ETANOL. Lite osäker på siffrorna där (levde liksom inte då... :lol: ).

//David
av matzen10
#35003
CarMan skrev:jag är inte motståndare till e85 !

ni läser bara vad ni vill läsa !

jag vill bara informera om att det finns risker, vilket inte alla vet
ni som kör på etanol slår ju ifrån er helt o säger att det inte finns några risker, tycker det är synd om dom som tror att det är påhittade risker!
Nja CarMan, jag tror att vi är flera (i denna tråd) som hakar upp oss lite på det sätt du sprider dina "erfarenheter" och "sanningar".
Helt klart är vi några stycken som testat med varierande bilar/motorer/årsmodeller och har en helt annan erfarenhet än de slutsatser du drar. Dessutom finns det egen och återgiven kunskap från riktiga "proffs" på etanol som har helt annan kunskap och därmed får du ta till dig detta och inte förringa deras skrivelser som du gör i och med att du faktiskt hårdnackat håller fast vid rena felaktigheter!
Ditt resonemang är bra till en viss gräns; man ska ifrågasätta! Men inte till den gräns du tar det till. Det finns inget positivt i det i alla fall.

Den som är intresserad av att spara på negativ miljöpåverkan och (oftast) spara en slant i bränslekostnader kan med fördel läsa de två korsrelaterade trådarna och få sig en god uppfattning om ev. problem som kan uppstå. Men jag hoppas oxå att de som är intresserade inte tar CarMan`s skrivelser (i dessa etanoltrådar) som sanningar. Det skulle vara ett misstag. Däremot kan man få väldigt bra och nyttig information på etanolforumen om förväntningar.
Och "JA!", jag kallar E85 för etanol. Och jag kallar 95/98 oktan för bensin eftersom det är de rätta, kännetecknande begreppen i allmän mun.

M V H
---> Matz
av matzen10
#35007
F.ö. känns det lite förmätet att gång efter annan relatera till annat forum, som berör etanol i sin helhet. Hoppas Mod inte tar illa upp!?!
Å andra sidan pratar vi ju bränsle och jag tror inte att VolvoForum kommer att förlora medlemsantalet. Möjligen t.o.m. öka i en förlängning p.g.a. positiv reklam om flera etanolintresserade härifrån blir aktiva på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt". :)
Men som sagt: på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt" så finns det mycket information om nyare/äldre bilar med olika motorer som skärskådats i detalj efter kortare/längre tid och det är bara att ta sig dit och fluckta lite, för den intresserade.
P.s. jag tror att vi inom kort ska kunna omvända CarMan d.s. :wink:

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#35047
matzen10 skrev:F.ö. känns det lite förmätet att gång efter annan relatera till annat forum, som berör etanol i sin helhet. Hoppas Mod inte tar illa upp!?!
Å andra sidan pratar vi ju bränsle och jag tror inte att VolvoForum kommer att förlora medlemsantalet. Möjligen t.o.m. öka i en förlängning p.g.a. positiv reklam om flera etanolintresserade härifrån blir aktiva på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt". :)
Men som sagt: på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt" så finns det mycket information om nyare/äldre bilar med olika motorer som skärskådats i detalj efter kortare/längre tid och det är bara att ta sig dit och fluckta lite, för den intresserade.
P.s. jag tror att vi inom kort ska kunna omvända CarMan d.s. :wink:

M V H
---> Matz
Men om det finns en samlad erfarenhet och kunnande, varför skulle man inte kunna referera till den?

//David
av anp
#35049
Nybbe_gefle skrev:
matzen10 skrev:F.ö. känns det lite förmätet att gång efter annan relatera till annat forum, som berör etanol i sin helhet. Hoppas Mod inte tar illa upp!?!
Å andra sidan pratar vi ju bränsle och jag tror inte att VolvoForum kommer att förlora medlemsantalet. Möjligen t.o.m. öka i en förlängning p.g.a. positiv reklam om flera etanolintresserade härifrån blir aktiva på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt". :)
Men som sagt: på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt" så finns det mycket information om nyare/äldre bilar med olika motorer som skärskådats i detalj efter kortare/längre tid och det är bara att ta sig dit och fluckta lite, för den intresserade.
P.s. jag tror att vi inom kort ska kunna omvända CarMan d.s. :wink:

M V H
---> Matz
Men om det finns en samlad erfarenhet och kunnande, varför skulle man inte kunna referera till den?

//David
Sedan är det ju inte ett kunkurerande forum.
Det vore sämre om forumen var ute efter samma forumister, då skulle ju intressena kollidera.
Nu kompletterar forumen varandra tycker jag, då fler vet om respektive forum.
av matzen10
#35050
Nybbe_gefle skrev:
matzen10 skrev:F.ö. känns det lite förmätet att gång efter annan relatera till annat forum, som berör etanol i sin helhet. Hoppas Mod inte tar illa upp!?!
Å andra sidan pratar vi ju bränsle och jag tror inte att VolvoForum kommer att förlora medlemsantalet. Möjligen t.o.m. öka i en förlängning p.g.a. positiv reklam om flera etanolintresserade härifrån blir aktiva på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt". :)
Men som sagt: på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt" så finns det mycket information om nyare/äldre bilar med olika motorer som skärskådats i detalj efter kortare/längre tid och det är bara att ta sig dit och fluckta lite, för den intresserade.
P.s. jag tror att vi inom kort ska kunna omvända CarMan d.s. :wink:

M V H
---> Matz
Men om det finns en samlad erfarenhet och kunnande, varför skulle man inte kunna referera till den?

//David
Jodå, egentligen tycker jag att det är OK att vi gör det. Det är bara det att CarMan inte tror ett skvatt på det vi skriver här i tråden. Vi hänvisar då till annat forum för att han ska förstå att vi inte är ensamma om våra erfarenheter och kunskaper. Dessutom klipper CarMan in länkar till etanolforumet med falskt påstående som måste bemötas med text/hänvisning dit igen, för att få alla läsare att se det felaktiga i CarMans skriverier. Det var så jag tänkte.

M V H
---> Matz
av martin1g
#35062
Jag blev medlem för två dagar sedan i detta forum, råkade snubbla över det när jag letade efter info om E85 och samtidigt kör en V70. Jag tycker det är bra med ett speciellt Volvo-forum men man ska såklart kunna diskutera mer allmäna grejer också (som detta t.e.x som inte är specifikt för Volvo) MEN som så ofta händer på diskussionsforum på internet så spårar trådar ur allt för ofta...Konstigt, nu snackar vi helt plötsligt knappt inte alls om E85 utanom vem som "kan mest och jag har rätt men inte du osv. " Snälla, snälla, snälla ni - håll er till saken! Alla tycker vi olika (nästan...) och alla har vi något att bidra med. Jag tycker det ska finna smotpoler i en diskussion men häng inte upp er så mycket på personkritik utan inse att kunskaper (inbillade och verkliga) finns på många olika plan och alla (?) bidrar med nåt!

Rock on, heja Volvo
/M
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har inte fyllt mer än 3ggr på 8000 mil […]

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]