- sön 22 nov 2009, 23:01
Det som inte dödar härdar säger man. Och visst är det så. Historier berättas om hur kineserna utsatte sina nyfödda för smittkoppor, för att de som överlevde skulle få ett livslångt skydd.
Miljoner människor dör under några århundraden. Sen kommer den där avgörande upptäckten med kokoppor som la grunden för vaccineringen och resten är, som man säger, historia. Idag finns inte smittkoppor kvar i världen.
Nu är inte svininfluensan ens i närheten av lika farligt som smittkoppor. Det som de flesta läkare dock är överens om är att det är bättre att vara frisk än att vara sjuk. Låt mig ge några exempel:
-En influensa för en fullt frisk person sliter på kroppen, hur mycket är svårt att säga men, det kostar kroppen betydligt mer än att vara frisk. Sen hur mycket det kapar i slutändan är svårt att säga. Jag själv, fullt frisk, i bra form(om jag får säga det själv) åkte på en influensa i början på hösten. Jag vet inte om det var svininfluensa, men jag var sängliggandes i åtta dagar, efter tre veckor var jag fortfarande så matt att jag tyckte det var jobbigt att gå i trappor. Efter fem veckor var jag återställd. Jag hade gärna sluppit detta.
-Ett utbrott av influensa kan framkalla en sjukdom som ligger och lurar. Sjukdomen(säg t. ex MS) skulle personen med all sannolikhet få ändå, men kanske först långt senare.
-Hur vet du inte tillhör en riskgrupp? Du kanske har t. ex en hjärt/kärlsjukdom som inte visat sig ännu.
Jaha, men vaccinet är ju helt otestat och fullkomligt livsfarligt(Säger man i samma andetag som drar i sig röken från sin cigg...).
Nja, det där är inte riktigt sant. Låt mig citera professor Jan Liliemark, Läkemedelsverket.
– "12 000 patienter testade prototypvaccinet. Och ytterligare några tusen testade det nya vaccinet, som inte ens krävde kliniska tester. Få läkemedel har testats på så många innan godkännande. Man har haft vaccin mot influensa i flera decennier så man vet väl vilka långsiktiga effekter det har."
på detta så har det ju tillkommit några miljoner som har tagit vaccinet.
Som sammanfattning skulle jag vilja säga:
Förmodligen kommer det inte att dö speciellt många men, eftersom människor(både sjuka och friska) kommer att dö så väljer jag att vaccinera mig. Varför? Jo, för jag vill helt enkelt inte dö. Jag vill framförallt inte att någon i min familj dör heller. Men hur stor är risken då? Förmodligen jävligt liten, men kan jag på minsta sätt minska risken att dö så kommer jag att göra det.
mrE, Volvo 940S B230FK, MY1997