Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Har du vaccinerat dig mot svninfluensan

Ja
18
32%
Nej, men jag ska göra det
16
29%
Nej, jag tänker inte heller göra det
22
39%
Men alltså, du presenterar en massa fakta, fine!
Men du spyr galla över en rad i mitt inlägg som visar sig vara en citering från socialstyrelsen= FAKTA, jag får fan inte det att gå ihop.

Hur tänker du?

Lustigt att du bara svara på dom 2 sista raderna jag skrev i mitt inlägg lite längre upp
Vaccinerad i mitt vårdyrke (frivilligt) för att inte insjukna och smitta andra lättare.Denna nya influensa stam som de flesta saknar immunitet mot eftersom den är rent ny för människor påstås ju komma tillbaka nästa år i en muterad form och då har man ju redan ett visst skydd istället för att stanna hemma sjuk med feber både i år och kanske nästa år.Än så länge har denna nya influensa varit mildare än tidigare versioner men drabbar folk med grundsjukdomar lättare där jag varit och studerat en hjärtsjuk individ på en avdelning som kämpat hårt mot denna nya influensa (får inte skriva var och när) naturligtvis men med sunt förnuft för annars fullt friska människor tillsammans med en vettig hygien finns ännu ingen större anledning till panik som media i viss mån varit bra på att stressa upp hos folk.Vaccinet är dessutom testa på ett antal tusen människor med mindre olika biverkningar hos en mycket liten grupp bland denna testgrupp som alltid dyker upp vid samband med massvaccinationer.Ännu är det ingen som släppt något vaccin i världen som var tänkt att ta livet av folk istället för att rädda människor.Panik går ibland före logik. :D
Senast redigerad av 4 RoadRunner1, redigerad totalt 0 gång.
jojjevg skrev:Jag tar ingen vaccin pga. att dem har inte haft tid och testa det klinisk på människor på ett års tid.
Jag tar det gärna nästa år om resultat blir possitivt till mer än 95%.
Du har ju fördel när du kan köra ifrån denna influensa med din Turbo.Har det blivit någon bankörning !?.
Ha det gott. :D
Det som inte dödar härdar säger man. Och visst är det så. Historier berättas om hur kineserna utsatte sina nyfödda för smittkoppor, för att de som överlevde skulle få ett livslångt skydd.
Miljoner människor dör under några århundraden. Sen kommer den där avgörande upptäckten med kokoppor som la grunden för vaccineringen och resten är, som man säger, historia. Idag finns inte smittkoppor kvar i världen.
Nu är inte svininfluensan ens i närheten av lika farligt som smittkoppor. Det som de flesta läkare dock är överens om är att det är bättre att vara frisk än att vara sjuk. Låt mig ge några exempel:
-En influensa för en fullt frisk person sliter på kroppen, hur mycket är svårt att säga men, det kostar kroppen betydligt mer än att vara frisk. Sen hur mycket det kapar i slutändan är svårt att säga. Jag själv, fullt frisk, i bra form(om jag får säga det själv) åkte på en influensa i början på hösten. Jag vet inte om det var svininfluensa, men jag var sängliggandes i åtta dagar, efter tre veckor var jag fortfarande så matt att jag tyckte det var jobbigt att gå i trappor. Efter fem veckor var jag återställd. Jag hade gärna sluppit detta.
-Ett utbrott av influensa kan framkalla en sjukdom som ligger och lurar. Sjukdomen(säg t. ex MS) skulle personen med all sannolikhet få ändå, men kanske först långt senare.
-Hur vet du inte tillhör en riskgrupp? Du kanske har t. ex en hjärt/kärlsjukdom som inte visat sig ännu.

Jaha, men vaccinet är ju helt otestat och fullkomligt livsfarligt(Säger man i samma andetag som drar i sig röken från sin cigg...).
Nja, det där är inte riktigt sant. Låt mig citera professor Jan Liliemark, Läkemedelsverket.
– "12 000 patienter testade prototypvaccinet. Och ytterligare några tusen testade det nya vaccinet, som inte ens krävde kliniska tester. Få läkemedel har testats på så många innan godkännande. Man har haft vaccin mot influensa i flera decennier så man vet väl vilka långsiktiga effekter det har."

på detta så har det ju tillkommit några miljoner som har tagit vaccinet.

Som sammanfattning skulle jag vilja säga:
Förmodligen kommer det inte att dö speciellt många men, eftersom människor(både sjuka och friska) kommer att dö så väljer jag att vaccinera mig. Varför? Jo, för jag vill helt enkelt inte dö. Jag vill framförallt inte att någon i min familj dör heller. Men hur stor är risken då? Förmodligen jävligt liten, men kan jag på minsta sätt minska risken att dö så kommer jag att göra det.
Jag har vaccinerat mig. Från att jag ställde mig i kön tog det 5 minuter, sen väntade jag kvar i 20 min. Idag är jag lite öm precis där jag fick sprutan, annars märker jag inget alls!

Som jag har skrivit innan, för min egen del bryr jag mig inte så mycket om vaccinet. Men för nära och kära i riskgrupper (som inte kan ta vaccinet själv)! Risken att dom ska få influensan har minskat och det är viktigt för mig.
Fint där XC90 o Kalle! Att ta ansvar för andras hälsa är att visa omtanke!

Hörde på P4 om den nya, muterade, stammen av svininfluensan som nu så sakteliga tränger sig på. Enligt smittskyddsläkaren som intervjuades så berodde mutationen på att en stor del av befolkningen (i Europa) inte vill vaccinera sig. Då finns många "värdar" för viruset att kunna mutera på/genom. Om merparten vaccinerar sig så finns inte tillräckligt mycket "värdar" för viruset och mutation sker således inte = viruset självdör, pandemin ebbar ut.

Något att tänka på för den/de som på allvar tror att vaccin är djävulens påfund, eller i vart fall läkemedelbolagens påfund för att tjäna pengar! För inte kan väl forskning inom medicinen vara av godo?!? :roll: ;-//

p.s. i radion talades det om att bland fransoserna så ville bara 20% vaccinera sig. Bland italienarna var siffran 35%. Dessa länder togs upp som skräckexempel antar jag. Skulle vara intressant att veta hur siffran ser ut för oss i Svea. d.s.

/M10
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
Inrapporterade biverkningar

 Influensaliknande symtom

 Allergiska reaktioner

 Andnöd

 Feber

 Huvudvärk

 Domningar (- Har jag haft)

 Allvarlig allergisk chock

 Nässelutslag

 Hudsvullnader

 Dödsfall

 Yrsel

 Illamående

 Buksmärtor

 Hudförändringar

 Värmesvallningar

 Lokal reaktion

 Smärta

 Temperaturstegring

 Frossa (- Har jag haft)

 Högt blodtryck

 Hjärtklappning

 Kräkningar

 Smakförändringar

 Ansiktsförlamning

 Ledsmärta

 Hjärtstillestånd

 Bensmärta

 Bröstsmärtor

 Stroke

 Diarré

 Röda komplexa hudutslag

 Epilepsianfall

 Blåmärken

 Heshet

 Hosta (- Har jag haft, men kan även bero på något annat)

 Hudutslag

 Lågt blodsocker

 Klåda

 Medvetslöshet

 Lymfkörtelsvullnad

 Migrän

 Muskelsvaghet (- Har jag haft)

 Muskelvärk (- Har jag haft)

 Lunginflammation

 Psykisk påverkan

 Känslorubbningar

 Svimningstendens

 Svullnad i munhåla och svalg

 Synrubbningar

 Tungsvullnad

 Värk

 Ögonirritation
--------------------
Det finns en del biverkningar ser vi. Tycker jag har klarat mig undan med lindriga biverkningar, känner de som haft det värre.

/Kalle
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart