Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Huvudanledningen till Euron är knappast vilka sedlar du har i plånboken. Euron skyddar mot svängningar i valutakursen på ett sätt som en svensk riksbank aldrig kan göra. Hur mycket man än försöker höja sin styrränta...
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Huvudanledningen till Euron är knappast vilka sedlar du har i plånboken. Euron skyddar mot svängningar i valutakursen på ett sätt som en svensk riksbank aldrig kan göra. Hur mycket man än försöker höja sin styrränta...
Huvudanledningen till euron hittar du redan vid andra världskriget där tyskland skulle *ena europa* som tredje riket och införa en ny valuta som var densamma i alla länder..
Då handlade inte om svängningar utan om att ha en enkel valuta som fungerar i alla länderna så att ingen behövde ha besväret att växla. Nu blev det ju som tur är inte så som vägen pekade just då.

IDAG är det en annan femma.. IDag handlas det på ett sätt med valutor och löften som det aldrig gjorts förut i människans historia.
av erc
camaro69 skrev: Kommer ihåg när dollarn stod i 4,05 kr. Det är några år sedan, men då fick man något för svenska kronan när man växlade.
Ja, det måste vara några år sedan. Riksbankens historik sträcker sig tillbaka till 1993, och lägstanivå är strax under 6 kronor för en dollar - i somras.

4,05? När i hela friden var det? Trettiotalet?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
erc skrev:
camaro69 skrev: Kommer ihåg när dollarn stod i 4,05 kr. Det är några år sedan, men då fick man något för svenska kronan när man växlade.
Ja, det måste vara några år sedan. Riksbankens historik sträcker sig tillbaka till 1993, och lägstanivå är strax under 6 kronor för en dollar - i somras.

D-mark?
Användarvisningsbild
av Funk
erc skrev:

Det kan ha varit i mitten 70-talet, jag har för mig att jag köpte en 1-dollarsedel på Torslanda flygplats när jag var liten för 4,50:- , och flygplatsen lades ned 1977...

/Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
erc skrev:

1918, på våren. :lol:
Användarvisningsbild
av Funk
camaro69 skrev:
erc skrev:

1918, på våren. :lol:
Imponerande att du kommer ihåg det ....och att du trots dina nära hundra år (vilket det borde bli..) hänger på ett forum på nätet :lol:

/Thomas
av Cicaro
Tomas88 skrev: Tyvärr så är det nog ganska många som inte bryr sig om att sätta sig in i frågan.
Så sant, jag behövde inte rösta då valet var så sent det gick utan att jag hunnit få rösträtt, tyvärr eftersom jag är kluven ja/nejsägare för det finns aspekter som lutar åt båda hållen och jag hade nog behövt ägna bra många timmar åt att sätta mig in i ämnet vilket jag kommer göra om det blir en ny folkomröstning. MEN det jag tänkte komma till är att jag tror att folkomröstningen för gemene man kom att handla om något annat än ja eller nej till EURO utan snarare att många var(och är) väldigt trötta på EU och därmed la rösten nej till EURO bara för att man egentligen ångrade att sverige gått med i EU och egentligen kom helt från sakfrågan. Men det kanske bara var jag som uppfattade dom åsikterna bland folk?

Sen är det lite konstigt att man valde att ha folkomröstning om EURO iom. att Sverige i samband med EU inträdet skrev under på att man skulle gå med i valutasamarbetet och grunden i all Svensk rätt lyder: Pacta sun servanda; "avtal ska hållas". Egentligen kan alltså omröstningen bara handla om hur länge vi ska skjuta upp att gå med...
Användarvisningsbild
av volvo_c70
Ja till euron om den står i 8.80 kr. Det var det värde den skulle ha när det var aktuellt senast. Om vi går över nu så blir våra pengar värda mindre. Ett litet räkneexempel. Om du har ex.vis 1000.000 kr så blir de värda c:a 825.000 kr idag. Alltså en förlust på 175.000 kr som du blir "fattigare" över en natt. Ska vi övergå till euron ska den stå i 8.80 kr eller lägre och inget annat .
Användarvisningsbild
av Funk
volvo_c70 skrev:Ja till euron om den står i 8.80 kr. Det var det värde den skulle ha när det var aktuellt senast. Om vi går över nu så blir våra pengar värda mindre. Ett litet räkneexempel. Om du har ex.vis 1000.000 kr så blir de värda c:a 825.000 kr idag. Alltså en förlust på 175.000 kr som du blir "fattigare" över en natt. Ska vi övergå till euron ska den stå i 8.80 kr eller lägre och inget annat .
Vår krona är värd mindre relativt Euron (och de flesta andra valutor som finns..)nu eftersom vi envist behållt den. Vi har en egen flytande (eller rättare sagt sjunkande) valuta på grund just av valresultatet så det är som det är på den punkten...

/Thomas

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]