Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Claes74 skrev:Var just och tankade bilen på Röde påle i jönköping (Hydro) och de har fått dit ny kortautomater, grejen med dessa var att när du satt in kortet så fick du välja ett maxbelopp som pumpen kunde hålla på ditt konto. nu kan jag tanka fullt igen.
dessa automater kommer nu att hålla det belopp som jag angav som maxbelopp tills det verkliga beloppet dras från kontot. grejen är ju då att pumpen får ett belopp att kolla mot banken så om du har 50 på kontot så säger pumpen nej om du väljer 200 som maxgräns.

Kanon heja hydro.
Cool! Kanske når oss i övriga landet också då, inom 10 år eller så :-)

Men kul att de funderat ut en lösning då och att den tydligen redan börjat implementeras
Brainded skrev:I fredags blev jag glad!
Tankade på en av mackarna som har 800kr i limit.
Fick i 72l och sen var tanken full utan att jag kommit upp i 800kr. Bensinpriset börjar snart bli behagligt :)
Härligt att höra! Själv tankar man ju dock diesel, så det blir fortfarande till att pynta upp cirka 892 kr för samma mängd bränsle (12:39 kr/liter). Men med lite flax hittar man även dieseltankar under 12 kronor nu har jag sett...gäller att hålla ögonen öppna. Skiljer ofta över en krona mellan olika städer.
halmstaden skrev:Här i Uppsala kostar bensinen 10:60 och dieseln 10:99 :D :D
Får man fråga var du bor, Barkbiten, med ett dieselpris på 12:39?
Högst priser i landet enligt Bensinpriser.se är:
Bensin: 12:84 Strängnäs
Diesel: 12:51 Lysekil

/merzo

Ja, det ante mig väl att jag skulle hamna på det dyraste stället i Sverige precis lagom till soppa torsken!

Hade under hela resan sett fram mot att tanka upp fulltank, räknade ut att jag skulle spara ca 140-150 krnonor mot förra takningen...åker in på första stationen, 12:36. Nej fy fn...åker vidare...12:35....åker vidare igen, denna gång en obemannad station, 12:39 dubbelsuck! Bara att hosta upp och tanka och se hur minst 1 godare dagens rätt försvann upp i rök.

Tankade i Lysekil. Ser att staden är med på listan över de dyraste i Sverige! Fn...nu blev jag ändå argare. I min enfald hade jag tills nu inbillat mig att det säkert var samma pris på övriga också, bara att jag haft lite flyt när jag fick syn på macken som tog 11:30 per liter tidigare under resan.

Varför skiljer det sig så mycket? Dessutom läste jag i tidningen samma dag att rekommenderat pris för dieseln nu var 12:19 kronor...galningarna hade ju till och med satt högre än riktpris!
Ledsen om jag förstörde din dag :shock:
Vad man dock kan vara skadeglad åt är att miljökramarna som kör på E85 nu har en högre bränslekostnad per mil än vi fossila grabbar (även om du ju kör diesel, jag vet)

Du kan ju faktiskt skryta om att ha tankat på det dyraste stället i Sverige, lite "kul", om än inte så ekonomiskt...
Du får köra desto snålare närmaste veckorna :wink:
halmstaden skrev:Ledsen om jag förstörde din dag :shock:
Vad man dock kan vara skadeglad åt är att miljökramarna som kör på E85 nu har en högre bränslekostnad per mil än vi fossila grabbar (även om du ju kör diesel, jag vet)

Du kan ju faktiskt skryta om att ha tankat på det dyraste stället i Sverige, lite "kul", om än inte så ekonomiskt...
Du får köra desto snålare närmaste veckorna :wink:

hehe..tack för uppmuntran. Jo, jag såg också att etanolen nu är dyrare än bensinen. Men handen på hjärtat, någon som är förvånad? När dieseln var som billigast ville politikerna att vi skulle tanka mer diesel..det var bättre för miljön, man talade om att sänka skatten på diesel (men inte på bensin) och man införde även ett sk partikelfilteravdrag på ca 6000 kr (tror jag det var). Detta i kombination med att dieselbilarna blev allt bättre gjorde att efterfrågan steg rejält. Och då steg även dieselpriserna. Plötsligt vard de uppe i samma nivå som bensinen, och vips så hade dieseln även passerat bensinen i kostnadsläge. Och vips igen så var partikelfilterrabatten borttagen. Och så var det plötsligt dyrare att köra på diesel än på bensin. Då började miljövännerna tjata om att tanka etanol istället. Det är billigt! Regeringen införde lagar som tvingade mackägare med omsättning över miljonen att köpa etanoltankar och gräva ner i marken. En investering på runda 500.000 kr och omöjlig att räkna hem. Men det var ju lag, så mackägarna tvingades att ta sina sista pengar, köpa tanken och därmed kunna driva macken vidare....men hade de inte råd, så fick de istället lägga ner macken. Och därav den stora mackdöden senaste åren i Sverige.

Men de stora tillverkarna fortsatte att satsa på etanol, och med ökade antal mackar med möjlighet att tanka etanol, så steg efterfrågan ytterligare. Dessutom var ju etanol mycket billigare än både diesel och bensin.

Men vips...så gick etanolen om det fossila bränslet i kostnad. Och vips ännu en gång så beslutade regeringen om att återkalla miljöbilsrabatterna tidigare än planerat...

Nej, gott folk, jag har sagt det förr och jag säger det igen; there is no such thing as a free lunch.

Det enda man kan göra är att se till att tjäna så in i hvte med pengar att man inte berörs av dessa åtgärder, eller på allvar se över sin bilåkning, bränslekonsumtion samt val av motor/bilmärke.
Nu ligger BF95 på 10:36 kr/lit. här hemma! Snacka om radikal skillnad på bara några månader... I sommras blev man ruinerad av mycket semesteråkande. Nu kan man ta sig en extratur utan att beröras nämnvärt! :)

Men de radikalt varierande bränslepriserna är ju också oroande, vart kommer det sluta? Först ett uppskjut som inte liknade något, och nu tillbaks på en human nivå igen :roll:
metalHJ skrev:Nu ligger BF95 på 10:36 kr/lit. här hemma! Snacka om radikal skillnad på bara några månader... I sommras blev man ruinerad av mycket semesteråkande. Nu kan man ta sig en extratur utan att beröras nämnvärt! :)

Men de radikalt varierande bränslepriserna är ju också oroande, vart kommer det sluta? Först ett uppskjut som inte liknade något, och nu tillbaks på en human nivå igen :roll:
Det är efterfrågan och oljan som rasar.... terrorattackerna mot USA 11 sept samt den kraftiga miljömedvetenhetsvågen i kombination med global finanskris gör att allt fler håller igen på utgifterna eftersom osäkerheten inför nästa år känns stor. Man kan spekulera i om det är botten vi ser nu, eller om det kommer att fortsätta. Vi vet tex att förmodligen halva oljetillgången är slut inom 8 år, och frågan är om man hinner konvertera till andra substitut för oljan innan dess. Kanske inte riktigt hör till den här tråden, men personligen tror jag att det är väldigt få som överhuvudtaget förstått att det är lågkonjunktur ännu. De allra flesta har inte märkt av det personligen, utan bara sett och hört om det i tidningar och media. Man kan spekulera i att när (om) det når oss i verkligheten så blir effekten ännu tydligare och en ytterligare fortsatt nedgång är då att vänta. En sak är dock hyfsat säker, och det är att när tiderna vänder uppåt igen kommer efterfrågan på olja att öka igen, och det rejält mycket. Tror vi kommer att få vänja oss vid bilar som drar mindre soppa än tidigare för att kompensera ökningen. Intressant också att ett solenergibolag just nu lagt bud på Opel. Man vill konstruera en ny typ av bil som världen aldrig tidigare skådat....i dagsläget är det dock många analytiker som avfärdar detta som endast en "marknadsföringsgrej". Men vi får väl se...efterfrågan finns, och många jobbar nu febrilt med att presentera nya revolutionerande lösningar som ska göra att vi slipper vara beroende av fossilt bränsle länge till.
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]