Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
av matzen10
Någon här som har en Philips med Ambilight? Har bara tittat som hastigast på en sån men det verkar superskönt att ha bakgrundsljus..! Som på den här bilden: http://www.consumer.philips.com/consume ... _CONSUMER/.
Undrar varför ingen annan tillverkare har tagit efter den ide´n? Patent kanske?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Bosa
Kan tänka mig att ambilight är patentskyddat och därför är det ingen annan som har det, stog något om det på Prylportalen förut iaf men å andra sidan så brukar ju infon som Prylportalen skriver vara av varierande korrekthet. :)

Läser man runt lite så är det som vanligt två läger, de som anser att ambilight är jordens undergång och de som tycker att det är ett steg mot paradiset. Har själv inte fått nån riktigt bra uppfattning om ambilight, effekten av det syns ju otroligt dåligt i de flesta butiker. Tror dock det kan vara ett trevligt tillskott, försök hitta en butik som har ett eget demorum som är mörklagt.

Själv stog jag och valde mellan Sharp LCD och Pioneer Plasma och där var valet allt utom svårt, släpningar och hack på Sharparna som inte fanns på plasman samt bättre färger på plasman. Var Eurosport HD och Discovery HD som demades.
av Wiberg
Pachipachihand skrev:LG har väldigt bra skärmar till låg (budget) pris. Att göra som Bosa och gå lös på en Pioneer,ja då har man det absolut bästa (men några extra tusenlappar fattigare).
Tips: Sök på Prisjakt.se väldigt bra sida med recenssioner omdömmen och bästa priser.
jag köpte en panasonic och det kan jag rekomendera till ett humant pris! pioneer är klart bäst, men panasonic kommer på en klar andraplats i mina ögon
Användarvisningsbild
av drawman
Hej! Har jobbat på Expert så kan en hel del om TV. Th42px70 är en GAMMAL modell! Nya heter th42px80 el 81 beroende på mpeg4 dekoder. Men den börjar bli gammal, säljs för 7999.- Så en gammal modell för 11999 är SVIN DYRT! Pioneer gjorde världens bästa tv. Men har nu lagt ner produktionen. Panasonic är grymt bra! Rekommenderas (pioneer använder panasonic panel, men har en egen bild motor)
av Wiberg
drawman skrev:Hej! Har jobbat på Expert så kan en hel del om TV. Th42px70 är en GAMMAL modell! Nya heter th42px80 el 81 beroende på mpeg4 dekoder. Men den börjar bli gammal, säljs för 7999.- Så en gammal modell för 11999 är SVIN DYRT! Pioneer gjorde världens bästa tv. Men har nu lagt ner produktionen. Panasonic är grymt bra! Rekommenderas (pioneer använder panasonic panel, men har en egen bild motor)
jag har pz70 å är grymt nöjd med bluray filmerna på den:) väldigt naturliga färger i plasma! (inte i samsung dock)
av matzen10
Samsung LE40B657
Bild

Blu-ray Samsung BD-P1600
Bild

Dessa två inhandlades 23/12 efter lång tids väntan & trängtan..!
Har sneglat på 6-serien LCD bra länge nu och priset har sjunkit en del sedan (sverige)lanseringen 1/3, därtill kunde jag utan vidare ansträngning nå ett bottenpris direkt av säljaren i affären. Total skillnad jämfört med lanseringen för drygt 9 månader sedan: -43%. Plus en bra HDMI-kabel som skulle kostat 499:-.
Så varför Samsung och just 6-serien?
Samsung är ett väletablerat märke med bra kvalitet och det bäst säljande märket av plattv i Sverige. Bra med pixelgaranti (2 år) vilket man var först med att erbjuda konsumenterna redan under 2008 = Samsung vet att panelen är välskruvad och ofta felfri.
Att det blev just 6-serien beror på att jag tycker man får mest för pengarna där! Allra helst på 657:an som har en hel del funktioner som annars varit förbehållet storebröderna i 7 & 8-serien.
LED var aldrig riktigt på tapeten eftersom prisskillnaden för motsvarande är +4000:- samt att LED-tekniken inte har nått sin fulla potential ännu.
6-serien har dessutom varit i topp när det gäller tester som tidningar gjort både i Sverige och i England. Har även varit inne på Minhembio-forum med jämna mellanrum och följt de som haft den här modellen sedan den kom ut (och även föregångaren) så det känns verkligen som ett klockrent och klippstabilt köp.
Tv:n ska kalibreras med antingen The Calibrator eller DVE för att få mest korrekt bild i grundutförandet. Skivorna kostar ca: 300:- styck. Alternativet att ta hem en proffskalibrerare och betala ca: 3000:- känns inte lockande i juletider även om resultatet blir oslagbart. Jag nöjer mig med näst bäst ;-). Jag litar inte riktigt på att ställa in tv:n efter egna ögon heller; då tror jag man kommer ganska långt ifrån att utnyttja full potential på tv:n. Och ska en tv kosta såpass mycket vill jag ha ut det visuellt med!

Tv Fakta:
*B657 = B står för att det är en panel som utvecklats/tillverkats under 2009. (hade det stått A hade den varit utvecklad/tillverkad 2008)
*MPEG-4 färdig (nästa generation av högupplösta utsändningar)
*Inbyggd digitaltvmottagare
*USB-ingång (kan alltså spela upp film/musik från en USB-sticka eller en extern HD)
*DLNA (kan kommunicera med andra produkter trådlöst)
*Internet@tv (man kan surfa på Youtube, få senaste sport/nyheter/väder direkt i tv:n. Nya widgets kommer hela tiden..)
*Content Library (kör ett bildspel, ladda recept, kör ett fitnessprogram eller spela ett spel. Nya funktioner tillkommer ständigt)

Blu-ray spelaren har jag ingen egentlig koll på men vet att den:
*Är klar för BD-Live (kan koppla upp sig på internet och få tillgång till interaktiva tjänster & t.ex. nedladdning)
*Stöder de flesta högupplösta ljudformaten
*Klarar att skala upp en vanlig DVD-signal till 1080p, på rätt sätt, och ger därmed mkt bra detaljåtergivning även vid vanlig DVD-visning

Om intresse finns så kan jag uppdatera tråden allteftersom tiden går. Har dock inte tid att installera tv:n förrens framåt trettonhelgen då nya bokhyllan ska skruvas upp först.

Däremot skulle jag tacksamt ta emot tips på högtalarsystem, 5.1!
Står som nästa punkt på inköpslistan. Ska vara okomplicerat och ge ett ordinärt ljud; jag är inget freak när det gäller ljud men skulle säkert uppskatta surroundet. Prisvärde får vara ledordet så ös på med recensioner om det du/ni har ståendes därhemma eller det du/ni har tänkt införskaffa!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har varit med en kompis nyligen och tittat på grejor, så här är mina rekomendationer på små 5.1 system:

Elac Starlet : ca. 7000:-
Focal Sib&Cub : ca.9500:-
Canton Movie CD150 : ca. 9000:-
Mirage Nanosat : ca. 8000:-

Vi åkte runt och lyssnade rejält på alla dessa och dom lät alla riktigt bra.. till film så fungerade dom allihop strålande med tanke på de relativt låga priserna (mitt eget system är minst 3 gånger så dyrt). Det som jag tyckte lät bäst även på musik var faktiskt det billiga Elacsystemet, och jag kan rekomendera ett sådant om man vill ha ett litet smidigt system.
För kompisen slutade det med en resa till Fyndbörsen och ett inköp av ett system XTZ (6.1) i lösa delar för ca. 10000:- som spelar skjortan av alla dessa ovan.... nackdelen skulle väl vara att det är betydligt större grejor och att det inte är speciellt placeringsvänligt.

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)