Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Den nya Superben är ju snyggare än alla Volvos modeller tillsammans. Och förmodligen minst lika bra.
av Schmoyoho
Bra upplevelser, "annan filosofi". "Vissa saker är bra, andra är mindre bra". 100-poängsfrågan är väl då om du tror det är en bil som du kommer känna en likadan separationsångest över, den dagen ni skiljs åt? Edit igen: samma sak som du skriver ovan: snyggare och säkert lika bra, men är den lika älskvärd (eller vad man nu ska kalla det, det är ju som ett litet speciellt förhållande, människa till sin bil :oops: )

Vet inte varför men just den där trotjänarkänslan har jag bara fått med volvos. Kan utan tvekan tycka att Volvos bilar har massor av tillkortakommanden osv men samtidigt är det i princip den enda bilen som gett den känslan. Vet inte om det är det mjuka och gungiga eller om det är något annat...

Edit: till exempel min stundtals småstruliga 240 kunde jag aldrig vara arg på mer än korta stunder, för det var ju trots allt mitt fel som inte gett bilen den kärlek och det underhåll den behövde :D
av llesrof
I Sverige uppfostras man ju med att en Volvo är en gammal trotjänare. Det var alltid någon i bekantskapskretsen som hade något gammalt ök till Volvo som vägrade ge upp. Dessutom var ju ägarna till dessa Volvos notoriskt misstänksamma mot allt annat och skulle ju knappast erkänt att något annat märke skulle kunna vart bättre än Volvon ens på något område.

Jag satt bättre i Volvon och den var lättare att lasta eftersom bakluckan var helt rak. Sedan gillar jag nog en gammal hederlig automatlåda med momentomvandlare bättre än DSG-låda. Det blir gärna lite ryckigt i låga hastigheter med DSG. När jag väl kommit upp i fart gör den däremot ett mycket bra jobb och växlar i princip helt omärkligt. Det är rätt mycket elektronik i den. Rena rama tivolit faktiskt. Hur det fungerar efter några år återstår att se. Jag hade känt samma osäkerhet inför en nyare Volvo också.

Den går snålt. Fulley säger att jag kör på 0,65 l/mil och det är rätt hyggligt för en så stor bil med fyrhjulsdrift. Den ligger bra på vägen och är betydligt spänstigare än Volvon. Baksätet, där jag aldrig sitter, är gigantiskt. Motorn är av brukskaraktär och drar rätt bra men någon raket är den inte. Men det räcker. Inredningen står inte Volvo långt efter, inte nyare volvomodeller i alla fall.
Användarvisningsbild
av P210
llesrof skrev:...vissa saker är sämre, men andra saker är minst lika bra eller bättre. ...
Så är det väl alltid, och det märkliga är att man alltid utvecklar en relation till det märke man kör (även om Volvo alltid ligger en närmast hjärtat :-DD :P ), och efter ett och ett halvt år i en stor, fullutrustad, komfortabel och supertyst Peugeot 508SW (tjänstebil) tyckte jag till en början att V50:n var ett nedköp(!)
Och visst var den det på vissa punkter, gammal konstruktion som den är, grova matrixdisplayer istället för högupplösta LCD:er i färg, knaper ljudisolering i jämförelsen med Peggan, men nu två år senare vill jag inte byta ut D5:an som jag tyckte lät som en traktormotor i början mod 2.0dieseln, eller storleken/chassieegenskaper etc, men till sak, det jag ville komma till var att vad man än hamnar i vet man att en den del saker blir bättre andra sämre och man lär sig leva med det...

Men jag ville ha en Volvo igen (de var för dyra att ha som tjänstebilar...) då det blev dags att skaffa privat bil igen, frånsett min Hot Rod på duettram har jag inte haft en Volvo sedan min 240GLT..
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har ju tillbringat mer än halva mitt yrkesverksamma liv i en Volvo. Den andra tiden har jag tillbringat i andra bilar. Jag anser nog att jag är en "Volvomänniska" Jag hade ju både Mercedes och Audi som var ganska bra de också, men de enda bilar som jag trivdes bra i, förutom Volvo, var de två Chevrolet som jag hade i taxiåkeriet i slutet av 70 och början på 80-talet. Men där "skattade" ju sossarna bort möjligheten att fortsätta köra amerikanskt genom att ta bort miljösubventionen på LPG. När jag pensionerade mig, och flyttade från storstaden, gjorde jag ett tappert försök att åka något annat än Volvo. Så jag sålde de två sista (trodde jag) Volvo och köpte en Renault Mégane som pensionärsbil. Det var inget direkt fel på den, men nä det var inget för mig. Jag satt halvrisigt efter c:a en timme, och jag hade ont i ryggen efter en resa på två. Då mindes jag mina tolvtimmarspass i Volvo, då jag inte hade något besvär i ryggen alls. Så efter tre år såldes Renaulten till fördel för en Volvo igen. Att det sedan blivit ytterligare en, den nuvarande, stärker min uppfattning om att en Volvo med skinnklädsel är min bil.
Användarvisningsbild
av taxi
Kul att fler upptäckt volvos stolar och sittkomfort! Fast det är ju lite på gott och ont: jag hade heller inga problem att sitta och köra ett 12-timmarspass i en Volvo, det var inte lika roligt i mercedes eller opel. Men i de senare fallen fick man en påminnelse om att det var dags att gå ut och sträcka på sig :D
Användarvisningsbild
av crumpets
llesrof skrev:Den nya Superben är ju snyggare än alla Volvos modeller tillsammans. Och förmodligen minst lika bra.
:lol: Helt seriöst. Nej, inte en chans. Man får vad man betalar för och det är en betydligt billigare bil.
Denna inställningen infinner sig ofta hos Skodaägare som blir hemmablinda efter ett tag men man lurar bara sig själv. Det är förmodligen den bästa bilen i sin prisklass men det stannar där.
av Lövet
Om du nyktert listar upp fördelarna med en V70/XC70, vad kommer du fram till då? Undvik subjektiva delar som "design" och liknande. När jag själv gör en jämförelse

Motor - Skodan lika bra
Växellåda - Skodan bättre
Ljudisolering - Volvon bättre
Fjädringskomfort - Volvon bättre
Sittkomfort - Volvon bättre

Men är det värt 100.000 extra vid nyköpet?
Användarvisningsbild
av svergie2
Lövet skrev:Om du nyktert listar upp fördelarna med en V70/XC70, vad kommer du fram till då? Undvik subjektiva delar som "design" och liknande. När jag själv gör en jämförelse

Motor - Skodan lika bra

Aktiv och passiv säkerhet? Andrahandsvärde? "Finesser" som gör så mycket för känslan i en bil? Ljudanläggning? Osv osv
av Lövet
svergie2 skrev:
Lövet skrev:Om du nyktert listar upp fördelarna med en V70/XC70, vad kommer du fram till då? Undvik subjektiva delar som "design" och liknande. När jag själv gör en jämförelse

Motor - Skodan lika bra

Aktiv och passiv säkerhet? Andrahandsvärde? "Finesser" som gör så mycket för känslan i en bil? Ljudanläggning? Osv osv
Tveksamt att detta är självskrivet att Volvon är bättre på. Passiv säkerhet delvis kanske. Aktiv är jag tveksam till. Finesser finns inte fler på Volvon. Ljudanläggningen är inte bättre. Andrahandsvärdet är sannolikt starkare i procent men i kronor tappar du mer.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]