Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Din text är obegriplig. Försök igen. VAD är det som är en straffavgift?
Det som har hänt är att avdragsrätten för fackavgift har slopats och det finns inget fel i det. Facket som är en politisk organisation ska inte ha avdragsrätt.
Avgiften till A-kassan har inte höjts med 300kr försök inte. Däremot har den säkerligen höjts från kanske 100kr till 300kr. Detta ska ställas mot en skattesänkning på cirka 1500kr. Jag vet vad jag väljer.
METALL INFORMATION
Utöver medlemsavgiften har den borgerliga regeringen beslutat att varje person som är medlem i a-kassan ska betala en arbetslöshetsavgift. Regeringen har också beslutat att arbetslöshetsavgiften ska stå i relation till arbetslösheten inom a-kassan. Hög arbetslöshet innebär högre arbetslöshetsavgift.
Huvudregeln är att medlem betalar procentavgiften samt ett krontalsbelopp som motsvarar arbetslöshetsavgiften. Lägsta medlemsavgift per månad i metall är 214 kronor i medlemsavgift(+ 300 kronor i arbetslöshetsavgift) och högsta medlemsavgift per månad är 535 kronor (+ 300 kronor i arbetslöshetsavgift).
På vissa arbetsplatser kan det tillkomma en klubb- eller försäkringsavgift.
SÅ ser en metallares månadsavgift ut. Är den höjd eller inte. Min a-kasseinbetalning ligger i min medlemsavgift, dom andra pengarna är en straffavgift..

Ta dina 1500 och börja plocka bort höjningarna du fick på alla saker. Se vad du får kvar i slutändan. Det är det du skryter om som är ändringen, det blev inte några 1500 kvar. Det andra är bara omsatta pengar, (du fick mer och du fick betala mer). Inget som stannar i din plånbok, inget du kan nyttja.
Användarvisningsbild
av bjompa
*pettson* skrev:Ta dina 1500 och börja plocka bort höjningarna du fick på alla saker. Se vad du får kvar i slutändan. Det är det du skryter om som är ändringen, det blev inte några 1500 kvar. Det andra är bara omsatta pengar, (du fick mer och du fick betala mer). Inget som stannar i din plånbok, inget du kan nyttja.

DA DAAAAAAH!! :-)-)
av Lövet
*pettson* skrev: Ta dina 1500 och börja plocka bort höjningarna du fick på alla saker. Se vad du får kvar i slutändan. Det är det du skryter om som är ändringen, det blev inte några 1500 kvar. Det andra är bara omsatta pengar, (du fick mer och du fick betala mer). Inget som stannar i din plånbok, inget du kan nyttja.
1500kr - 92kr = 1408kr mer i månaden efter att A-kassan är betald tack vare att vi haft en vettig regering.

Facket skinnar dig på pengar och bidrar inte med någonting. Gå ur det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Saxat från IF Metalls hemsida:

IF Metalls arbetslöshetskassa måste höja avgiften till 300 kronor from 1 maj, avgiften beräknas på antalet arbetslösa medlemmar.
Avgiften betalas in till regeringen varje månad och är 33% av utbetald arbetslöshetsersättning.

Detta betyder att avgiften fanns förut men har höjts. Men det märkliga är vad som står: "Avgiften betalas in till regeringen..." Det är med andra ord, enligt IF Metall; Reinfeldt och hans ministrar som tar hand om pengarna, inte statskassan. Det är konstigt att mer än 50% av svenska folket har missat det. Snacka om att facket är Socialdemokraternas förlängda arm.
av *pettson*
KKR skrev:Saxat från IF Metalls hemsida:

IF Metalls arbetslöshetskassa måste höja avgiften till 300 kronor from 1 maj, avgiften beräknas på antalet arbetslösa medlemmar.
Avgiften betalas in till regeringen varje månad och är 33% av utbetald arbetslöshetsersättning.

Detta betyder att avgiften fanns förut men har höjts. Men det märkliga är vad som står: "Avgiften betalas in till regeringen..." Det är med andra ord, enligt IF Metall; Reinfeldt och hans ministrar som tar hand om pengarna, inte statskassan. Det är konstigt att mer än 50% av svenska folket har missat det. Snacka om att facket är Socialdemokraternas förlängda arm.
Du har rätt, den existerade. Den döptes om ifrån förhöjd finansieringsavgift och började gälla 1:a juli 2008. Den förhöjda finansieringsavgiften infördes 1Januari 2007.
Och pengarna betalas in av alla kassor i relation till hur många som är arbetslösa. Avgiften varierar alltså dels mellan olika kassor och om arbetslösheten går upp eller ned. Även Alfakassan betalar denna avgift . Som sagt den existerade inte innan skiftet. Visst är det märkligt att 50% missat det..
av Lövet
Lars Ohly imponerar igen. Nu har han tydligen fått SMS 1989. Intressant nog kom inte SMS som funktion förrän 1992. Och definitivt inte i Tjeckoslovakien.
http://www.expressen.se/nyheter/val2010 ... ingen-igen
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Jag är bara fruktansvärt irriterad över den typen av ändringar som sen ses av dom som inte blir drabbade som positiva saker. Som sagt det gäller att se långt framåt och dom flesta verkar inte tro att man kan bli drabbad av olycka eller arbetslöshet.
Jodå, det är ju därför jag röstar så långt åt höger det bara går. Då får jag mest i plånboken och därmed störst möjlighet att ordna det bra inför livets alla eventualiteter.

Jag förstår inte varför politikerna ska sköta allas riskhantering, det blir uppenbarligen inte bra, det är ju du ett bevis på som inte står upp för något parti överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av DogWalker

Jag tycker inte facket varit ärliga i sin info till medlemmarna, i mitt fall transport.
Det kom en höjning på avgiften, och då lät informationen som så att regeringen hade höjt detta. Så långt allt riktigt, men senare så sänkte regeringen denna nya avgift. Men då var det transport själva som sänkt avgiften enligt informationen.
Om facket vore opolitiskt tror jag att vi medlemmar haft större nytta av facket.
av *pettson*
DogWalker skrev:

Jag tycker inte facket varit ärliga i sin info till medlemmarna, i mitt fall transport.
Det kom en höjning på avgiften, och då lät informationen som så att regeringen hade höjt detta. Så långt allt riktigt, men senare så sänkte regeringen denna nya avgift. Men då var det transport själva som sänkt avgiften enligt informationen.
Om facket vore opolitiskt tror jag att vi medlemmar haft större nytta av facket.
Ja det har du helt rätt i, dom ska vara opartiska gällande politik, jag håller med dej fullt ut och Metall har just slagit ett bottenrekord i mina ögon. Dom har just sänt mej ett sms med budskapet att rösta rödgrönt. Det kan nog bli aktuellt att gå ur metall snart. Jag har kontaktat metall gällande att jag fanimej inte skrivit min sms adress hos dom för att spamma min telefon med politiska budskap. Jag är med för andra saker än det politiska. :evil:
Användarvisningsbild
av nolimits
andreas_lofgren skrev:
*pettson* skrev: Ta dina 1500 och börja plocka bort höjningarna du fick på alla saker. Se vad du får kvar i slutändan. Det är det du skryter om som är ändringen, det blev inte några 1500 kvar. Det andra är bara omsatta pengar, (du fick mer och du fick betala mer). Inget som stannar i din plånbok, inget du kan nyttja.
1500kr - 92kr = 1408kr mer i månaden efter att A-kassan är betald tack vare att vi haft en vettig regering.

Facket skinnar dig på pengar och bidrar inte med någonting. Gå ur det.
Gå ur facket och en vettig regering, ha ha ... Så talar en riktig fiende till normal mänsklighet.De har pissat på sjuka och arbetslösa samt påtalat att några hundralappar mer i månaden för de som har arbete skapar fler arbeten samt har fräckheten att fylla på landet med ännu fler arbetssökande från utlandet när vi redan har en hög arbetslöshet redan i landet.Naturligtvis för att dumpa lönerna.Och dessa kallar sig för det nya arbetarepartiet ha ha ... De enda som jag kan tänka mig är värre än detta Alliansparti ifråga om omänsklighet är Nazisterna under Andra Världskriget och Socialdemokraterna.Snacka om galningar med ett ego långt över normalt räknesätt.Och de kommer förmodligen att styra Sverige under fyra år till.Stackars svenska arbetare som måste hålla dessa egoiströstare i hand ännu en valperiod.För jag fick några hundra mer i plånboken och då skiter jag i resten snacket.Nä, Moderater och Socialdemokrater är ta mig fan en väg till helvetet cementerad med goda avsikter ända fram till avgrunden. :D
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 49
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.