Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
StefanN skrev: ons 19 mar 2025, 09:41
lennarte skrev:Vi har ju timpris, men vad händer om vi går tillbaka till rörligt pris ??? Eller fast pris????
Har ingen betydelse vilket typ av avtal du har, toppar som toppar.
Har du rörligt pris bestäms ju priset månaden före, då kan dom väl inte plötsligt säga att du vissa timmar ska betala mer bara för att spotpriset är lågt.....
Ännu värre med fast pris, där kan ju priset vara fast i år frammåt.
Användarvisningsbild
av Funk
lennarte skrev:
lennarte skrev:Vi har ju timpris, men vad händer om vi går tillbaka till rörligt pris ??? Eller fast pris????
Har du rörligt pris bestäms ju priset månaden före, då kan dom väl inte plötsligt säga att du vissa timmar ska betala mer bara för att spotpriset är lågt.....
Effektavgiften är en separat avgift, normalt prissatt med fast belopp per Kw som landar på toppen så att säga. Det har inget med dina andra priser att göra.
Den är som nätavgiften helt fristånde från din elleverantörs priser.

/Thomas
av 20FJan
lennarte skrev: tor 20 mar 2025, 08:33
Ja som sagt är effektavgift ett nytt sätt att prissätta din elnätsanslutning. Du får kanske en lägre månadsavgift och lägre pris på rörlig del för energimängden istället. Med batteri och lite smart styrning kanske du rent av får en lägre elnätsräkning.

Dessutom är jag ganska övertygad om att man med rörligt månadspris får betala ett volymvägt snitt av månadens faktiska pris.
Användarvisningsbild
av Funk
20FJan skrev:
Dessutom är jag ganska övertygad om att man med rörligt månadspris får betala ett volymvägt snitt av månadens faktiska pris.
Det är "månadsmedelpris" satt i efterhand och enligt lite olika modell beroende på elleverantör vad jag sett.
Skulle det sättas månaden innan är det ju per gängse defition ett fast pris, om än på väldig kort termin.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
Har snart 1 års jubileum på våra solceller med batteri och WiFi styrning. Det har börjat ladda ordentligt nu när solen står högre. Vi har platt tak (7°) så det har varit lite dålig laddning i vinter när solen står lågt. Därför försöket vi tvätta, diska på natten. Och då laddas ju batteriet också. Ska man då betala extra skatt på det är ju ingen vits att krångla med det. Då är det bättre att göra som vanligt och inte krångla med "nattarbete".
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: fre 21 mar 2025, 10:16 Har snart 1 års jubileum på våra solceller med batteri och WiFi styrning. Det har börjat ladda ordentligt nu när solen står högre. Vi har platt tak (7°) så det har varit lite dålig laddning i vinter när solen står lågt. Därför försöket vi tvätta, diska på natten. Och då laddas ju batteriet också. Ska man då betala extra skatt på det är ju ingen vits att krångla med det. Då är det bättre att göra som vanligt ich inte krångla med "nattarbete".
Jag ser det som två helt skilda saker.

Timpris = För att styra folks förbrukning bort från de tider det är störts behov av el under dygnet.

Effekt skatt = förhindra att folk utnyttjar vad man redan betalt för, tex har du betalt för 25 amp säkring blir du bestraffad för att du faktiskt använder 25 Amp någon enstaka gång under dygnet.

Allt för att jämna ut förbrukning och effektuttag över dygnet.
Användarvisningsbild
av GustavE
Är det solelen som börjar synas ordentligt på Nordpols kurva över dagens priser?
Ett djupt dike med minuspriser mitt på dagen mellan klockan 10-16 med botten på diket 12-14.
av 20FJan
Solel och även minskat värmebehov när det blir varmare under dagen skulle jag tro.
Vad är effektskatt? Ni pratar väl om avgiften som nätägaren tar och inget annat.
  • 1
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 278
  • 279

Kommer få överta en V60 T6 Ultimate 202[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande