Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
I morgon är spotpriset på Nord Pool 7,33 kr/kWh i SE4 och nästan lika högt i SE3 under morgonen. Till detta kommer avgifter, skatter samt moms. Under samma tid är spotpriset bara en bråkdel i de norra elområdena.

Nord_Pool_2022-03-08_Day-ahead_price.jpg
Nord_Pool_2022-03-08_Day-ahead_price.jpg (150.26 KiB) Visad 438 gånger
av Lövet
Klev ur ur mitt timprisavtal när Putin erkände "folkrepublikerna" och band (dyrt) på 3 år. Får se om det var rätt. Men det känns som nattsömnen blir bättre. Jag ser nästan en risk att fastprisavtal kommer förbjudas framöver? Prissättningen tyder ju på att vi måste minska topparna radikalt och fastpris är ju raka motsatsen egentligen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Återstart tar flera år och reaktorerna är helt eller delvis demonterade. Naturgas, var har vi den? Att vi har gott om uran vet jag, men vi reder oss inte själva där heller vad jag vet, vi har väl egentligen bara en sammansättningsanläggning för kärnbränsle i västerås?
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:Klev ur ur mitt timprisavtal när Putin erkände "folkrepublikerna" och band (dyrt) på 3 år. Får se om det var rätt. Men det känns som nattsömnen blir bättre. Jag ser nästan en risk att fastprisavtal kommer förbjudas framöver? Prissättningen tyder ju på att vi måste minska topparna radikalt och fastpris är ju raka motsatsen egentligen.
Jag tror också att fastprisavtal kommer att begränsas eller åtminstone göras mindre attraktiva. Användarflexibilitet är ett begrepp som numera ingår som en del i planeringen av hela vårt elenergisystem. Priset är givetvis den styrande faktorn. Stort inslag av intermittent väderberoende kraftproduktion kräver helt enkelt att konsumenterna är återhållsamma när vädret också är återhållsamt.
Vad den verkliga kostnaden för denna återhållsamhet är vill man inte tala om. Samhällsutvecklingen påverkas givetvis av att eleffekten helt enkelt planeras vara begränsad. Företags konkurrenskraft påverkas också.
Risk_for_elbrist.jpg
Risk_for_elbrist.jpg (148.78 KiB) Visad 412 gånger

SVK spår ökat effektunderskott.

Så här skrev SVK 2021:
Effektbalans_2021-2025.jpg
Effektbalans_2021-2025.jpg (43.9 KiB) Visad 412 gånger

Man har planer även om inte tillräcklig användarflexibilitet uppnås:
Styrel.jpg
Styrel.jpg (143.65 KiB) Visad 404 gånger
av Lövet
Camel skrev:Jag tror också att fastprisavtal kommer att begränsas eller åtminstone göras mindre attraktiva.
Det finns ju på andra ställen (göteborg?) där eldistributören har effekttaxa. Ger samma effekt och gör det omöjligt att välja bort. Misstänker att det kommer framöver trist nog.

Själv är jag inte dummare än att jag kommer ladda elbilen nattetid ändå. Har inga planer på att vara dum bara för att jag kan.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Lövet skrev:
Camel skrev:Jag tror också att fastprisavtal kommer att begränsas eller åtminstone göras mindre attraktiva.
Det finns ju på andra ställen (göteborg?) där eldistributören har effekttaxa. Ger samma effekt och gör det omöjligt att välja bort. Misstänker att det kommer framöver trist nog.

Själv är jag inte dummare än att jag kommer ladda elbilen nattetid ändå. Har inga planer på att vara dum bara för att jag kan.
Men det är skönt att kunna ladda när man vill, eller behöver. Jag har också ett fastprisavtal som gäller 2,5 år till. Ändå så laddar vi tantens elbil på natten och laddaren har effektvakt så inte våra 16Amp huvudsäkringar brinner av. Om vi höjer till 20Amp så går abonemanet upp med 200 kr om året, men än så länge har det gått att ha laddat färdigt till morgonen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev: mån 07 mar 2022, 14:07 Återstart tar flera år och reaktorerna är helt eller delvis demonterade. Naturgas, var har vi den? Att vi har gott om uran vet jag, men vi reder oss inte själva där heller vad jag vet, vi har väl egentligen bara en sammansättningsanläggning för kärnbränsle i västerås?
Självklart tar det tid. Vi har ju ägnat 30 år att montera ned Sveriges styrka, försvar och uthållighet så det kommer ta mycket lång tid att bygga upp igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: mån 07 mar 2022, 17:23
Hur fungerar effekttaxa. Om jag tex vill ladda två elbilar hemma på natten när priset är som lägst så kommer jag så klart att få hög effekt mitt I natten och blir straffad för det. Då då får man gå över till att ladda den ena på dagen då?

Då blir det ju slut med att köra laddning, tvätt, varmvattenberedare osv på natten när det finns gott om el och priset lågt.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Hur fungerar effekttaxa. Om jag tex vill ladda två elbilar hemma på natten när priset är som lägst så kommer jag så klart att få hög effekt mitt I natten och blir straffad för det. Då då får man gå över till att ladda den ena på dagen då?
Ja det går delvis i motsatt riktning. Med effekttaxa så premieras man för en låg konstant förbrukning. Kan tänka mig att pga detta så är det inte infört överallt. Man är inte överens vad som är bäst.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 280
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går