Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tror inte på något vis att Sd har lösningen på invandring och integrationsproblemen som finns men genom att de nu har växt och knackar på dörren till riksdagen så kan det tvinga de andra partierna att ta upp dessa känsliga frågor som de har blundat länge för enligt vissa. :roll:

Att de är rastister har väl nästan alla som inte gillar Sd skrikit nu ett tag och se hur bra det hjälper, börjar snarare låta lite som Pojken och vargen...
Användarvisningsbild
av DogWalker
Invandringen är en mycket svår fråga. Och vi får inte glömma att både Norge och Danmark är ganska kritiska på svensk invandrarpolitik, då det tydligen drabbar de två länderna också när vi inte kan styra upp de problem vi så konsekvent sopar under mattan.

Egentligen är det fel att benämna det som invandringsproblem dessutom, då det troligen till 100% är ett muslimskt problem. Det har invandrat kineser, japaner, thailändare, filippinare, indier, och dessa grupper har inga som helst problem med att uppföra sig som "normalt" folk i regel gör, dessutom vill de oftast mer än gärna jobba.
Naturligtvis finns det även muslimer som inte har några problem med att helt enkelt leva som de flesta svenskar gör också. Men tyvärr så är det märkligt nog väldigt stora problem när det gäller just muslimer, och alla dessa olika krav, och vi sjukt dumma svensk jävlar som gör allt för att tillgodose detta.

Som t.ex. när det gäller hygienregler inom vissa yrken, om en muslim blir anställd där ska man ändra på hygienreglerna för att det skall passa muslimen. Hur jävla korkat är inte det på en skala 1-10?
Listan kan göras lång.

Rasist, främlingsfientlig, vardagsrumsrasist, islamofob, smygrasist, tillfälligrasist...o.s.v.
Allvarligt, vem fan bryr sig längre...Tycker du inte om 100% av invandringen då är du något av de ord jag skrev, och det kommer nya passande ord varje vecka. Jag tycker inte om alla svenskar heller, speciellt inte alla idioter som spöar upp folk utan anledning, mördar, våldtar, eller ger sig på barn. Men ingen skulle komma på tanken att kalla mig för svenskhatare.

Om man kommer till ett nytt land, är det inte fullt normalt att begära att personen i fråga sköter sig lagmässigt i det nya landet, eller är det helt okej att starta en grovt kriminell bana bara för att svenskar gör det?
Jag hör ofta att argument som att "det sitter ju en massa svenskar i fängelset", eller "svenskar våldtar ju också. Är detta vettiga argument?
Jag tycker då verkligen att det INTE är det, för i mina ögon är det rätt obegåvat om uttrycket ursäktas.

Och nej, jag tänker fortfarande inte rösta SD. De är för mycket vänster för min del. Men jag har träffat väldigt mycket folk senaste året som mycket troligt kommer att göra det.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
DogWalker skrev:
Spoiler »

Väl skrivet Dogwalker !

Något som får mig att förakta många av de svenskar som så generöst anser att Sverige & svenskarna skall ta på sig uppgiften att ta emot så många ekonomiska (märk väl att jag inte skriver politiska) flyktingar som möjligt... är att de allra flesta av dem är hycklare.
Låt mig utveckla; i många fel så är desa hycklare i all synnerhet välutbildade & välavlönade... de bosätter sig gärna i dyra fina områden med intellektuellt akademiker klientel....sätter sina egna barn i bra skolor. Aldrig att hycklarna ens skulle överväga att bo i en hyreslägenhet i Rinkeby eller Hammarkullen... för att inte tala om låta sina barn gå i dessa skolor.
Det finns ju gränser för hur nära inpå sig man vill ha mångkulturen..... dessa intellektuella hycklare ser ner på vanliga svenssons..... i synnerhet om den simple svensson vågar ha en åsikt om flyktingpolitiken.... då slänger man till med ett överlägset: "Rasist!"
av *pettson*
DogWalker skrev:V70BiFuel03!

Och det jävligaste i allt detta är att vi behöver arbetskraften invandrarna besitter.
Du menar när vi låter tandläkare och läkare och andra yrken bli sopare på mcdonalds via svartföretag?
För inte använder vi den färdiga kompetensen nånstans, inte heller låter vi bygga på den grunden som finns färdig. Vi använder dom inte ens som tolkar.
hmm lät lite konstigt där med *vi * och *dom*
Användarvisningsbild
av DogWalker
*pettson* skrev:
DogWalker skrev:V70BiFuel03!

Och det jävligaste i allt detta är att vi behöver arbetskraften invandrarna besitter.
Du menar när vi låter tandläkare och läkare och andra yrken bli sopare på mcdonalds via svartföretag?
För inte använder vi den färdiga kompetensen nånstans, inte heller låter vi bygga på den grunden som finns färdig. Vi använder dom inte ens som tolkar.
hmm lät lite konstigt där med *vi * och *dom*

Nej, det låter inte alls konstigt. Hur ska vi kunna ta till vara på denna extremt utvecklade kunskap i vårt samhälle när vi inte ens kan kräva och motivera dessa till att lära sig det svenska språket så fort som möjligt.
Herregud, det är ju djupt kränkande av oss att ens tänka tanken att det vore bra om de lärde sig svenska.
Och vi tar visst till vara på tolkkunskaperna, problemet är ju att alla kan ju inte jobba som tolk då det krävs att de kan svenska.
Och det där med tolk är ju rätt intressant, för det är en enorm kostnad för just denna lilla del. Tänk den muslimska familj på 2 vuxna och 3 barn, all kontakt med socialtjänsten, sjukvården, skolan, bostadsföretaget måste man ha med sig en tolk, år ut och år in, så länge de inte lär sig svenska språket.
Men vi har ju SFI säger du/ni då!
Javisst, säger jag. Men de har inga som helst krav på sig att lyckas med studierna.

Och sen min högst privata åsikt. Om det nu är så att man är högt utbildad, såsom ingenjör, ekonom, professor, raketforskare o.s.v., och anser sig måste ta ett jobb som "sopare på MCDonalds", busschaufför och liknande lågkunskapsjobb i Sverige och sedan gnäller över det kan man ju alltid ta sig till ett land där man vill ta till vara på den kompetensen de har.

Att som Mona Sahlin nångång då och då i media förfära sig över detta faktum när det gäller invandrare i Sverige tycker jag det blir lite väl patetiskt, då det är hon själv med sitt parti som iordningställt denna ordning redan på 80-talet i och med att man inte ville ställa krav.
Hur kul är det att komma till en läkare som inte kan svenska? Hur ska vi kunna anställa en muslimsk kvinna som lärare i matte, biologi, fysik, när hon inte kan svenska och dessutom har kravet på burka?

Varför är det så svårt för vissa att förstå att steget in i ett nytt samhälle är språket, kan man inte språket så blir man utanför. Jösses, de flesta av oss svenskar kan inte ens flytta till Finland p.g.a. just denna högst elementära huvudsak.
Måste vi hela tiden nedvärdera oss själva som rasister och liknande, när det gäller dessa högst väsentliga och rimliga krav på nya medborgare?
av Lövet
Kan berätta att presschefen på mitt nuvarande jobb är fd journalist. Hon har berättat hur man på de stora redaktionerna letat med ljus och lykta efter just läkare, ingenjörer osv som jobbar som taxichaufförer, på SL och liknande. Men man hittar inga. De kan inte styrka sin utbildning med diplom, kontakter eller någonting. Det har blivit en "råttan i pizzan" att invandrare är högutbildade men inte får jobba som det.
Användarvisningsbild
av SvenB
DogWalker har skrivit det mesta,men jag vill tillägga att jag gör skillnad på rasistisk(SD) och invandrarkritisk. SD är rasistiska bland annat genom att de vill kasta ut invandrare. Om man ställer rimliga krav, som DogWalker skriver, så får invandraren själv avgöra om han vill komma in i vårt land eller inte. Om vi ställde dessa rimliga krav så skulle invandringen minsaka och de som kom skulle kunna integreras i vårt samhälle. Det stora problemet är faktiskt muslimer, de vill inte integreras i vårt samhälle. Åtminstone inte annat än på deras egna villkor. Är det en fördel att ha kvar muslimska seder så skall det gälla, är det fördel att anamma svensk sed så är det så de gör. Men det ÄR vi Svenskar som är flata, vi vill under inga förhållanden misstänkas för rasism. Det är väl därför som bönerummet för muslimer finns på Arlanda Remote. (Vänterummet för taxiförare på taxiuppställningsplatsen på Arlanda). Och, jag HAR röstat och inte på SD.
Användarvisningsbild
av C.W.
Så egentligen är det inte invandringen i sig som är problemformuleringen utan hur vi bemöter de människor som kommer hit.
SD får det att låta som att Sverige behöver en syndabock, när det egentligen är de krav vi måste kunna ställa på alla människor.
Sverige har en generös bidragpolitik, men den gäller ju för alla som bor här, vare sig du är eller inte är född här.
Ett sätt att komma in och förstå ett samhälle är ju att du kan kommunicera och känner till de etiska och moraliska regler som gäller i samhället.
Där finns ju ett antal andra partier än SD som driver detta.
Som jag ser det så är SD ett enfrågeparti, liknande PP eller Fi
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 49
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?