Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Får man ha Grid rewards och ändå få grönt bidrag för batterier? Tycker mig läst att man blir tvungen att betala tillbaka det statliga göra avdraget man fått vid en batterianläggning.
Det är i alla fall anledningen till att jag hållit mig långt ifrån sådana tjänster.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:Grid rewards är på bilen men man får grönt bidrag på batteri och stödtjänster numera.
Googlade runt lite och tydligen är det nu ändrat.

Men det jag fortfarande inte gillar är att man lämnar över batteriet till någon annan som bestämmer över det. Då kan jag inte använda det för att minska min förbrukning. Sen förlorar jag uppenbarligen pengar på min inställning. :-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Då har jag haft solceller i ett år!!

Kalkylens siffror sa att det skulle bli runt 10500 kWh första året. Det blev 10950 kWh. :-D :-D Jag är mycket nöjd med det. Ska syna resten av kalkylen och se hur och om det har lönat sig ekonomiskt. Året som gått har haft ganska låga elpriser, så jag tror att förtjänsten inte kommer bli så hög som kalkylen.

Batteriet som jag satte in skulle behöva vara på 6 - 7000 kWh. Då kunde man koppla bort sig från nätet och tjäna ännu mer. Tänk på alla fasta avgifter, dom är svåra att bli av med.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:Ett batteri på 7000kWh kostar väl i runda slängar 10 miljoner, svårt att få ekonomi i det.
…och en container att ha batterierna i, eller två tre stycken. Lär bli en ordentlig brasa om olyckan skulle vara framme. Jag gissar att brandskyddsmyndigheten också skulle sätta stopp.

Nä , jag nöjer mig med 15kWh.
Hur stort batteri beställde du?
Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Sverige har ju ett förbud att forska och utveckla kärnkraft (om det inte ändrats) läste för många år sedan om en teknik som verkade idiotsäker. Ett kärnkraftverk är ju en gigantisk ångmaskin där klyvningen av uran används för att värma upp vatten som går genom en turbin som ånga. Turbinens axel är i sin tur kopplad till en generator.. det som kan hända är att klyvningen av uranet blir för varmt, en härdsmälta. Tillbaka till tekniken jag läste om. Istället för stavar som används i dag så utgår tekninken från klot som enkelt beskrivet ligger i en skål. Ett enstaka klot kan inte bli för varmt men flera klot blir så varma som krävs för att det ska skapas ånga. Om kloten tillsammans i skålen blir för varma öppnas botten på skålen av en termostat och kloten rullar ut på ett golv där dom håller ett avstånd från varandra så att de inte kan bli för varma. Den tekniken känns idiotsäker i mitt tycke. Kloten är enligt artikeln jag läste en blandning av keramik och uran. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste den men då
(för ca 10 år sedan) va kloten lite komplicerat att få till.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Har ju naturligtvis funderat på detta elverk själv också under ca 10 år.

Om termostaten felar så är tanken jag har om det varit. "Skålen" gjord i ett material som smälter vid t.ex. 600°C om termostaten felar vid de t.ex. 300°C som jag haft i mitt tanke-experiment.
"Skålens" material förångas så det inte blockerar bollar/kulor om en härd blir för varm.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Allinug
Minuspriser hela dagen idag!
  • 1
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 280
B30a i en 740?