Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
VolvoB20 skrev: tor 29 aug 2024, 09:34
fjohan82 skrev: tor 29 aug 2024, 06:09 Tack för alla tankar, idéer och egna erfarenheter.

Det hör inte denna tråd till men sen ska man ha något att koppla in på boxen, jag har dock ganska svårt att hitta något motsvarande nuvarande bil.

I dagens penningvärde skulle jag ha betalat drygt 450K då nuvarande bil var en demobil, men det hittar jag inget i elbilsväg för (tänker mig FWD eller AWD, typ 1600-1800 på kroken, lång räckvidd och navi som obehindrat räknar med laddstopp). Bakhjulsdrift känns omodernt/opålitligt (har sett bilar få ställ i svängar med varierande resultat) och lång räckvidd beror mest på att det inte finns något kösystem vid snabbladdare,
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev9/upptack/
Absolut fin bil på alla sätt, var förbi och provkörde en idag.
Dock är priset på tok för högt mot vad jag är villig att betala, 810-890K som ska betalas av på 36-84 månader blir ganska hög månadskostnad.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Perra83 skrev: tor 29 aug 2024, 13:47
fjohan82 skrev: mån 26 aug 2024, 12:01 På talt om elpriser...

Vad är rimligt att betala för att ladda sin elbil hemma?
Vi fick nyss nya laddplatser på jobbet och via en app kan man se alla ladduttag, hastighet och pris. I den appen kan man flytta runt sig på en karta och då kommer det upp många olika laddplatser bla bostadsrättsföreningar. Vanligaste priset här i stan och i Örebro ligger på 2,50kr/kWh.
ChargeNode heter appen. Bara att ladda ner och skapa ett konto så kan du se priser.
Tack för tipset!
Får testa att ladda ner den och se vad det går att få ut här i trakten.
av Lövet
VolvoB20 skrev:https://www.tn.se/naringsliv/38689/fors ... galenskap/
Va, kan man inte stänga av ett smältverk en timme mitt på dagen när elen blir för dyr? Konstigt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nää det går inte..... Tänk på aktieägarna. Då är det lättare ätt stänga av strömmen ett halvår i ett villa samhälle någonstans. Däras röster i samhället är betydligt mindre värda än svåger politiken högre upp i hierarkin...... 🤐😱🤮🤮
Användarvisningsbild
av Camel
Det går visst att stänga ett smältverk. Det är dock svårare att återstarta igen...

Mardröm

Utplånad
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev: lör 31 aug 2024, 13:41 https://www.tn.se/naringsliv/38689/fors ... galenskap/
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Användarvisningsbild
av lennarte
Camel skrev:"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Så sant, så sant
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fattar noll. Tillbaka I Södra Spanien. Solen gassar och rejält hett. Så fort solen går upp drar alla AC igång på vartenda hus..... men inte en enda solpanel så långt ögat når.

Borde ju vara perfekt, inget kluddande med stora batterier behövs, när solen lyser som starkast, förbrukar man mest el. Tvärs om mot I Sverige, när man behöver elen som mest ger inte panelerna ett skit.

Beror det på att allt i Sverige och Spanien styrs av politiker och bidragshysteri och inget styrs av verkligt behov och lönsamhet. Vartenda hus här borde ju haft panel medans det varit ytterst olönsamt i Sverige

Ungefär som när vi flyttat stålproduktion och däckstillverkning från Sverige och hit trots förutsättningarna varit helt fel men skattebidragen varit enorma
Bilagor
20240901_105927.jpg
20240901_105927.jpg (4.58 MiB) Visad 1506 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Då är augusti till ända.
Första hela månaden med batteri innebar att inköpet av el blev:

0,00288kWh, det vill säga 2,88Wh till en kostnad av 4kr inklusive skatter och överföringsavgifter. Inköpet av el är då systemet inte hinner reglera snabbt nog så då blir det från nätet.

Producerat 1367kWh
Sålt 905kWh
Använt 462kWh
Köpt 0,00288kWh

Jag har ännu inte kollat hur mycket betalt jag får för den sålda elen. Kvar i batterierna gick aldrig ner under 50%. Ska bli intressant hur det går i denna månad, hur mycket jag behöver köpa.
  • 1
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 254
  • 279
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.