Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
På talt om elpriser...

Vad är rimligt att betala för att ladda sin elbil hemma? Tycker man ser en uppsjö olika åsikter om detta, förmodligen beroende på vad man har för elavtal.

Vi fick nyligen möjlighet att anmäla intresse (ej bindande) för att få laddbox monterad vid den garageplats vi hyr i ett flerbilsgarage.
Modell på box kommer sannolikt inte att kunna påverkas, det framgår inte heller om det blir obegränsad laddning till fast pris eller löpande som läggs på hyran då denna anmälan enbart är för att börja utreda intresset.

Så ja, vad kan vara en rimlig kostnad om man blir fakturerad för löpande laddning (samma princip som för den vanliga hushållselen)?
Användarvisningsbild
av joel80

fjohan82 skrev:På talt om elpriser...

Vad är rimligt att betala för att ladda sin elbil hemma? Tycker man ser en uppsjö olika åsikter om detta, förmodligen beroende på vad man har för elavtal.

Vi fick nyligen möjlighet att anmäla intresse (ej bindande) för att få laddbox monterad vid den garageplats vi hyr i ett flerbilsgarage.
Modell på box kommer sannolikt inte att kunna påverkas, det framgår inte heller om det blir obegränsad laddning till fast pris eller löpande som läggs på hyran då denna anmälan enbart är för att börja utreda intresset.

Så ja, vad kan vara en rimlig kostnad om man blir fakturerad för löpande laddning (samma princip som för den vanliga hushållselen)?

Beroende på hur smidigt det går att hantera vore en fast kostnad plus ett kWh-pris rimligt. Säg att det kostar 12k med installation per box och man räknar livslängd på 10 år så är det 100kr i månaden, räknar på på lite färre år och med marginal så säg 150kr/månad. KWh-pris skulle kunna sättas på kring 1-2kr/kWh idag om man kollar senaste året bakåt. (Mer kring 2kr om det är SE4).

Där bör föreningen ha möjlighet att öka kostnaden per kWh om priset drar iväg.

Tanken är väl inte att föreningen ska tjäna pengar här utan att det ska vara rätt kostnadsneutralt?
Användarvisningsbild
av fjohan82
joel80 skrev: mån 26 aug 2024, 12:13
fjohan82 skrev:På talt om elpriser...

Beroende på hur smidigt det går att hantera vore en fast kostnad plus ett kWh-pris rimligt. Säg att det kostar 12k med installation per box och man räknar livslängd på 10 år så är det 100kr i månaden, räknar på på lite färre år och med marginal så säg 150kr/månad. KWh-pris skulle kunna sättas på kring 1-2kr/kWh idag om man kollar senaste året bakåt. (Mer kring 2kr om det är SE4).

Där bör föreningen ha möjlighet att öka kostnaden per kWh om priset drar iväg.

Tanken är väl inte att föreningen ska tjäna pengar här utan att det ska vara rätt kostnadsneutralt?
Intressant, tack!

Det är SE3, en kvart från Sergels torg i Stockholm så här är inte riktigt SE4-priser...

Garaget tillhör ett av Sveriges största privata fastighetsbolag, närmare 30K bostäder i beståndet så jag tänker mig att det finns utrymme för förhandling inför eventuellt införskaffande från deras sida.

Visst vill privata aktörer tjäna några kronor men detta är nog något i marginalen...
av Lövet
fjohan82 skrev:Så ja, vad kan vara en rimlig kostnad om man blir fakturerad för löpande laddning (samma princip som för den vanliga hushållselen)?
2-3kr nånstans tycker jag ändå är rimligt. Bäst är ju om man kan betala vad elen faktiskt kostar men det brukar bli lite för knöligt för stora aktörer. Tyvärr är det inte helt ovanligt att viss girighet sätter sig in i såna här diskussioner och vipps kostar elen 6kr/kwh - och alla platser blir tomma istället.
av 20FJan
Många var snabba att höja när priserna gick upp, någon sänkning har det inte blivit. Bra att snabbladdning utmed vägarna har sjunkit något i pris, men det är fortfarande ganska dyrt tycker jag.
Användarvisningsbild
av Allinug
Som vi löst det i samfälligheten så äger samfälligheten laddstationerna och sedan har vi ett avtal med en operatör som erbjuder laddmöjlighet, genom att bilägaren använder en RFID-bricka. Så avtalet är mellan bilägaren och denna operatör.

Det var nämligen så att samfälligheten inte kunde debitera varje användare för varje uppmätt, förbrukad kWh - även om vi skulle kunna det rent tekniskt. Det skulle vara likställt att bedriva elhandel och skulle innebära krav på certifikat och redovisning av energiskatt och annat.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tack för alla tankar, idéer och egna erfarenheter.

Det hör inte denna tråd till men sen ska man ha något att koppla in på boxen, jag har dock ganska svårt att hitta något motsvarande nuvarande bil.

I dagens penningvärde skulle jag ha betalat drygt 450K då nuvarande bil var en demobil, men det hittar jag inget i elbilsväg för (tänker mig FWD eller AWD, typ 1600-1800 på kroken, lång räckvidd och navi som obehindrat räknar med laddstopp). Bakhjulsdrift känns omodernt/opålitligt (har sett bilar få ställ i svängar med varierande resultat) och lång räckvidd beror mest på att det inte finns något kösystem vid snabbladdare, det syns när man tittar på Youtube att det lätt blir kaos/rörigt när många vill ladda samtidigt. Varför inte ordna en linje där man köar efter varandra om fler och fler ska ladda? :bored:

Nåväl, får invänta besked om/hur de tänker gå vidare med detta eller ej, så får vi ta vidare ställning i frågan då :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fjohan82 skrev: tor 29 aug 2024, 06:09 Tack för alla tankar, idéer och egna erfarenheter.

Det hör inte denna tråd till men sen ska man ha något att koppla in på boxen, jag har dock ganska svårt att hitta något motsvarande nuvarande bil.

I dagens penningvärde skulle jag ha betalat drygt 450K då nuvarande bil var en demobil, men det hittar jag inget i elbilsväg för (tänker mig FWD eller AWD, typ 1600-1800 på kroken, lång räckvidd och navi som obehindrat räknar med laddstopp). Bakhjulsdrift känns omodernt/opålitligt (har sett bilar få ställ i svängar med varierande resultat) och lång räckvidd beror mest på att det inte finns något kösystem vid snabbladdare,
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev9/upptack/
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick meddelande på mobilen från 1KOMMA5, Växelriktare uppdaterad och Grind funktion uppdaterad??? Visste inte ens att jag hade den funktionen......Trodde bara det var dom som kunde ladda elbilar som hade det. Mitt batteri är ju inte så stort.
Användarvisningsbild
av Perra83
fjohan82 skrev: mån 26 aug 2024, 12:01 På talt om elpriser...

Vad är rimligt att betala för att ladda sin elbil hemma?
Vi fick nyss nya laddplatser på jobbet och via en app kan man se alla ladduttag, hastighet och pris. I den appen kan man flytta runt sig på en karta och då kommer det upp många olika laddplatser bla bostadsrättsföreningar. Vanligaste priset här i stan och i Örebro ligger på 2,50kr/kWh.
ChargeNode heter appen. Bara att ladda ner och skapa ett konto så kan du se priser.
  • 1
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 279
Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja