Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: sön 18 aug 2024, 12:41 Dagens spotpriset är skrämmande om man bor i område 4. 10 ggr högre än övriga områden. Tur att man har solceller och batteri numera. Vi kör nu med solceller på dagtid och batteri nattetid. Har denna månad köpt el för 6 kr så det går ingen nöd på oss. Vid midnatt var priset c:a 274 öre. Just nu är det 130 öre och kommande natt ska det bli c:a 240 öre. Detta pris är med avgifter.
Tyskarna stängde av kärnkraften så nu får vi i söder betala 1000% mer än de i norr
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev:[quote=lennarte post_id=<a href="tel:1586919" data-original-title="" title="">1586919</a> time=<a href="tel:1723977698" data-original-title="" title="">1723977698</a> user_id=33620]
Dagens spotpriset är skrämmande om man bor i område 4. 10 ggr högre än övriga områden. Tur att man har solceller och batteri numera. Vi kör nu med solceller på dagtid och batteri nattetid. Har denna månad köpt el för 6 kr så det går ingen nöd på oss. Vid midnatt var priset c:a 274 öre. Just nu är det 130 öre och kommande natt ska det bli c:a 240 öre. Detta pris är med avgifter.

Tyskarna stängde av kärnkraften så nu får vi i söder betala 1000% mer än de i norr[/quote]
Passa då på att förbruka idag och i morgon, för nu är spotpriset ca 10 öre. Är det 1000% mer än i norr så är det ju ingen fara :-D ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
1000 % dyrare var igår. Hela elmarknaden har ju fan blitt en helsjuk cirkus när priserna hoppar över 1000 % per dag.

Undrar vad bilägaren hade sagt om bensin och diesel hoppat 1000% mellan dagarna
Användarvisningsbild
av Derank
bind priset så slipper ni ju fundera så mycket varje dag vad det kostar. uinne på år 10nu med bundet, 5år åt gången. Vet inte ens vad jag betalar per kilowatt längre, bara månadskostnaden och den är blygsam.
av 20FJan
Att binda är dyrare för de flesta, idag kommer man knappt under 1kr/kWh. Mitt snittpris var som högst 80 öre/kWh i vintras och har legat på knappt 30 under sommaren. På min senaste månadsräkning hade bundet pris blivit nästan en tusenlapp dyrare.
av Lövet
Klart det är dyrare att binda. Det är dessutom ännu dyrare nu än tidigare eftersom elpriserna är så volatila. Men bor man i lägenhet och gillar förutsägbarhet så kanske det är värt det.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Ja, bor man i lägenhet så brukar inte elförbrukningen vara så stor.

Har nu haft mitt batteripaket inkopplat i en månad. Har haft programvaran inställd för att köpa in el så lite det går. Några kvällar har elpriset varit nästan tre kronor, så då passade jag på att sälja några kWh. Men inte mer än att det fans kvar för egen förbrukning under natten och morgonen.

Det blev inköp av 2,41 kWh under denna första månad med batteri.
.
IMG_8647.jpeg
IMG_8647.jpeg (2.93 MiB) Visad 1409 gånger
.
En Raspberry Pi som ska få elkostnaderna så låga som möjligt. :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi har ju en dator som samlar in information och agerar därefter. Det är 1KOMA5-s utrustning som "går" efter vad vi "stoppat in" i den. Det fungerar bra, även om man tycker att den borde ladda hem mer ström när det är billigt. Men oftast är det då ännu billigare någon timma fram i tiden. Det har varit svårt att få batteriet fulladdat sista dagarna, men det är väl en föraning om vinter..... . Det har varit några dagar med mulet och blåst så vi har fått köpa in ström för c:a 3 kr.........,😪🫢🫣😱.
  • 1
  • 248
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252
  • 279

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]