Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Just nu är här strålande solsken. Solen står i öster och och det har börjat ladda. Är självförsörjande just nu och levererar drygt 1 kW till nätet. Om en timme tar exporten fart....
EbbevonVolvo skrev:trodde ditt batteri gick sönder vid åskan,
.
Nää, det klarade sig. Det värsta gick strax söder om oss, men regn fick vi....... Solcellerna är rena och fina
Aktuellt pris just nu är 264,14 öre.
Spotpriset är 145,88 öre
av 20FJan
lennarte skrev: tis 09 apr 2024, 13:03 Du verkar gott igenom det ordentligt....
Detta är vad dom offereras. Pris omkring 200000 kr. Jag har ingen bra koll på sådana här "grejer". 4 st grannar i närområdet har ungefär samma från samma leverantör 1KOMMA5®
Uppskattad produktion 10 700 kWh
Typ av solpaneler Denim Glas/Glas 440W
Typ av växelriktare Sungrow Hybrid
11,88 kWp
Laddbox: Nej
Total årsbesparing 31 725 SEK
Energistyrsystem Heartbeat
Antal paneler 27
Batteri Sungrow Battery 9,6 kWh
** Förutsätter att internetuppkoppling finns
Blev det den anläggningen?
Om du redan betalar verkar det som du har för lite paneler, inte för lite batteri. Din sålda el ska ju med råge täcka upp vad du behöver köpa under sommaren.
Kommer du att komma upp i beräknad årsproduktion?
Vad har du för årskonsumtion?
Användarvisningsbild
av lennarte
20FJan skrev:Blev det den anläggningen?
Om du redan betalar verkar det som du har för lite paneler, inte för lite batteri. Din sålda el ska ju med råge täcka upp vad du behöver köpa under sommaren.
Kommer du att komma upp i beräknad årsproduktion?
Vad har du för årskonsumtion?
Joo, det blev den. Ursprunglig offert hade ytterligare 18 solceller. När jag då frågade om batteri så sa' dom att det då räcker med dom 28 solceller vi har nu. Får vi uppdaterat till typ 16 kWa batteri bör vi få 0-resultat sommartid. Dom e.v ytterligare 18 solceller är då mot ONO ock kommer då ge effekt tidigare på morronen, men inget (eller betygligt mindre) på eftermiddagen. Vi får se vad som händer......
Årskonsutionen är (har varit) omkring 15000 kWh (något lägre senare åren) plus c:a 6 m³ ved
Beräknad årsproduktion är c:a 10000 kWh
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av 20FJan
Jag tänker att batteri inte är lönsamt, redan nu har du laddat det från elnätet. Hela vintern kommer dina paneler inte kunna ladda upp batteriet och nyttan med det ganska liten/svår att räkna hem. Bättre att ”ladda” till elnätet som du får dra av från elräkningen in på vintern.

Värt iaf att räkna några ggr extra på det, säljaren är såklart pigg på att sälja allt som den kan tjäna pengar på.
Besparingen på över 30k/år är väl baserad på en fiktiv elkostnad, i år har ju elpriset varit bra mycket lägre än vad de baserat den uträkningen på.
Användarvisningsbild
av lennarte
20FJan skrev:Jag tänker att batteri inte är lönsamt, redan nu har du laddat det från elnätet. Hela vintern kommer dina paneler inte kunna ladda upp batteriet
Just nu när solen skiner laddar det till nätet om priset är högt, annars laddar det batteriet. Batteriet (9,6 kW) laddas på en timme (eller 2) om all produktion går dit. Men ofta går det mesta ut på nätet (beroende på priset). Systemet är helt "sjäjvstyrt" och uppdaterar sig själv kontinuerligt.
När huset "går på tomgång" (nätter och när vi inte är hemma) är förbrukningen 400 - 500 Wh. Men lär bli mer när dom direktvärmade elelement en går igång i oktober.
Användarvisningsbild
av lennarte
Idag håller jag på med att göra rent på stenläggning på framsidan, c:a 200 m² . Rensa mellan plattorna började med en "remsa" på ena långsidan Körde högtryckstvätt igår och fick bort allt "löst". Var ute nu eftermiddag och sopade bort allt löst och kollade på förbrukningen när jag startade kompressorn för att med tryckluft blåsa bort det sista så jag kan lägga i ny massa i skarvarna. Det tog några sekunder, sedan steg förbrukningen från c:a 1200W (tvättmaskinen var igång) till 8700 W när jag tryckte på startknappen. Sedan lugnade det ner sig (och när jag sedan stängde av den så låg förbrukningen på c:a 3 kW (då var tvättmaskinen färdig sedan en tid). Kompressorn är en Greiff 2 cyl 1300 cc och 5 hp motor och ingen start stopp funktion. Den bara "avlastar" cylindrarna när trycket är uppe. Den är tillverkad i Stockholm 1961 och är helt i original skick.
Användarvisningsbild
av joel80
StefanN skrev:Första veckan i augusti ser rätt ok ut hittils, bara sålt el för 35:- hittils men det jag köpt är kvittat mot GR.
Samma här, trots att jag förbrukar rätt mycket i huset så ligger det på minus från elleverantören tack vara GR. :)
Screenshot_20240807_122244_Tibber.jpg
Screenshot_20240807_122244_Tibber.jpg (20.27 KiB) Visad 1427 gånger
Screenshot_20240807_122244_Tibber.jpg
Screenshot_20240807_122244_Tibber.jpg (20.27 KiB) Visad 1427 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
EbbevonVolvo skrev:
Här hos mig var spotpriset nästan två kronor mellan sju och åtta i morse. Passade på att sälja fem kWh extra från batteriet, laddade sedan tillbaka några kWh från solcellerna mellan 14 och 15 då det var lågt.
Klockan 20 - 21 är spotpriset 3,63/kWh så då kommer jag sälja ytterligare fem kWh. Det kommer att vara kvar tillräckligt för natten och fram till middagar då priset kommer att vara runt 24 öre. Då laddar jag det fullt från solen (ska vara sol då enligt väderappen). I morgon mellan 20 och 21 ska det vara 360 öre/kWh så då säljer jag igen! Blir 5 kWh igen, vilket är max specifikationen för i- och urladdning av batteriet.

Jäkligt kul det här. :-D
Och svårare än jag trodde!!
Ovanstående fungerade som tänkt men hade ungefär samma upplägg i går kväll. Det gick åt hel-vete. :-( Spotpriset hade inte lästs in av någon anledning, så då gick den in i att gynna självhushållningen. Inget sålt men heller inget annat ”förstört”.
Inget spotpris inläst inläst nu i eftermiddags heller. Får ta hjälp av ena sonen igen och se vad det är som inte synkar.

Hitintills har jag denna månad köpt in 0.32kWh el. Med nuvarande elavtal som går ut snart så blir det ca 50 öre, inklusive skatt, överföringsavgifter och moms.

Jag röstar för sol dygnet runt!
Användarvisningsbild
av lennarte
Spot pris här just nu (område 4) 142, 68 öre (c:a 260,68 öre med "allt"). Moln i flera lager och solen är inte i bra vinkel än. Men det räcker (744 W), till hushållet (520W) och några W till batteriet (240 W). Det har gått på batteri hela natten (33 % kvar) så solen är välkommen tillbaka..... Molnen ska lätta i förmiddag
Spottpriset i kväll (21:00) ska vara 224,68 öre, men då är vi "laddade" 😄😄
EbbevonVolvo skrev:men hade ungefär samma upplägg i går kväll. Det gick åt hel-vete. Spotpriset hade inte lästs in av någon anledning,
Vi använder 1KOMMA5®s programvara, den uppdaterar programmet kontilunerligt, funkar bra (än så länge).
Medans jag skrev detta ökade produktionen till 1,5 kW, och nu har vi börjat sälja istället för att ladda batteriet.
  • 1
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 279

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]