Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
Detta är ju naturligvis ett steg i rätt riktning för hyresgästers motivation att investera i en elbil. Lagrådet går nu igenom förslaget.

"Nu införs ett krav på laddstationer i bostadshus och lokaler för att möjliggöra att hyresgäster kan använda och ladda sina elbilar och laddhybrider.
Kravet på laddstationer bygger på ett krav från Europaparlamentet, kallad energiprestandadirektivet. Föreslaget är att kravet skall införas i svensk lagstiftning den 15 maj 2020.

Kravet på laddstationer är något olika beroende på om det handlar om parkeringsgarage eller parkeringar vid bostadshus. I vissa fall är kraven att det ska finnas kanaler för elkablar, med syfte att förbereda för framtida laddstationer, och i andra fall handlar om att fysiskt installera laddstationer.

Detta säger lagkravet:
Vid nybyggnation av bostäder samt vid större renoveringar, med fler än tio parkeringsplatser, måste det finnas kanaler för elkablar, så kallat tomrör, till alla parkeringsplatser.
När det byggs nya parkeringar, eller görs stora renoveringar i annat fall än bostäder, till exempel kontor, parkeringsgarage eller köpcentrum, måste det finnas kanaler för elkablar, så kallat tomrör, till var femte parkeringsplats samt en fysisk laddstation.
.
Reglerna kommer att införas i svensk lagstiftning den 15 maj 2020. Dessutom kommer kraven införas retroaktivt den 1 januari 2025. Då gäller minst en laddstation om det finns fler än 20 parkeringsplatser. Detta gäller alltså även om det inte är nybyggnation eller görs renoveringar i fastigheten
."
av Bannad
- Jag välkomnar förslagen som gör det enklare för alla oavsett var eller hur man bor att ladda hemma.
Omställningen till eldrivna bilar går snabbt men mer måste göras för att även de som bor i lägenhet ska kunna ställa om, säger Anders Ygeman.
.
Förslagen som Ygeman välkomnar:
"Problem som förknippas med samfälligheter, handläggningstider och förrättningskostnader (se nedan vad som ingår i FK) är överkomliga utan ändringar i relevanta regelverk. Samtidigt behöver det undersökas om förrättningskostnader ska ingå som stödgrundande kostnad i de olika stöd som finns, för att ytterligare minska kostnaderna och förenkla för samfällighetsföreningar som vill etablera laddinfrastruktur.
Kommunernas möjlighet att sätta upp laddinfrastruktur på allmän platsmark och kvartersmark klargörs och förslag till enklare regelverk föreslås. Idag tvekar många kommuner att sätta upp laddstolpar längst med allmänna gator på grund av osäkerhet kring de juridiska förutsättningarna. Förslaget skulle göra det enklare för den som bor i en lägenhet utan tillhörande parkeringsplats eller där det saknas laddstolpar att ladda på kommunens gator.
Utredningen undersöker förslag som skulle minska risken för att boende i flerbostadshus blir nekad möjlighet att sätta upp laddstolpar. Utredningen gör en genomgång av andra länders lagstiftning på området, ofta kallat Right to Right-to-Charge eller Right-to-Plug. Underlaget föreslås ligga till grund för det fortsatta arbetet.
"
.
FK: Kostnaden består av två delar:
Ett grundbelopp som avgörs av antalet inblandade fastigheter.
Ett timpris för det arbetet vi lägger på din ansökan.
.
Det mer centrala i BV, EM och LM utredning ser ut att vara om FK kommer att ingå som en stödgrundad kostnad vid upprättning av laddstolpar. Och skulle det inte vara så innebär detta en förhöjd kostnad för Fastighetsägare och därmed hyresgästerna.
Folk på forumet också. ;)
Inte många år sen de flesta trodde jag yrade rejält när jag sa att 2025 är mer än hälften av alla nya bilar elbilar. Och det verkar ändå varit en för försiktig gissning.
det lagförslaget säger ju bara att det ska finnas kabelkanaler vid nybyggnationer och större renoveringar, alltså, det ska vara förberett, inget säger ju att det kommer att monteras laddare där och det hjölper ju inte de resterande 95% som bor i befintliga bostäder som inet har laddmöjlighet idag.

Jag tror ni är liet överoptimistiska och elbilar är ju fortfarande en försvinnande liten del av det som säljs idag. Nu talar jag om en värld utanför Stockholm. Så
lite som bredband till alla före 2000 och det såg vi ju hur det gick, inte klart än idag, 21år senare....................man bör nog tänka lite realistiskt,
Derank,
Dock i oktober 2021 var 51% av nyregistrerade bilar i Sverige laddbara.
I september var det var 3:e nyregistrerad bil som var en ren elbil.
Enl. Bil Swedens statestik. 5,2 % av alla bilar i trafik i Sverige idag är laddbara. Den siffran lär ju bli högre rätt kvickt de närmaste åren om dagens trend att laddbara bilar och rena elbilar fortsätter ha så hög andel av nyregistrerade bilar.
/Bo
av Bannad
Derank skrev: lör 13 nov 2021, 02:06 det lagförslaget säger ju bara att det ska finnas kabelkanaler vid nybyggnationer och större renoveringar, alltså, det ska vara förberett, inget säger ju att det kommer att monteras laddare där och det hjölper ju inte de resterande 95% som bor i befintliga bostäder som inet har laddmöjlighet idag.

Jag tror ni är liet överoptimistiska och elbilar är ju fortfarande en försvinnande liten del av det som säljs idag. Nu talar jag om en värld utanför Stockholm. Så
"Reglerna kommer att införas i svensk lagstiftning den 15 maj 2020. Dessutom kommer kraven införas retroaktivt den 1 januari 2025. Då gäller minst en laddstation om det finns fler än 20 parkeringsplatser. Detta gäller alltså även om det inte är nybyggnation eller görs renoveringar i fastigheten."
.
Jag tolkar detta årtal -25 som att det inte behöver finnas en nybyggnad eller renoveringsplan för att ynka 1 laddstation skall finnas/ 20 parkplatser (laddstation för 1 bil om jag tolkar det rätt)?!?!
Det är mycket snålt tilltaget och borde inkludera alla parkplatser. (1 elstolpe/2 parkplatser minst)
Finns möjlligheterna till laddning så kommer folk i allt större utsträckning köpa elbil.

Dessutom, om nu fossila bränslen snabbt, snabbt skall fasas ut och inte säljas, vad skall dom parkplatserna utan elstolpe användas till då, avställda fordon som inte kan köras utan fossilt bränsle, cykelpark, etc etc?
av Bannad
joel80 skrev: fre 12 nov 2021, 19:36 Folk på forumet också. ;)
Inte många år sen de flesta trodde jag yrade rejält när jag sa att 2025 är mer än hälften av alla nya bilar elbilar. Och det verkar ändå varit en för försiktig gissning.
Ja, du må ha rätt i detta. Om det målet skall nås så måste ökade förutsättningar till , och som jag tolkar det blir det mer än svårt då regelverket enl 2025 är så milt tilltaget.
Jag ser å ena sidan att Staten öser ut bidrag för en utfasning av fossila bränslen samtidigt som man förlorar miljarder på fossila skatteintäkter. Var skall dom förlorade skatteintäkterna från bensin/dieselskatter tas ifrån?
Epson,
Kanske så enkelt som att fordonsskatten på laddhybrider och rena elbilar får en nolla till på sig: 3600 kr istället för dagens 360 kr. Det kan ju inte gå ha 360 kr framöver när förbränningsmotordrivna bilflottan minskar så sakteliga.
/Bo
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 70
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]