Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:Har du rörligt pris så behöver du inte jämna ut några toppar, det är ju det du betalar för med den formen av inköp. Du komner alla dagar i veckan tjäna på timpris framöver.
Med batteri så blir det ännu bättre förtjänst med timspotpris.

@ lennarte. Man behöver INTE gå upp mitt i natten och dammsuga. Då laddar man sitt batteri till nästa dags förbrukningar, som t.ex. dammsugning. Nu på sommaren så kommer batteriet att laddas av solcellerna. Men på vintern så laddar man batteriet när Spotpriset är lågt, för att sedan använda när det är högt elpris.
Nu vet jag inte hur tjänsten som din solcellsleverantör installerat hos dig fungerar, men nog borde den arbeta så.

Jag är nästan klar med mitt program som ska sköta allt detta automatiskt åt mig. :-) Väntar bara på att batterierna ska komma…
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:@ lennarte. Man behöver INTE gå upp mitt i natten och dammsuga
Det var ett skämt.... Men det rekommenderades ju ett tag att diska, tvätta m.m på nätterna
I natt tog batteriet slut, så vi har fått importera från nätet. Det har varit mulet, åska och regn i 2 dagar nu så det var väntat. Mulet även idag, men solen har börjat gå upp där bakom och det har börjat ladda batteriet igen. Frugan ska prata med EON om timpris i veckan (hon står på abonnemanget) så det blir nog timpris....
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:-123:- i elräkning för maj, plus ca 600:- i skattereduktion för såld el.
Vattenfall har något problem att räkna ut vad jag ska få betalt för min levererade el. Sjukt jobbigt! Men jag kan räkna ut det själv. Min nätägare har alla uppgifter på levererad el och vad jag köpt. Bara att hämta i Excel-format och sedan importera spotpriset.

Tillgodo på vattenfall ska då bli drygt 1000kr, och skattereduktionen hamnar på 1100kr. Tillverkat nästan 2000kWh och sålt 1800kWh av dessa. :-)

De’ går bra nu!! :-D :-D
Användarvisningsbild
av joel80
Själv har jag gått plus på att ladd senaste månaderna! Just nu har laddningen gjort att t.o.m totalen för juni ligger på plus.

Jag får "GridReward" via Tibber. Bilen laddar när det är behov av frekvensreglering och jag får ofta mellan 100-200 öre per kWh det laddar.
Laddat totalt 89kWh den här månaden, de flesta med GridReward så "kostnaden" för de kWh är -138kr. Jag får alltså 138kr för att jag laddat bilen.
Riktigt bra tjänst. Man kan få åt andra hållet också då man tillåter att laddningen stoppas, men det har inte hänt på de snart 2 månader jag varit ansluten.

Man vill nu inte att bilen ska ladda för vanligt pris alls under natten om man inte behöver för nån längre resa. Ställer typ bara en dag per vecka då jag vill att den ska vara "klar-laddad" men hinner få i gridreward så det räcker innan det.
Screenshot_20240607_231528_Tibber.jpg
Screenshot_20240607_231528_Tibber.jpg (33.49 KiB) Visad 473 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Vad är skillnaden mellan checkwatt och gridrewards? Som jag förstått så får man inte använda checkwatt om man fått statligt bidrag för sina batterier. Dessutom så styr, i alla fall checkwatt, helt och hållet ditt batteri.

Jag ska få mina batterier i slutet på denna månad eller början på nästa. Jag ska INTE ha checkwatt men undrar hur gridrewards gör/ fungerar. Är det bara med Tibber?
Användarvisningsbild
av joel80
StefanN skrev:Grid funkar väl bara på bilar?
Ja, än så länge bara på bilar. Och det är inte som med batterier att man skickar någon ström. Antingen avbryts laddning ett litet tag eller det som är vanligast, så startar laddning då det är överskott (hög frekvens) och man får betalt för det.

Checkwatts tjänst är som ni säger något man kan använda om man har batterier. Men där skatteverket gått in och omtolkat reglerna för bidrag så man inte får använda bidrag om man säljer den sortens tjänster. Riktigt knäppt tolkat enligt mig... men men.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi har tänkt att gå över till timpris framöver. Läste ovan om "gridrewards", funkar det med vårat relativt lilla batteri? Elbilar har ju oftast mer än 50 kWh, vårt är på 10 kWh. Kollade på räkningen nu på morronen. Vi sålde förra månaden el för 81,64 kr (c:a en vecka). Denna månads el förbrukning ligger nu 90% under förra årets förbrukning vid samma tid. Håller den kalkylen så skulle vi få en elräkning på c:a 100 kr (fasta avgifter tillkommer förstås c:a 1200 kr ) + då det vi säljer. Som då borde bli c:a 3 - 400 kr. Ska bli spännande och se om jag räknat rätt 🤔🤔

Såg nu att det kommit några nya inlägg som delvis svarar mig sedan jag skrev, men jag ändrar inget i mitt inlägg.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 279
Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.