Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 08 nov 2021, 14:07 Nej, jag laddade nog 6ggr. 3 av stoppen gjorde jag under tiden jag åt, dom hade jag tagit oavsett laddning.

1-2 ytterligare stopp hade jag nog ev också gjort för att köra kaffe och kissa.

Så nu blev det 6-7 kortare stopp (inkl där jag lämnade av kompisen och inte laddade), normalt hade jag nog haft i alla fall 4 stopp.
Därav att det nu alltså tog kanske 1 timme längre än om jag blåst på med fossilbil.
Min reflektion är väl att det numera känns lika bekvämt att köra ner till Europa som med bensin eller diesel. Den där timmen extra är rätt lite i hela resan, och man får sig nån extra paus. :)

Med de fördelar jag själv i alla fall upplever i vardagen så är det klart överkomlig "kompromiss" på långresa.
Sen var det skitkul att köra stark och snabb bil på Authobahn, så på så sätt var resan roligare än alla tidigare resor neråt kontonenten. (Men just den delen går ju säkert att uppleva i en Porsche eller annan +400hk-bil också såklart.)
Ok, tackar för svaret. Inte alltid enkelt att hänga med när du skriver "sträck-körning" för mig är det att man kör i ett sträck utan paus. :-)

Så 6 laddstopp på resan då.
Ah, det jag menade med sträck-körning var utan längre paus. :)

Kollade Appen.... 7 stopp totalt blev det.
Total laddtid: 168 minuter, fördelat så här:
25 min
10 min
30 min
23 min
19 min
35 min
26 min

Laddtiden var alltså totalt 2:48h. Typ 1:45-2:00h av det skulle "gått åt" ändå enligt min bedömning. (På raster jag ändå skulle gjort samt tankning.)
Under 18-19h resa behöver man (jag) ta paus oavsett drivmedel.

Man kan klara sig på färre laddtillfällen om man inte kör så många korta laddstopp, eller inte kör 170-200km/h där det går, men totala tiden blir troligen lite längre då eftersom man laddar snabbare vid lägre procent samt att det ofta tar mindre total tid att köra snabbt och ladda lite extra för den extra förbrukningen.
joel80 skrev:Men Lövet har rätt i att vissa snabbladdare är jävligt underutvecklade. Bör lösa sig allt eftersom men första gången man snabbladdar hos en viss operatör är det ibland struligt.
Jag snabbladdar för sällan. Det är första gången varje gång. Nästa gång kommer det givetvis att gå fortare att komma igång. Men det dröjer nog 4 -5 månader till nästa gång.

I augusti blir det ny bil och då dubblas antagligen räckvidden så problemet blir ännu mindre förhoppningsvis. Och kanske nästa gång kommer jag ihåg att ta med mig det fysiska laddkortet till Audi Charging Network så jag slipper appen ;-) . Osv. (Nästa gång blir det sannolikt nåt annat än Audi pga tycker Q4 är ful men det är en annan sak)
joel80 skrev: mån 08 nov 2021, 17:38
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 08 nov 2021, 14:07 Nej, jag laddade nog 6ggr. 3 av stoppen gjorde jag under tiden jag åt, dom hade jag tagit oavsett laddning.

1-2 ytterligare stopp hade jag nog ev också gjort för att köra kaffe och kissa.

Så nu blev det 6-7 kortare stopp (inkl där jag lämnade av kompisen och inte laddade), normalt hade jag nog haft i alla fall 4 stopp.
Därav att det nu alltså tog kanske 1 timme längre än om jag blåst på med fossilbil.
Min reflektion är väl att det numera känns lika bekvämt att köra ner till Europa som med bensin eller diesel. Den där timmen extra är rätt lite i hela resan, och man får sig nån extra paus. :)

Med de fördelar jag själv i alla fall upplever i vardagen så är det klart överkomlig "kompromiss" på långresa.
Sen var det skitkul att köra stark och snabb bil på Authobahn, så på så sätt var resan roligare än alla tidigare resor neråt kontonenten. (Men just den delen går ju säkert att uppleva i en Porsche eller annan +400hk-bil också såklart.)
Ok, tackar för svaret. Inte alltid enkelt att hänga med när du skriver "sträck-körning" för mig är det att man kör i ett sträck utan paus. :-)

Så 6 laddstopp på resan då.
Ah, det jag menade med sträck-körning var utan längre paus. :)

Kollade Appen.... 7 stopp totalt blev det.
Total laddtid: 168 minuter, fördelat så här:
25 min
10 min
30 min
23 min
19 min
35 min
26 min

Laddtiden var alltså totalt 2:48h. Typ 1:45-2:00h av det skulle "gått åt" ändå enligt min bedömning. (På raster jag ändå skulle gjort samt tankning.)
Under 18-19h resa behöver man (jag) ta paus oavsett drivmedel.

Man kan klara sig på färre laddtillfällen om man inte kör så många korta laddstopp, eller inte kör 170-200km/h där det går, men totala tiden blir troligen lite längre då eftersom man laddar snabbare vid lägre procent samt att det ofta tar mindre total tid att köra snabbt och ladda lite extra för den extra förbrukningen.
Grymt bra info, tack, det har verkligen gått snabbt att ladda......
Lövet skrev: mån 08 nov 2021, 18:03
joel80 skrev:Men Lövet har rätt i att vissa snabbladdare är jävligt underutvecklade. Bör lösa sig allt eftersom men första gången man snabbladdar hos en viss operatör är det ibland struligt.
Jag snabbladdar för sällan. Det är första gången varje gång. Nästa gång kommer det givetvis att gå fortare att komma igång. Men det dröjer nog 4 -5 månader till nästa gång.

I augusti blir det ny bil och då dubblas antagligen räckvidden så problemet blir ännu mindre förhoppningsvis. Och kanske nästa gång kommer jag ihåg att ta med mig det fysiska laddkortet till Audi Charging Network så jag slipper appen ;-) . Osv. (Nästa gång blir det sannolikt nåt annat än Audi pga tycker Q4 är ful men det är en annan sak)
Ja det blir ju lite som om man skulle behöva ha olika kreditkort och tankaddaptrar om man tankade på Shell eller Cirkelk.
poseidon skrev: Ja det blir ju lite som om man skulle behöva ha olika kreditkort och tankaddaptrar om man tankade på Shell eller Cirkelk.
Det är lite korkat just nu. Har börjat se fler laddare som har "vanliga" kortläsare, men de är fortfarande allt för ovanliga.
av Bannad
Lövet skrev: mån 08 nov 2021, 17:13
poseidon skrev:Känns lite som om man måste va tekniknörd för att leva med elbil.
Mja om det laddar 94kW eller 120kW är ganska ointressant. Det går fort nog båda. Det som däremot stör livet ur mig är hur värdelös själva processen är för att starta laddningen. Texten på laddaren är obegriplig. Proessen är obegriplig. Jag betalade med kort - varför kan inte processen vara samma som när man tankar? "Välj pump" med ett enkelt nummer? Nej nej nej. Här ska man trycka på nån knapp på ett ställe på laddaren. Själva kortet ska dras 50 cm under som har en egen display(!) och dessa synkar inte överhuvudtaget. Hur avslutar man laddningen då? Trycka på stop på skärmen? Nej nej. Först ska du hitta en undermeny som heter "Sessions" och välja "pump" som hette typ F03:1223 (<- på riktig är det ett skämt?) och dra kreditkortet igen (vilket inte står på skärmen att man ska göra) för att kunna trycka stopp.

Det är så tydligt att hela processen är gjort av systemutvecklare för systemutvecklare och man har överhuvudtaget inte testat det på vanliga användare. Det är så sämst att jag inte finner ord för det.

Min Audi-app i teorin ska kunna starta laddaren. Tror ni det gick? "Unknown Error" bara.

Det tog längre tid för mig att få igång laddningen än det tog att ladda...
.
Det är just dessa problem plus en uppsjö av andra olika ladd/betalsätt som A. Ygeman säjer att han skall lösa med branschföreträdarna. När elbilsboomen står för dörren måste handlingskraft till.
Här kan ni läsa om interpellationen
§ 9 Svar på interpellation 2020/21:595 om laddstolpar för elfordon
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... 09106/html
.
Jag ser med detta att det skulle bli mindre krångel när de kommunala bostadsbolagen själva handhar laddstruktur/kostnader mm för hyresgäster utan inblandning av externa aktörer.
poseidon skrev: mån 08 nov 2021, 21:38 @EPSON.
Om Herr Ygeman skall lösa något måste han väl boka ett konferensrum innan å det vet vi ju sen tidigare att han inte är kapabel till så väntar du på att han skall göra något hinner nog Elbilar bli omoderna.
Han kan väl ringa Dan Eliasson för att få hjälp...
Nu verkar det släppa lite hos lantmäteriet.

https://via.tt.se/pressmeddelande/enkla ... Id=3309751

"Lantmäteriet menar att det inte behövs någon ändring i befintliga lagar. Nu tolkas laddningsmöjligheter som en fastighetsanknuten investering som är ”av stadigvarande betydelse”. Det innebär att lantmäterimyndigheten kan besluta om att bilda en gemensamhetsanläggning med ändamålet laddinfrastruktur även om fastighetsägarna inte är överens."

Så nu behövs det som jag förstår inte längre en stadgeändring.
joel80 skrev: tis 09 nov 2021, 00:00 Nu verkar det släppa lite hos lantmäteriet.

https://via.tt.se/pressmeddelande/enkla ... Id=3309751

"Lantmäteriet menar att det inte behövs någon ändring i befintliga lagar. Nu tolkas laddningsmöjligheter som en fastighetsanknuten investering som är ”av stadigvarande betydelse”. Det innebär att lantmäterimyndigheten kan besluta om att bilda en gemensamhetsanläggning med ändamålet laddinfrastruktur även om fastighetsägarna inte är överens."

Så nu behövs det som jag förstår inte längre en stadgeändring.
Njae, så tolkar jag det inte. Dock behöver alla inte vara överens. Dvs du kan bilda en underliggande" laddförening" för de som vill va med. Stadgar behöver fortfarande beskriva att man tänker bedriva laddning av elbilar.

Men någon som är bättre på lagar kanske har någon annan åsikt.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 70
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv