- mån 08 nov 2021, 17:38
Kollade Appen.... 7 stopp totalt blev det.
Total laddtid: 168 minuter, fördelat så här:
25 min
10 min
30 min
23 min
19 min
35 min
26 min
Laddtiden var alltså totalt 2:48h. Typ 1:45-2:00h av det skulle "gått åt" ändå enligt min bedömning. (På raster jag ändå skulle gjort samt tankning.)
Under 18-19h resa behöver man (jag) ta paus oavsett drivmedel.
Man kan klara sig på färre laddtillfällen om man inte kör så många korta laddstopp, eller inte kör 170-200km/h där det går, men totala tiden blir troligen lite längre då eftersom man laddar snabbare vid lägre procent samt att det ofta tar mindre total tid att köra snabbt och ladda lite extra för den extra förbrukningen.
VolvoB20 skrev:Ah, det jag menade med sträck-körning var utan längre paus. :)joel80 skrev: ↑mån 08 nov 2021, 14:07 Nej, jag laddade nog 6ggr. 3 av stoppen gjorde jag under tiden jag åt, dom hade jag tagit oavsett laddning.Ok, tackar för svaret. Inte alltid enkelt att hänga med när du skriver "sträck-körning" för mig är det att man kör i ett sträck utan paus.
1-2 ytterligare stopp hade jag nog ev också gjort för att köra kaffe och kissa.
Så nu blev det 6-7 kortare stopp (inkl där jag lämnade av kompisen och inte laddade), normalt hade jag nog haft i alla fall 4 stopp.
Därav att det nu alltså tog kanske 1 timme längre än om jag blåst på med fossilbil.
Min reflektion är väl att det numera känns lika bekvämt att köra ner till Europa som med bensin eller diesel. Den där timmen extra är rätt lite i hela resan, och man får sig nån extra paus. :)
Med de fördelar jag själv i alla fall upplever i vardagen så är det klart överkomlig "kompromiss" på långresa.
Sen var det skitkul att köra stark och snabb bil på Authobahn, så på så sätt var resan roligare än alla tidigare resor neråt kontonenten. (Men just den delen går ju säkert att uppleva i en Porsche eller annan +400hk-bil också såklart.)![]()
Så 6 laddstopp på resan då.
Kollade Appen.... 7 stopp totalt blev det.
Total laddtid: 168 minuter, fördelat så här:
25 min
10 min
30 min
23 min
19 min
35 min
26 min
Laddtiden var alltså totalt 2:48h. Typ 1:45-2:00h av det skulle "gått åt" ändå enligt min bedömning. (På raster jag ändå skulle gjort samt tankning.)
Under 18-19h resa behöver man (jag) ta paus oavsett drivmedel.
Man kan klara sig på färre laddtillfällen om man inte kör så många korta laddstopp, eller inte kör 170-200km/h där det går, men totala tiden blir troligen lite längre då eftersom man laddar snabbare vid lägre procent samt att det ofta tar mindre total tid att köra snabbt och ladda lite extra för den extra förbrukningen.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13