Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
lennarte skrev: fre 28 jan 2022, 13:34 Så jag har "hyfsad koll på läget"
Vad har du för ventilation?
Självdrag? Frånluft (fläkt)? Återvinning?
Självdrag har den stora nackdelen att den fungerar som bäst när det är kallt ute och inte alls på sommaren. Och det är precis det motsatta förhållandet man skulle vilja ha.. :-D
Kör man frånluftsfläkt så borde man varvtalsreglera och sänka flödet vintertid, särskilt när det är få personer i huset.. Finns en rejäl besparingspotential där! :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:
lennarte skrev: fre 28 jan 2022, 13:34 Så jag har "hyfsad koll på läget"
Vad har du för ventilation?
Självdrag? Frånluft (fläkt)? Återvinning?
Självdrag har den stora nackdelen att den fungerar som bäst när det är kallt ute och inte alls på sommaren. Och det är precis det motsatta förhållandet man skulle vilja ha.. :-D
Kör man frånluftsfläkt så borde man varvtalsreglera och sänka flödet vintertid, särskilt när det är få personer i huset.. Finns en rejäl besparingspotential där! :-)
Det är självdrag, ventil i taket i toaletter och tvättstuga. Kompletterat med fuktstyrda fläktar i duch och tvättstuga. Luftintag fanns inte alls från början, så när vi installerade kaminen drog det in luft genom frånluften. Detta blev dock bättre när jag gjorde hål i värmeskölden mellan spis och vägg och får in förvärmd luft där
av Bannad
Ja, i denna tråden var det verkligen "drag under Galoscherna" som bekant myntades av ett parti en gång i tiden. :x
Användarvisningsbild
av lennarte
Går i väntans tider... Elräkningen kommer i veckan :-o :-o
C:a 2100kW till ett pris av minst 2 kr (kanske betydligt mer) med avgifter och skatt. Hamnar den under 5000 kr ska jag jubla.... :-)
Var och hämtade mer ved i förra veckan håller på att lasta av. Det är större klabbar än det brukar vara, så huggkubben har kommit fram. Får nog hugga om c:a ⅓ av lasten. Men man håller ju värmen då, bara fördelar med ved :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanN skrev:Prognosen för jan är 2750kWh varav bilarna står för ca 500 av dom gånger mina 46öre ger drygt 1200:- i elräkning sen tillkommer överföring på det.
Elpriset per kW utan avgifter ock skatt var 1.84 kr/kW i område 4 när jag skrev ovan. Område 1 hade då 0.29 kr/kW
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanN skrev:Jag bor i SE3.
Inte rörligt pris då förmodar jag....
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 279
Fel centerhögtalare?