Moderator: Moderatorer
EbbevonVolvo skrev: ↑ons 01 nov 2023, 13:51 El oktoberOj, du förbrukar mer el än oss trots du har fjärrvärme och vi värmer huset med el
Första månaden med solceller som kopplades in på nätet torsdagen den 12 oktober.
Hela oktobers förbrukning blev enligt följande:
Förbrukningen var 833kWh, en minskning med 2% (850kWh) mot oktober 2022.
Av dessa laddade jag elbilar med 166kWh, så egentligen en minskning 21%.
Solcellerna producerade 286kWh där jag använde 103kWh och sålde 183kWh.
Om jag räknat rätt, och förstått statistiken rätt, så utan bilarnas förbrukning så blev ”husets” förbrukning 770kWh (833 - 166 + 103) vilket då ger en minskning på 9,5%.
Förbrukningen av fjärrvärme gick ner från 140kWh till 102kWh, en minskning med 27%.
En faktor som nu gör att all förbrukning kommer minska är att ”minsta” grabben har flyttat hemifrån. Det är nu bara jag, tanten och katten.
VolvoB20 skrev:Fjärrvärmen har än så länge bara värmt varmvatten. När det närmar sig noll grader så stödvärmer jag dit luft/luft värmepumparna inte når.
Oj, du förbrukar mer el än oss trots du har fjärrvärme och vi värmer huset med el
EbbevonVolvo skrev:Jag förbrukar väldigt mycket mer än er.VolvoB20 skrev:Fjärrvärmen har än så länge bara värmt varmvatten. När det närmar sig noll grader så stödvärmer jag dit luft/luft värmepumparna inte når.
Oj, du förbrukar mer el än oss trots du har fjärrvärme och vi värmer huset med el
Sedan går det väl inte att jämföra på det viset. Jag värmer kanske många fler kvadratmeter än dig, samt att jag har ganska varmt i huset och garaget.
VolvoB20 skrev:Vid årsskiftet så höjs elskatten rejält i Sverige medans den sänks ordentligt i Tydkland.Hoppas inte... så jävla snedvridet att Sverige höjer skatten på egentillverkad grön el men sänker den på importerad smutsig olja.
Kommer det innebära att Tyska konsumenter med starkt Euro, nu får ännu mera finansiella muskler att köpa upp vår Svenska el så det blir dyrt som attan för oss?
Ja, det är riktigt, Volvo Cars heter appen nu[…]