Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
2 st 02-03, så det löste man så ;-)
SmartSelect_20231028_193135_Chrome.jpg
SmartSelect_20231028_193135_Chrome.jpg (105.55 KiB) Visad 290 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
El oktober

Första månaden med solceller som kopplades in på nätet torsdagen den 12 oktober.

Hela oktobers förbrukning blev enligt följande:

Förbrukningen var 833kWh, en minskning med 2% (850kWh) mot oktober 2022.
Av dessa laddade jag elbilar med 166kWh, så egentligen en minskning 21%.

Solcellerna producerade 286kWh där jag använde 103kWh och sålde 183kWh.

Om jag räknat rätt, och förstått statistiken rätt, så utan bilarnas förbrukning så blev ”husets” förbrukning 770kWh (833 - 166 + 103) vilket då ger en minskning på 9,5%.

Förbrukningen av fjärrvärme gick ner från 140kWh till 102kWh, en minskning med 27%.

En faktor som nu gör att all förbrukning kommer minska är att ”minsta” grabben har flyttat hemifrån. Det är nu bara jag, tanten och katten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EbbevonVolvo skrev: ons 01 nov 2023, 13:51 El oktober

Första månaden med solceller som kopplades in på nätet torsdagen den 12 oktober.

Hela oktobers förbrukning blev enligt följande:

Förbrukningen var 833kWh, en minskning med 2% (850kWh) mot oktober 2022.
Av dessa laddade jag elbilar med 166kWh, så egentligen en minskning 21%.

Solcellerna producerade 286kWh där jag använde 103kWh och sålde 183kWh.

Om jag räknat rätt, och förstått statistiken rätt, så utan bilarnas förbrukning så blev ”husets” förbrukning 770kWh (833 - 166 + 103) vilket då ger en minskning på 9,5%.

Förbrukningen av fjärrvärme gick ner från 140kWh till 102kWh, en minskning med 27%.

En faktor som nu gör att all förbrukning kommer minska är att ”minsta” grabben har flyttat hemifrån. Det är nu bara jag, tanten och katten.
Oj, du förbrukar mer el än oss trots du har fjärrvärme och vi värmer huset med el
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev:
Oj, du förbrukar mer el än oss trots du har fjärrvärme och vi värmer huset med el
Fjärrvärmen har än så länge bara värmt varmvatten. När det närmar sig noll grader så stödvärmer jag dit luft/luft värmepumparna inte når.

Sedan går det väl inte att jämföra på det viset. Jag värmer kanske många fler kvadratmeter än dig, samt att jag har ganska varmt i huset och garaget. :-)
Användarvisningsbild
av joel80
EbbevonVolvo skrev:
VolvoB20 skrev:
Fjärrvärmen har än så länge bara värmt varmvatten. När det närmar sig noll grader så stödvärmer jag dit luft/luft värmepumparna inte når.

Sedan går det väl inte att jämföra på det viset. Jag värmer kanske många fler kvadratmeter än dig, samt att jag har ganska varmt i huset och garaget. :-)
Jag förbrukar väldigt mycket mer än er. BildBild
Landade på 2343kWh i oktober, där ca 420kWh var för bilarna.
Från solcellerna fick jag bara 304kWh var av 192kWh användes och resterande 112 såldes.
Sista 10 dagarna producerade jag nästan inget alls då det dels varit pissväder, dels legat snö på dem.

Har ingen fjärrvärme, bara värmepump och direktverkande. Värmepumpen når tyvärr inte en stor del av huset.
Enplansvilla så spridningen är inte så bra.

Vi är 4 st i familjen. TVn är nästan jämt igång samt en del datorer och tv-spel. Bild Har mätare på TVn och allt i TV-bänken. Den drar ca 50kWh per månad i snitt, ungefär samma siffra i mitt kontor för router, switch, NAS-server samt dator.

Tvätt och diskmaskin är också rätt frekvent använda. Blir nog typ 4-5 tvättmaskiner i veckan och 6-7 diskmaskiner som körs.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vid årsskiftet så höjs elskatten rejält i Sverige medans den sänks ordentligt i Tydkland.

Kommer det innebära att Tyska konsumenter med starkt Euro, nu får ännu mera finansiella muskler att köpa upp vår Svenska el så det blir dyrt som attan för oss?
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Vid årsskiftet så höjs elskatten rejält i Sverige medans den sänks ordentligt i Tydkland.

Kommer det innebära att Tyska konsumenter med starkt Euro, nu får ännu mera finansiella muskler att köpa upp vår Svenska el så det blir dyrt som attan för oss?
Hoppas inte... så jävla snedvridet att Sverige höjer skatten på egentillverkad grön el men sänker den på importerad smutsig olja. BildBildBild
  • 1
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 279
Byta spridare

Helt rimligt för byte av 4spridare, det kosta[…]

Ja, det är riktigt, Volvo Cars heter appen nu[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Jag var på verkstad i dag och skulle få[…]