Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
GustavE skrev: fre 13 okt 2023, 13:30 Inflationen fortsätter nedåt. Största anledningen till det är billigare el rapporteras det på nyheterna.
Då är det nog dessvärre högst tillfälligt. Snart är det vinter och betydligt dyrare el..
Kronans värdetapp beror till stor del på att SE inte har höjt räntorna i samma takt som omvärlden. Detta lär man behöva göra något åt.
Användarvisningsbild
av joel80
Erik Å skrev:
GustavE skrev: fre 13 okt 2023, 13:30 Inflationen fortsätter nedåt. Största anledningen till det är billigare el rapporteras det på nyheterna.
Då är det nog dessvärre högst tillfälligt. Snart är det vinter och betydligt dyrare el..
Kronans värdetapp beror till stor del på att SE inte har höjt räntorna i samma takt som omvärlden. Detta lär man behöva göra något åt.
Det finns absolut inga indikationer alls på att vi kommer få speciellt dyrt elpris i vinter. Redan nu är det minusgrader u stora delar av landet nattetid.

Läget i Europa är väldigt annorlunda mot för ett år sen.

Vi kan helt klart räkna med rätt billig el kommande månader.

T.o.m om man vill låsa elabonnemanget hos nån leverantör är nere på nära en krona/kWh. (SE3)
Användarvisningsbild
av joel80
Allinug skrev:Vätgaslager verkar fungera bra: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... ea--9tird4

Där har man verkligen en chans att ta tillvara minusel, utan dyra insatsvaror och otrevligt restavfall.
Luleå verkar vara riktigt innovativa nu. Det här såg jag häromdagen: https://www.energi.se/artiklar/2023/okt ... lsystemet/
Användarvisningsbild
av GustavE
Historiskt höjning av elskatten nästa år.

https://www.tn.se/article/32629/elskatt ... pp-dyrare/
För en villaägare som förbrukar 20 000 kWh på ett år handlar det om en skattehöjning på 900 kronor nästa år.

– Det är en historisk hög höjning av energiskatten, säger Erik Thornström.
I år är elskatten 39,2 öre per kWh. Från årsskiftet höjs den till 42,8 öre/kWh, plus 9,2 procent. Inklusive 25 procent moms på skatten blir elskatten 53,5 öre/kWh nästa år, 4,5 öre högre än 2023
Morgondagens pris är åtminstone bra: 11 öre. Om sista tredjedelen av oktober fortsätter som hittills kanske det blir bättre pris än september.
Användarvisningsbild
av joel80
StefanN skrev:Tibber kör ju en bra kampanj nu om man vill ha timpris, jag bytte idag.
Se till att du använder en kod från nån som har tibber, tror både du och den som har koden får 1000kr att handla för i deras butik nu.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har ju redan timpris och har varken solpaneler eller elbil, och har fjärrvärme, finns det då någon fördel med Tibber?
  • 1
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 279

Jag hade bort inneskärmen på min V60 ig[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Mycket snyggt, jag tycker R-Design på den ve[…]

Uuuuuuuuh, jag är redigt lack på detta […]

B230F går fett