Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Allinug skrev:Det verkar bli något snittpris för timpriserna för använda kWh. Men jag antar att inte momsen kan försvinna om ett positivt elpris kvittas mot ett negativt elpris när man beräknar snittpriset.
https://www.malarenergi.se/el/elavtal/v ... t-elavtal/
Rimlig fråga. Vet inte. Även energiskatter "försvinner" väl inte heller på ett negativt elpris direkt. De räknas ju per kwh, inte krona.
Användarvisningsbild
av StefanN
Inget kvittas ju i princip men köper man för -3 öre dras det av det från totalsumman och lika om man köper en kwh för 3 öre läggs det till. Överföringsavgift läggs ju till på bägge.
Användarvisningsbild
av garinge
Allinug skrev:Det verkar bli något snittpris för timpriserna för använda kWh. Men jag antar att inte momsen kan försvinna om ett positivt elpris kvittas mot ett negativt elpris när man beräknar snittpriset.
dom räknar ut ett ja, men du betalar inte snittpriset per kwh, utan du betalar priset för strömmen du använder just den timmen med priset enligt nordpools spotpris,
jag påpekade för eon att det såg mysko ut på första fakturan att det stod ett snittpris för mina köpta timpristimmar och då sa dom det, för att skulle dom på fakturan redogöra för varje timme och köpt halv/hel/två-tre kwh och dess pris så skulle det bli en stor hög med papper/tjock pdf liksom :)

momsen räknas inte på snitt, utan på det faktiska priset, den aktuella timmen :)
Användarvisningsbild
av joel80
Lövet skrev:
Rimlig fråga. Vet inte. Även energiskatter "försvinner" väl inte heller på ett negativt elpris direkt. De räknas ju per kwh, inte krona.
Precis, jag har en kostnad på ca 61 öre/kWh i energiskatt och överföringsavgift från nätägaren. Det försvinner inte.

Sen har jag också ett pålägg på 9,82 öre/kWh från Tibber för elcertifikat, ursprungsgarantier och "avgifter".

Så även med minuspriser kostar det lite, fast med betoning på lite. Blir billig oktober om det fortsätter så här med billiga dagar och bara enstaka dyra dagar.
Användarvisningsbild
av Allinug
Perfekt tvättväder! Det blåser friskt så att tvätten torkar på nolltid, och det är minuspriser så det är ett bra tillfälle att köra tvättmaskinen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Igår eftermiddag godkände Ystad Energi min solcellsanläggning. Fick iväg 5kWh efter min egen förbrukning. Idag regnar det och det lilla som produceras använder jag själv. :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: tor 12 okt 2023, 11:07 Perfekt tvättväder! Det blåser friskt så att tvätten torkar på nolltid, och det är minuspriser så det är ett bra tillfälle att köra tvättmaskinen.
Precis, jag passar på att köra årets tvätt av underkläder denna veckan,,,,
Användarvisningsbild
av GustavE
Inflationen fortsätter nedåt. Största anledningen till det är billigare el rapporteras det på nyheterna.

För alla stackars familjer med höga låns skull får vi innerligt hoppas att elpriserna fortsätter vara låga. Vore inte så roligt med ett elpris på säg 3 kr och dessutom, på grund av det, få en räntehöjning med 0,5 procentenheter per penningpolitiskt beslut den 23/11 och 1/2.
  • 1
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 279

Då blev det som vi skrev för ett tag se[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är &[…]

... Förresten var hittar du värdena p&[…]

Elpriset

Nu har jag äntligen fått tid över […]