Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danneman
Tror dom endast kan ta första bilen, beror lite på hur det ser ut på stället, men jag tror dom har svårt att få en mätning på bilen som ligger tät bakom, Det är ju ganska vanligt att man byts om , att en får vara "hare" när man ligger och trycker landsväg. Om man kommer i ett stimm med förare som gillar att gasa lite villsäga .

:)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ramlade över Top Gears försök:
http://www.thatvideosite.com/view/1043.html
Det gick, men jag tror inte min 745:a klarar 170 mph (273 km/h)
av anp
Driver64 skrev:De nya kamerorna skickar bilderna via telenätet så deras kapacitet är väl närmast oändlig...
Märkligt nog skall de vad jag förstått ändå bara vara inkopplade vissa tider på dygnet.

Med andra ord bara de tider då trafiken är "farlig"!?

Hur de avgör ifall trafiken är "farlig" på de vägar där farligheten ligger i vägens beskaffenhet, och inte hastigheten ( min och andras uppfattning om aktuell sträcka ) förstår jag inte.

Och håller man ex,vis 150km/h på den aktuella 70 km/h sträckan, så borde man väl räknas som farlig oavsett tid på dygnet?
Användarvisningsbild
av Brainy
Problemet är att någon manuellt måste sitta och kontrollera materialet så att de inte är påslagna jämt är precis som tidigare en kostnadsfråga.

Kör du 150km/h på en tom väg så tycker inte jag det är lika farligt som om du kör 150 i rusningstrafik.

Sen så ska de ju även om de inte knäpper vara live-övervakade så brassar du på i 150 på 90-väg förbi den första kameran så kan du ge dig fan på att några kameror fram så har de hunnit aktivera dem :P

/Anders
Användarvisningsbild
av Danneman
Svaret på tråden är att kameraskåpen mäter med radar inte laser.
Fick det bekräftat på väg mot östhammar där nya kameror sitter sedan 1 vecka.
ALLA var aktiva enligt min laservarnare. Sen om dom tar bilder etc vet jag inte men mätte gjorde dom iallafall.
Användarvisningsbild
av C.W.
Hej Danneman
om du har en Laservarnare hur kommer det sig att den varnar för radar signalen?
av Seafront
De första fast i nya trafikkameror
KIRUNA.

På tisdagen fastande de första 20 med bild på polisens nya fartkameror. Det var på riksväg 50 utanför Askersund, säger Sven-Olov Hansson, Rikspolisstyrelsen.

I Rikspolisstyrelsens utredningsenhet i Kiruna rullade de första uppgifterna från tio kameror i det nya hastighetsövervakningssystemet in under dagen.
Efterhand kopplas fler vägsträckor in, säger Sven-Olov Hansson, chef för Kirunaenheten.

Går det som planerat tas ytterligare sex sträckor med 55 kameror i drift före helgen. Sedan fylls det på under resten av året både med utbyggnaden och inkopplingen av de kameror om kommit på plats. Inför sommartrafiken beräknas 250 kameror vara i bruk. Ytterligare 450 tas i drift under året.

I Kiruna utreds de registrerade hastighetsöverträdelserna av specialutbildade civila utredare som leds av poliser. Vid full drift utreds 200 000 ärenden per år av de 50 utredarna, att jämföras med förra årets 24 000 ärenden.

De 700 kamerorna kommer inte att vara i drift hela tiden. Från Kiruna kopplas olika vägsträckor in bland annat beroende på trafiksituationen.
De första sju vägsträckorna som nu tas i drift är riksväg 50 vid Askersund och riksväg 70 söder om Sala, E 4 Norrköping–Skärblacka, E 22 Gladhammar, Rinkabyholm, Påboda och riksväg 23 Lövhult.

TT
2006-05-30
Användarvisningsbild
av Danneman
C.W. skrev:Hej Danneman
om du har en Laservarnare hur kommer det sig att den varnar för radar signalen?
Tror du den BARA tar laser ? Den tar ALLA .
av Seafront
De ser dig - dag som natt
52 personer i Kiruna ska leda jakten på fortkörarna

KIRUNA. I augusti kommer de nya fartkamerorna att monteras upp efter tre sträckor i Norrbotten. På andra håll i landet är de redan på plats och vid centralen i Kiruna har man skickat ut de första böterna. Snart kommer utredningsenheten att sysselsätta 52 personer.

Hela systemet är under uppbyggnad och i de ettusen kvadratmeter stora lokalerna i ett av de så kallade rymdhusen i Kiruna ställs kontorslandskapet i ordning. Här upprättas Rikspolisstyrelsens central för automatiska trafikövervakningskameror, förkortat ATK. Rekrytering av personal sker samtidigt som allt fler av de nya kamerorna monteras upp i hela landet. Det är sammanlagt 700 kameror och fungerar dag som natt och i alla sorters väder, men kommer bara att vara påslagna vissa tider på dygnet. När bestäms i samarbete med RPS i Kiruna, de lokala polismydigheterna och Vägverkets regioner.

Ett nytt tänkande
Var kamerorna kommer att finnas ser ni på skissen här intill. Särskilt framtagna vägskyltar kommer också finnas efter de övervakade vägarna. Bakgrunden är delvis ett nytt tänkande från polisens och Vägverkets sida. Tidigare har man framför allt gått in för komma åt dem som kör väldigt mycket för fort - nu ska alla fortkörningar rapporteras.

- Trafikforskningen har visat oss på en ny väg. Det bästa sättet att få ned antalet olyckor är är att få ned medelhastigheten, säger Anneli Bergbom Söder, trafikansvarig vid Rikspolisstyrelsen.

Ingen prutmån
Gränsen går vid sex kilometer i timmen över hastighetsgränsen. Någon annan prutmån finns inte och att försöka diskutera med en stolpe är fullkomligt lönlöst.

- Argumentera får man ägna sig åt i utredningen, säger Anneli Bergbom Söder.

Det är föraren och inte bilägaren som är ansvarig för fortkörningen, den svenska lagstiftningen är tydlig på den punkten. Det kan dock göra ärendena aningen kluriga att reda ut. Detta är vad som händer: En kamera någonstans i landet aktiveras genom den inbyggda radarn, tar bilden av fordonet och skickar en bildfil till utredningsenheten i Kiruna. Bara de som kör för fort fotograferas.

Matchar bilderna
Handläggaren får upp bilden på sin dator och gör en förstoring på föraren som jämförs med en bild på bilens ägare från passregistret. Matchar inte de bilderna går man vidare och tittar på make/maka, barn och den närmaste släkten.

- Därefter kan det bli det mer komplicerat att hitta föraren. Det är alltid en förundersökningsledare som avgör hur länge man ska hålla på, säger Sven-Olov Hansson, chef vid Rikspolisstyrelsens Kirunaenhet.

De personer som identifieras får hem ett formulär där man få kryssa i för att erkänna. Om man inte gör det kan ärendet komma att avgöras i en rättegång.

Kameran kommer även att innehålla radar, mätdator, kommunikationsutrustning och larm. Den kommer att kunna ta bilder natt som dag och i alla sorters väder. Foto: Pressens Bild

De nya superkamerorna som ska finnas på 700 platser i landet är ett samarbete mellan polisen och Vägverket. Kamerorna ska styras från den nya centralen i Kiruna där 52 personer får jobb. Foto: Pressens Bild

NSD, Publicerad: 2006-06-07 00:06
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=24 ... rkiv=False
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Kör till växjö rätt ofta och där är kamerorna alltid aktiverade men jag har aldrig sett någon bli fotograferad. Radarvarnare/laservarnare är inte längre nödvändigt såvida mn inte bara vill ha hjälp med att "se/höra" att man närmar sig en kamera. För den som inte vet det så kostar det 2600:- att bli ertappad med en varnare. Vilket en kompis i Umeå fick erfara efter att ha glömt kvar sugfoten till varnaren i framrutan vid en trafikkontroll.

lycka till :-)

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]