Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av jbl
Själv så har jag inte brytt mig om att prova E85. Åker på V-power istället.

Om Volvo tar fram en konverteringssats så skulle jag nog kunna överväga detta med E85 i tanken.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tror inte måga har åkt så länge så eventuella skador kan ha upptäckts.
desutom så ska dom erkänna att nåt gått snett också & om dom gör det, så ska dom desutom htta denna sida.

vad jag förstår så är det inte många här på forumet som kör på 100% e85 i mordernar bil
av matzen10
CarMan skrev:Tror inte måga har åkt så länge så eventuella skador kan ha upptäckts.
desutom så ska dom erkänna att nåt gått snett också & om dom gör det, så ska dom desutom htta denna sida.

vad jag förstår så är det inte många här på forumet som kör på 100% e85 i mordernar bil
Nä, 100% etanol har jag inte hört någon okonverterad bil gå på.
Åkt länge på ganska hög inblandning finns det många som gjort enligt etanolforumen, som sagt... Utan skador. Så det där med att det måste bli skador kan du numera lägga ner CarMan. Det förvånar mig att du inte kollar runt på etanolforumen som finns och ser vad användare själva skriver om de problem som de haft vid olika inblandningar.

M V H
---> Matz
av anp
CarMan skrev:Tror inte måga har åkt så länge så eventuella skador kan ha upptäckts.

"Åkt så länge...." :roll:

Varför skulle någon undanhålla eventulla haverier?

Och även om jag efterfrågade egna erfarenheter, tvivlar jag inte en sekund på att den med vetskap om en etanolkörd havererad motor, skulle ha nämnt det här.
Och den skulla garanterat ha nämts på http://www.eta... Nej just ja, den länken är du inte intresserad av.
Användarvisningsbild
av CarMan
matzen10 skrev:

Nä, 100% etanol har jag inte hört någon okonverterad bil gå på.
Åkt länge på ganska hög inblandning finns det många som gjort enligt etanolforumen, som sagt... Utan skador. Så det där med att det måste bli skador kan du numera lägga ner CarMan. Det förvånar mig att du inte kollar runt på etanolforumen som finns och ser vad användare själva skriver om de problem som de haft vid olika inblandningar.

M V H
---> Matz
100% etanol går inte ens flexifule bilarna med!
men dom går att köra på 100% e85

jag tror att man av nån konstig anledning inte vill erkänna bekymmer man har/får. fråga mig inte varför. Men här gör ju alla taggarna ut, så fort man visar dom brister & fel som kan uppstå rent tekniskt.

det är tilexempel ingen hemlighet att etanol får metall matrial att oxidera
det är heller ingen hemlighet att etanol kan birnna i en tank.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Spelar roll om man skriver 100% etanol när det i alla fall är E85 som detta gäller?????

Nu är det ju så denna tråden skulle handla om dåliga erfarenheter av E85-drift så den har väl spårat ur lite.......

Men det finns fortfarande inga belägg för att man ska behöva byta ut en massa detaljer i bränslesystem och motor.
martin1g skrev:Jag läste följande i en artikel i DN, se länk också:
Intervju med BSR i Växjö som jag tycker talar för att det inte blir några skador på bilen:

"Vi har en bil, en Volvo 945, som gått arton tusen mil på etanol. Nu har vi plockat isär motorn och bränslesystemet. Det visade sig att inte någon enda komponent tagit skada.

Rolf Lindes ord är dynamit. Till skillnad mot exempelvis Saab Automobile och Volvo Car så hävdar han att det inte behövs bytas så mycket för att bensinbilar ska gå att köra på E85."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 4&a=496787
Som det oxå skrevs i en annan tråd rörande E85.

Och alla fakta du kommer med är laboratorieprodukter, visst att etanol kan brinna i ett slutet kärl, men frågan är hur det är med E85. Och etanol är lika eldfängt året runt som bensin är vintertid...och inte har någon bil exploderat i norrland vad jag vet....

Men såna här disskusioner kan vi ta i den andra etanol(E85)tråden!!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har visat fakta att etanol får metall att korigera. sen kan väll vemsomhelst lista ut att man inte får igensatta spridare av detta på en natt.

samma sak gäller med ventil spelat som ökats på dom riktiga, detta för att kunna hålla rätt intervall på ventiljusteringen. du måste köra bra mycke mer än några tankar innan dina ventiler slitits så hårt att dom inte stänger & blir brända.

dom bekymer jag tagit upp i dessa 2 trådar är ju saker som troligen inte visarsig fören efter flera år.

& ni som kör hade ju tydligen noll koll på en sån sak som att oljan förbrukas ruskigt fort & det är oerhört viktigt att byta denna i tid!
Så det verkar inte så så mycke mat nyttigt på det där etanol forumet, gissar att det mest är tips på hur man får bilan att gå på "skiten"
Användarvisningsbild
av CarMan
Här är en som bränt sina ventiler
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3282&
av matzen10
CarMan skrev:Här är en som bränt sina ventiler
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3282&
Ja. Och?
Det är, som sagt, högst osannolikt att någon skulle köra på mellan 96-100% etanolinblandning, även om den snubben gjorde det..
Klipper in ett svar från etanolforumet som du (med vilje?) utelämnade:
carbs skrev:
"Jag tycker att detta ser ut som ett typexempel på brända avgasventiler beroende på för hög temperatur. Med största säkerhet så har bilen gått alldeles för magert och ventilerna har inte fått tillräcklig kylning av bränsleblandningen. Det är inte etanolen i sig som har orsakat skadorna, utan att bilen gått på alldeles för mager blandning. Du gjorde aldrig någon lambdamätning på bilen, det hade varit intressant att se dessa värden. "
Lindfalas skrev: "Så detta är inte Etanol(E85) i sig som är problemet.
Så verkstan har helt fel att detta beror på Etanol drift.
Detta beror enbart på för mager blandning.
Det är samma problem om du kör magert med bensin.

Hoppas du fått de svart du var ute efter och än en gång kan vi utesluta Etanolen som felskälla

Greetz
"

Suck och stön, CarMan...

M V H
---> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av anp
CarMan skrev:J*klipp*
Så det verkar inte så så mycke mat nyttigt på det där etanol forumet, gissar att det mest är tips på hur man får bilan att gå på "skiten"
Det här stycket finner jag ganska intressant.
Det visar med tydlighet din inställning till etanolen som fordonsbränsle, och ditt intresse för att lära dig mer om den.

Du får gärna vara motståndare till etanolen för min del, men presentera fakta isåfall och håll diskussionen seriös.

Jag ser den inte som ett slutgiltigt framtidsbränsle, men det är för stunden ett fullgott alternativ till den sinande bensinen.
Och vad jag kan se så fungerar etanol som ett fullgott bränslealternativ i dagens bensinmotorer.

Morgondagens motor är säkert drivna av något annat än bättre bränsle, kanske t.o.m inhemskt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har inte fyllt mer än 3ggr på 8000 mil […]

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]