Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Tack Kalle :)

Och allt är ju beroende på hur beroende man är av bilen. Jag åker kollektivt till jobbet varje dag och kan åka kollektivt till det mesta vilket gör att om det blir halka så kan jag alltid låta bilen stå..
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Ja det är lömskt när man ska skifta sulor. E ju kanonfint och skönt väder här i Malmö men på natten fryser det fortfarande på. Och som några andra skriver halkan kan ju få för sig att komma tillbaka om så bara för en dag och då kan man ge sig fan på att man behöver bilen. Så ett par veckor till med oväsen från dubbarna, är ändå sista säsongen för de däcken så det gör inget att dom slits ner.
Användarvisningsbild
av Tomas88
falcon skrev:Du ska väl ha vinterdäck tom 31mars sedan om det är snö efter det så ska du ha vinterdäck då? det är väl polismannen/kvinnan som avgör om det är vinterväglag eller inte.
jag behåller mina vinterdäck på till mitten av april, tycker inte att det är värt att chansa på fruns eller barnens liv för den korta tiden.
fick min gamla bil skrotad pga av att en person hade sommar däck sedan en morgon var det kallt och halt så i en korsning så fick han inte stopp och plöjde rakt in i siden på bilen min, den blev som ett U.
Du får ha sommaräck året om. Bara du inte kör när det råder vinterväglag.
Efter 31 mars behöver du inte ha v-däck även om det är vinterväglag. Sen är det nåt datum det blir förbud mot dubbdäck också men har inte detta i huvundet.
Användarvisningsbild
av Scania
Sista dagen det är tillåtet att använda dubbdäck är 30 april. Dvs tillåtet med dubbar mellan 1 oktober - 30 april.
av Amarace
Tomas88 skrev:
falcon skrev:Du ska väl ha vinterdäck tom 31mars sedan om det är snö efter det så ska du ha vinterdäck då? det är väl polismannen/kvinnan som avgör om det är vinterväglag eller inte.
jag behåller mina vinterdäck på till mitten av april, tycker inte att det är värt att chansa på fruns eller barnens liv för den korta tiden.
fick min gamla bil skrotad pga av att en person hade sommar däck sedan en morgon var det kallt och halt så i en korsning så fick han inte stopp och plöjde rakt in i siden på bilen min, den blev som ett U.
Du får ha sommaräck året om. Bara du inte kör när det råder vinterväglag.
Efter 31 mars behöver du inte ha v-däck även om det är vinterväglag. Sen är det nåt datum det blir förbud mot dubbdäck också men har inte detta i huvundet.
Fast inte är det så kul att kanske köra på ett barn eller vålla en annan olycka bara för att man får ha sommardäck. Nog tycker iaf jag att vinterdäck ska sitta på så länge man vet att det kan finnas risk för halka.

På en "veteranbil" får man köra med sommardäck året runt också, men tror faktiskt inte många kör med sommardäck på vintern för det.
Och just nu är det ju väldigt förrädiskt med kyla på nätterna även om det är varmt på dagen.

Häruppe lär vi inte slippa vinterdäck förrän om kanske en månad, även om snön börjar minska nu och det tinar på vägarna så är det många nätter med kyla kvar (dagar också), och säkerligen lär det hinna komma en del snö också :(
Användarvisningsbild
av cybermunk
Mitten slutet april låter jag minna sitta på tills ska verkligen köra slut på dom sen ska det på nya våfflor på alusaran blir kanske en sats Nokian NordmanE
Användarvisningsbild
av bjompa
Tomas88 skrev:Jag är också jäkligt sugen på detta så man slipper oväsendet från dubben.
Jag har inte riktigt bestämt mig än.
För dej är de väl ingen fara.. Du har väl inte sett nå snö på hela vintern.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]